Nuklearmedizin 2008; 47(01): 48-55
DOI: 10.3413/nukmed-0098
Originalarbeiten
Schattauer GmbH

Computer-aided diagnosis in two-phase 201Tl-SPECT of thoracic lesions

Computer-gestützte Diagnostik mit der Zwei-Phasen-201Tl-SPECT von Thoraxläsionen

Autoren

  • Y.-H. Yu

    1   Departments of Internal Medicine
  • R.-F. Chang

    2   Department of Computer Science and Information Engineering, National Chung Cheng University, Chiayi, Taiwan
  • W.-C. Shen

    2   Department of Computer Science and Information Engineering, National Chung Cheng University, Chiayi, Taiwan
  • D.-K. Lin

    2   Department of Computer Science and Information Engineering, National Chung Cheng University, Chiayi, Taiwan
  • S.-S. Sun

    3   Departments of Nuclear Medicine, Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, China Medical University Hospital, Taichung
  • C.-Y. Tu

    1   Departments of Internal Medicine
  • K.-L. Chiu

    1   Departments of Internal Medicine
  • W.-H. Hsu

    1   Departments of Internal Medicine
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Received: 23. Februar 2007

accepted in revised form: 02. Juni 2007

Publikationsdatum:
02. Januar 2018 (online)

Summary

Aim: The retention index, a traditionally quantitative analysis of two-phase 201Tl single photon emission computed tomography (SPECT) of the chest, is manually calculated by experienced physicians from comparable 2-D ROI. However, a 3-D ROI would provide more information than a 2-D ROI extracted from a single frame of SPECT. We propose a new diagnostic system, computer-aided diagnosis (CAD), to automatically detect suspicious lesions as 3-D objects on chest 201Tl-SPECT, and assist the physician in interpreting these images. Patients, methods: Seventy patients with thoracic lesions and confirmed diagnoses were enrolled to test this automatic CAD system. The reliability of the CAD system in detecting lesions as 3-D objects was compared to the 2-D ROI of 201Tl-SPECT found by the manually visualized method. Furthermore, we also proposed a novel index, the retention index using the heart (RIH), to differentiate high retention (slow clearance, increasing target to heart ratio) as a criterion for a malignant lesion, from low retention (faster clearance, small or no increase of the target to heart ratio) for benign lesions. Results: The CAD system can achieve a detection rate of 100% in automatically searching for thoracic lesions in 201Tl-SPECT. In diagnostic performance, the CAD system with the RIH of comparable 3-D objects has an area under the ROC curve of 0.86, higher than the 0.78 of the traditional RI method (p = 0.198). Conclusion: The CAD system of two-phase 201Tl-SPECT is a promising tool for detecting and diagnosing thoracic lesions with a diagnostic accuracy of 0.81.

Zusammenfassung

Ziel: Der Retentionsindex, eine traditionell quantitative Analyse der Zwei-Phasen 201Tl-SPECT (Single-Photonen-Emissions-Computertomographie des Thorax, wird von erfahrenen ärzten manuell anhand von vergleichbaren 2D-ROIs berechnet. Eine 3D-ROI würde jedoch mehr Informationen liefern als eine 2D-ROI, die einer SPECT-Einzelaufnahme entnommen wird. Wir schlagen ein neues diagnostisches System vor, die Computergestützte Diagnostik (CAD), um verdächtige Läsionen automatischals3D-ObjekteimThorax-201Tl-SPECTzuerkennenund um dem Arzt bei der Auswertung dieser Bilder zu helfen. Patienten, Methoden: 70 Patienten mit Thoraxläsionen und bestätigtenDiagnosenwurdenindieStudiezurPrüfungdiesesautomatischen CAD-Systems aufgenommen. Die Zuverlässigkeit des CAD-Systems bei der Erkennung von Läsionen als 3D-Objekte wurde mit der 2D-ROI der 201Tl-SPECT verglichen, die mit der manuell visualisierten Methode erhalten wurden. Außerdem schlugen wir einen neuen Index vor, den Retentionsindex unterVerwendungdesHerzens(RIH),umzwischen einerhohen Retention (langsame Clearance, steigender Zielorgan-Herz-Quotient) als Kriterium für eine maligne Läsion von einer niedrigen Retention (schnellere Clearance, geringer oder kein Anstieg des Zielorgan-Herz-Quotienten) bei benignen Läsionen unterscheiden zu können. Ergebnisse: Mit dem CAD-System lässt sich eine Detektionsrate von 100% bei der automatischen Suche nach Thoraxläsionen im 201Tl-SPECT erzielen. Bezüglich der diagnostischen Leistungsfähigkeit besitzt das CAD-System mit dem RIH vergleichbarer 3D-Objekte eine Fläche unter der ROC-Kurve von 0,86, die größer ist als die mit der traditionellen Risiko-Methode erzielte Fläche von 0,78 (p = 0,198). Schlussfolgerung: Das CAD-System des Zwei-Phasen-201Tl-SPECT ist ein vielversprechendes Hilfsmittel für die Erkennung und Diagnostik von Thoraxläsionen und besitzt eine diagnostische Genauigkeit von 0,81.