Nuklearmedizin 2015; 54(04): 173-177
DOI: 10.3413/Nukmed-0721-15-02
Original article
Schattauer GmbH

Thoracic non-osseous lesions in cancer patients detected in low-dose CT images acquired as part of skeletal SPECT/CT examinations

Nicht ossäre Läsionen im Niedrigdosis-CT-Datensatz akquiriert im Rahmen der SPECT/CT-Untersuchung der thorakalen Wirbelsäule bei Tumor-patienten

Authors

  • W. Wuest

    1   Radiological Institute, Friedrich-Alexander-University-Erlangen-Nuremberg, Germany
  • M. Lell

    1   Radiological Institute, Friedrich-Alexander-University-Erlangen-Nuremberg, Germany
  • M. S. May

    1   Radiological Institute, Friedrich-Alexander-University-Erlangen-Nuremberg, Germany
  • M. Saake

    1   Radiological Institute, Friedrich-Alexander-University-Erlangen-Nuremberg, Germany
  • T. Kuwert

    2   Clinic of Nuclear Medicine, University of Erlangen-Nuremberg, Germany
  • M. Uder

    1   Radiological Institute, Friedrich-Alexander-University-Erlangen-Nuremberg, Germany
  • R. Linke

    2   Clinic of Nuclear Medicine, University of Erlangen-Nuremberg, Germany
Further Information

Publication History

received: 04 February 2015

accepted in revised form: 28 June 2015

Publication Date:
28 December 2017 (online)

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Summary

Aim: Hybrid single-photon emission tomographic (SPECT) and X-ray computed tomography (CT) systems are increasingly used in oncologic imaging. With SPECT/CT not only the thoracic spine but also the surrounding soft tissue needs to be evaluated for pathological findings. The purpose of this study was to assess the prevalence of non-osseous findings detectable on low-dose CT datasets from patients studied by thoracic 99mTc-dicarboxypropane diphosphonate (DPD)-SPECT/CT. Patients, methods: 119 consecutive oncologic patients (81 breast cancer, 38 with other cancer) who underwent DPDSPECT CT of the thoracic region were included in this study. Non-osseous findings on CT were classified as either probably benign or suspicious. Suspicious findings were correlated with retrievable previous imaging and if performed with follow up imaging (MRI, CT with contrast medium, Ultrasound) or biopsy results. Results: In 80/119 (67%) patients no imaging was performed before SPECT/CT. Only 7/119 subjects (6%) had no other lesions than bone lesions. In 101/119 (85%) patients lesions found on SPECT/CT images were rated as benign and in 65/119 (55%) patients as suspicious. In 8/119 (7%) patients with previously unknown suspicious lesions on SPECT/ CT images suspicious findings were confirmed by biopsy. Conclusion: 7% of patients referred to SPECT/CT of the thoracic spine for staging of malignant disease had previously unknown suspicious non-osseous lesions detectable on the low-dose CT images which were confirmed by biopsy. This could be especially relevant for cancer entities like breast and prostate, in which no thorax-CT is routinely intended for staging.

Zusammenfassung

Die Hybridbildgebung in Form des SPECT-CTs wird häufig im Rahmen der onkologischen Bildgebung eingesetzt. Bei einer SPECT-CT-Untersuchung der thorakalen Wirbelsäule müssen neben den knöchernen Strukturen auch die angrenzenden Weichteile beurteilt werden. Ziel dieser Studie war, die Häufigkeit von nichtknöchernen Pathologien im Niedrigdosis-CT-Datensatz bei SPECT-CT-Untersuchungen der thorakalen Wirbelsäule herauszufinden. Patienten, Methoden: Insgesamt wurden nacheinander 119 Patienten, die eine 99mTc-Dicarboxypropan- diphosphonat(DPD)-SPECT/CTUntersuchung der thorakalen Wirbelsäule bekamen, in diese Studie eingeschlossen. Die CTBefunde wurden entweder als wahrscheinlich gutartig oder bösartig klassifiziert. Potenziell bösartige Befunde wurden mit vorhandener Bildgebung oder sofern durchgeführt mit Verlaufsbildgebung (MRT, CT mit Kontrastmittel, Ultraschall) bzw. Biopsieergebnissen korreliert. Ergebnisse: Bei 80/119 (67%) Patienten wurde vor der SPECT-CT-Untersuchung keine Schnittbildgebung durchgeführt. Nur bei 7/119 Patienten (6%) fanden sich keine extraossären Läsionen. Bei 101/119 (85%) Patienten fanden sich als gutartig klassifizierte Befunde, wohingegen bei 65/119 (55%) Patienten die Befunde als suspekt eingestuft wurden. Bei 8/119 Patienten (7%) konnte dieser Verdacht mittels Biopsie bestätigt werden. Schlussfolgerung: Bei 7% der Patienten, die im Rahmen des Stagings eine SPECT/CT-Untersuchung der thorakalen Wirbelsäule erhielten, fanden sich bis dato nicht bekannte, suspekte, nicht-knöcherne Befunde im Niedrigdosis-CTDatensatz, die mittels Biopsie bestätigt wurden. Dies dürfte besonders für Tumorentitäten wie Brust- und Prostatakarzinom relevant sein, da hier routinemäßig ein Thorax-CT als Staging nicht vorgesehen ist.