Summary
Aim: This study had three major objectives: 1.) to record the number of concordant (both
in PET and CT) pathological lesions in different body regions/organs, 2.) to evaluate
the image quality and 3.) to determine both, the quantity and the quality of artefacts
in whole body FDG PET/CT scans. Patients, methods: Routine whole body scans of 353 patients referred to FDG-PET/ CT exams at 4 university
hospitals were employed. All potentially malignant lesions in 13 different body regions/organs
were classified as either concordant or suspicious in FDG-PET or CT only. In the latter
case the diagnostic relevance of this disparity was judged. The image quality in PET
and CT was rated as a whole and separately in 5 different body regions. Furthermore
we investigated the frequency and site of artefacts caused by metal implants and oral
or intravenous contrast media as well as the subjective co-registration quality (in
4 body regions) and the diagnostic impact of such artefacts or misalignment. In addition,
the readers rated the diagnostic gain of adding the information from the other tomographic
method. Results: In total 1941 lesions (5.5 per patient) were identified, 1094 (56%) out of which
were concordant. 602 (71%) out of the 847 remaining lesions were detected only with
CT, 245 (29%) were only PET-positive. As expected, CT particularly depicted the majority
of lesions in the lungs and abdominal organs. However, the diagnostic relevance was
greater with PET-only positive lesions. Most of the PET/CT scans were performed with
full diagnostic CT including administration of oral and intravenous contrast media
(> 80%). The image quality in PET and CT was rated excellent. Artefacts occurred in
more than 60% of the scans and were mainly due to (dental) metal implants and contrast
agent. Nevertheless there was almost no impact on diagnostic confidence if reading
of the non attenuation corrected PET was included. The co-registration quality in
general was also rated as excellent. Misalignment mostly occurred due to patient motion
and breathing and led to diagnostic challenges in about 4% of all exams. The diagnostic
gain of adding PET to a CT investigation was rated higher than vice versa. Conclusions: As the image quality in both PET and CT was more than satisfying, CT-artefacts almost
never led to diagnostic uncertainties and serious misalignment rarely occurred, PET/CT
can be considered as suitable for routine use and may replace single PET- and CT-scans.
However, additional reading of the non attenuation corrected PET is mandatory to assure
best possible diagnostic confidence in PET. Since approximately half of all lesions
found in PET/CT were not concordant, at least in a setting with a diagnostic CT the
exams need to be reported by both a nuclear medicine physician and a radiologist in
consensus.
Zusammenfassung
Ziel: Diese multizentrische Studie hatte drei Hauptziele: 1.) Die Anzahl in PET und CT
konkordanter bzw. diskordanter pathologischer Läsionen und ihre diagnostische Relevanz
in unterschiedlichen Körperregionen/Organen zu erfassen, 2.) die Bildqualität zu eruieren
und 3.) die Quantität und Qualität von Artefakten in der Ganzkörper-FDG-PET/CT zu
bestimmen. Patienten, Methoden: Es wurden an vier Universitätskliniken routinemäßig durchgeführte Ganzkörper-FDG-PET/CT-Untersuchungen
von 353 Patienten ausgewertet. Alle potenziell suspekten Läsionen in 13 Körperregionen/Organen
wurden als entweder konkordant oder als lediglich in der FDG-PET oder CT auffällig
klassifiziert. Im Fall einer Diskordanz wurde deren diagnostische Relevanz eingeschätzt.
Die Bildqualität in der PET und CT wurde als Ganzes sowie in 5 unterschiedlichen Körperregionen
bewertet. Außerdem untersuchten wir die Häufigkeit und Lokalisation von Artefakten
durch Metallimplantate und orale bzw. intravenöse Kontrastmittel, die subjektive Koregistrierungsqualität
(in 4 Körperregionen) sowie die klinisch diagnostische Wertigkeit von Artefakten und
Missregistrierungen. Zusätzlich wurde der globale diagnostische Zugewinn durch die
Hinzunahme der jeweils anderen tomographischen Methode eingeschätzt. Ergebnisse: Inswurden 1941 Läsionen (5,5 pro Patient) identifiziert, von denen 1094 (56%) konkordant
waren. 602 (71%) der verbleibenden 847 diskordanten Läsionen waren nur in der CT auffällig,
245 (29%) waren nur PET-positiv. Wie erwartet fand sich ein Großteil der nur CTpositiven
Befunde in der Lunge und den Bauchorganen. Die diagnostische Relevanz war höher bei
rein PET-positiven Läsionen. Die Mehrheit der Untersuchungen erfolgte unter Verwendung
von oralem und intravenösem Kontrastmittel (> 80%). Die Bildqualität in PET und CT
wurde als sehr gut beurteilt. Bei über 60% der Untersuchungen waren Artefakte hauptsächlich
durch (dentale) Metallimplantate und intravenöse Kontrastmittel zu beobachten. Jedoch
hatten diese fast keinen Einfluss auf die diagnostische Sicherheit, wenn das nicht
schwächungskorrigierte PET in die Befundung eingeschlossen wurde. Die Koregistrierungsqualität
wurde ebenfalls als sehr gut befunden. Missregistrierungen waren zumeist durch Patientenbewegung
bzw. Atmung bedingt und führten in etwa 4% der Fälle zu diagnostischen Herausforderungen.
Der diagnostische Zugewinn durch die Hinzunahme der PET-Information zu der CT wurde
höher bewertet als umgekehrt. Schlussfolgerungen: Da die Bildqualität mehr als zufrieden stellend war, CT-Artefakte fast nie zu diagnostischen
Unsicherheiten führten und Missregistrierungen nur selten auftraten, kann die PET/CT
nicht nur als für die klinische Routine geeignet angesehen werden, sondern vermag
die alleinige PET und CT zu ersetzen. Die Durchsicht des nicht schwächungskorrigierten
PET ist zwingend notwendig um eine höchstmögliche diagnostische Sicherheit zu gewährleisten.
Da knapp die Hälfte der detektierten Läsionen diskordant waren, muss die Beurteilung
einer PET/CT unter Verwendung eines diagnostischen CT im Konsens durch Nuklearmediziner
und Radiologen erfolgen.
Keywords
Cancer - diagnostic imaging - positron emission tomography - computed tomography -
PET/CT - multicenter study
Schlüsselwörter
Krebs - diagnostische Bildgebung - Positronen emissionstomographie - Computertomographie
- PET/CT - multizentrische Studie