Summary
Aim: Hepatobiliary scintigraphy is an integral part in the diagnostic work-up of the neonatal
cholestasis syndrome. However, less than optimal specificity is its major disadvantage.
Differentiation between biliary atresia and neonatal hepatitis is nearly impossible
in some cases with poor hepatocellular function. 99m Tc sestamibi (MIBI) is a cationic lipophilic agent which is a substrate of P-glycoprotein.
This glycoprotein is normally expressed in biliary canalicular surfaces of hepatocytes.
This property provides a hepatic excretory mechanism which is different from bilirubin
excretion. In this study we evaluated the value of 99m Tc MIBI in differential diagnosis of neonatal cholestasis. Patients, methods: 20 infants with a mean age of 2.41 months (range, 0.1–5 months) were included in
the study. Ten infants turned out to have extrahepatic biliary atresia and the other
ten had neonatal hepatitis. Hepatobiliary (with 99m Tc BrIDA) and 99m Tc MIBI scintigraphy were performed for all the patients. Results: 99m Tc MIBI scintigraphy has shown bowel activity in all patients, including the patients
with biliary atresia. Hepatobiliary scintigraphy revealed bowel activity only in five
patients with neo natal hepatitis. Conclusion: Bowel visualization with 99m Tc MIBI may be seen in patients with biliary atresia and 99m Tc MIBI has limited value in differential diagnosis of neonatal chole stasis.
Zusammenfassung
Ziel: Die hepatobiliäre Szintigraphie ist wesentlicher diagnostischer Bestandteil beim
neonatalen cholestatischen Syndrom. Ihr größter Nachteil ist die suboptimale Spezifität.
Eine Differenzierung zwischen Gallengangsatresie und neonataler Hepatitis ist in manchen
Fällen mit eingeschränkter Leberfunktion fast unmöglich. 99m Tc- Sestamibi (MIBI ), ein lipophiles Kation, ist ein Substrat des P-Glykoproteins.
Dieses Glykoprotein wird normalerweise auf der Oberfläche der Gallenkanälchen der
Hepatozyten exprimiert. Daraus ergibt sich ein von der Bilirubinaus - scheidung differierender
hepatischer Exkretionsmechanismus. In dieser Studie untersuchten wir die Bedeutung
von 99m Tc-MIBI für die Differenzialdiagnose der neonatalen Cholestase. Patienten, Methoden: 20 Kinder, mittleres Alter 2,41 (0,1–5) Monate, nahmen an der Studie teil. 10 Kinder
hatten eine extra hepatische Gallengangsatresie, die anderen 10 eine neonatale Hepatitis.
Bei allen Patienten wurden eine hepatobiliäre (mit 99m Tc-BrIDA) und eine 99m Tc-MIBI-Szintigraphie durchgeführt. Ergebnisse: Das 99m Tc-MIBISzintigramm zeigte Darmaktivität bei allen Patienten, auch bei denen mit biliärer
Atresie, die hepatobiliäre Szintigraphie jedoch nur bei 5 Patienten mit neonataler
Hepatitis. Schlussfolgerung: Mit 99m Tc-MIBI ist die Darstellung des Darms bei Gallengangsatresie möglich, daher ist 99m Tc-MIBI in der Diagnostik der neonatalen Cholestase von begrenztem Wert.
Keywords Biliary atresia -
99m Tc BrIDA -
99m Tc MIBI - P-glycoprotein - cholestasis syndrome
Schlüsselwörter Gallengangsatresie -
99m Tc-BrIDA -
99m Tc-MIBI - P-Glykoprotein - cholestatisches Syndrom