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DOI: 10.5482/HAMO-15-12-0033
Subchondral haematoma
The missing link in understanding haemophilic arthropathy?Subchonrales HämatomDas Missing Link im Verständnis der hämophilien Arthropathie?Publication History
received:
09 December 2015
accepted in revised form:
20 May 2016
Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary
Haemophilic arthropathy is a complex multifactorial disorder that poses significant challenges to both the treating haematologist and arthroplasty surgeon. Its pathogenesis is incompletely understood. Recent literature has concentrated on the toxic effects of iron and the characteristic inflammatory synovitis. Discussion of the role of subchondral bleeding in joint damage has been neglected. A case of haemophilic arthropathy with extensive evidence of subchondral bleeding and related osteochondral destruction is presented. Result: The relevance of this mechanical pathway in the future management of haemophilic arthropathy is discussed with reference to recent literature. Conclusion: Clinicians should consider its importance when deciding whether to manage patients expectantly or with prophylactic factor replacement.
Zusammenfassung
Die hämophile Arthropathie ist eine komplexe, multifaktorielle Störung, die sowohl für den behandelnden Hämatologen als auch für den Operateur eine erhebliche Herausforderung darstellt. Die Pathogenese ist noch nicht völlig geklärt. Die aktuelle Literatur konzentriert sich auf die toxische Wirkung von Eisen und die charakteristische Synovitis. Die Rolle der subchondralen Blutung bei der Gelenkschädigung wurde bisher nicht diskutiert. Es wird ein Fall einer hämophilen Arthropathie mit erheblichen Anzeichen für eine subchondrale Blutung und eine entsprechende osteochondrale Schädigung vorgestellt. Ergebnis: Die Bedeutung dieses mechanischen Ansatzes bei der zukünftigen Behandlung der hämophilen Arthropathie wird mit Verweis auf die aktuelle Literatur besprochen. Schlussfolgerung: Ärzte sollten diese Bedeutung bei der Entscheidung berücksichtigen, Patienten abwartend oder durch prophylaktische Faktorsubstitution zu behandeln.
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References
- 1 Darby SC, Kan SW, Spooner RJ. et al. Mortality rates, life expectancy, and causes of death in people with hemophilia A or B in the United Kingdom who were not infected with HIV. Blood 2007; 110: 815-825.
- 2 Mejia-Carvajal C, Hakobyan N, Enockson C, Valentino LA. The impact of joint bleeding and synovitis on physical ability and joint function in a murine model of haemophilic synovitis. Haemophilia 2008; 14: 119-126.
- 3 Valentino LA. Blood-induced joint disease: the pathophysiology of hemophilic arthropathy. Journal of thrombosis and haemostasis : J Thromb Haemost 2010; 08: 1895-1902.
- 4 Lafeber FP, Miossec P, Valentino LA. Physiopathology of haemophilic arthropathy. Haemophilia 2008; 14 (Suppl. 04) 3-9.
- 5 Kraft J, Blanchette V, Babyn P. et al. Magnetic resonance imaging and joint outcomes in boys with severe hemophilia A treated with tailored primary prophylaxis in Canada. J Thromb Haemost 2012; 10: 2494-2502.
- 6 Manco-Johnson MJ, Abshire TC, Shapiro AD. et al. Prophylaxis versus episodic treatment to prevent joint disease in boys with severe hemophilia. N Engl J Med 2007; 357: 535-544.
- 7 Wessel LM, Scholz S, Rusch M. Characteristic pattern and management of intra-articular knee lesions in different pediatric age groups. J Pediatr Orthop 2001; 21: 14-19.
- 8 Valentino LA, Hakobyan N, Enockson C. et al. Exploring the biological basis of haemophilic joint disease: experimental studies. Haemophilia 2012; 18: 310-318.
- 9 Speer DP. Early pathogenesis of hemophilic arthropathy. Evolution of the subchondral cyst. Clin Orthop Relat Res 1984; 250-265.