Summary
Objective of our study is qualitative and quantitative comparison of contrast enhanced
ultrasound (CEUS) and 18 F-FDG PETCT in monitoring hepatic alveolar echinococcosis (HAE). Parasitic liver lesions
were examined regarding number, size, morphology, vascularization and metabolic activity.
Patients, methods: 36 patients with medicallytreated HAE were included in this prospective clinical
study. Abdominal ultrasound and CEUS were carried out using ultrasound contrast amplifier
SonoVue®. As part of monitoring, patients were examined by 18 F-FDG-PET-CT. Quantitative analysis of CEUS was performed using the Software Vue-
Box™ Quantification Toolbox. Maximum contrast enhancement in lesions peak enhancement
(PE) was used as parameter. For quantification of 18 F-FDG PET-CT, maximum Standardized Uptake Value (SUVmax) of lesions was specified
and statistically compared with PE. Results: 18 F-FDG uptake in parasitic liver lesions was diagnosed by 18 F-FDG PET-CT in 32 of 36 patients. Vascularization of liver lesions was detected by
CEUS in 22 of 32 FDG-positive patients with sensitivity of 69% and specificity of
100%. Mean maximum diameter of lesions was 69.5mm in CEUS and 63.7mm in B-scan ultrasound
(p < 0.0001). No significant correlation was found between SUVmax and PE (p = 0.8879).
Conclusion: In comparison to FDG PET-CT, the gold standard for detecting viable lesions by depicting
metabolism, CEUS detects viable lesions with high specificity and moderate sensitivity
by showing vascularization. CEUS must be regarded as an important tool in monitoring
HAE. Dimensions of parasitic lesions are displayed more precisely through CEUS than
in B-scan. With currently available methods, CEUS quantification has no benefit in
monitoring HAE lesions in daily clinical practice.
Zusammenfassung
Das Ziel ist der qualitative und quantitative Vergleich von kontrastverstärktem Ultraschall
(CEUS) mit der 18 F-FDG-PET-CT-Untersuchung beim Monitoring der hepatischen alveolären Echinococcose
(HAE). Parasitäre Leberläsionen wurden hinsichtlich Anzahl, Größe, Morphologie, Vaskularisation
und metabolischer Aktivität untersucht. Patienten, Methoden: 36 Patienten mit medikamentös behandelter HAE wurden in diese prospektiv klinische
Kohortenstudie eingeschlossen. Eine Oberbauchsonografie und CEUS wurden durchgeführt.
SonoVue® wurde als Ultraschallkontrastverstärker genutzt. Zum regulären Monitoring
gehörte eine 18 F-FDG-PETCT- Untersuchung. Die Quantifizierung des CEUS erfolgte mit der Software
VueBox™ Quantification Toolbox. Die maximale Kontrastmittelanreicherung in den Läsionen,
PE (peak enhancement), diente als Parameter. Zur Quantifizierung der 18 F-FDG-PET-CT wurde der maximale Standardized Uptake Value (SUVmax) der Läsionen festgestellt
und statistisch mit PE verglichen. Ergebnisse: In der 18 F-FDG-PET-CT wurde bei 32 von 36 Patienten eine 18 F-FDG-Anreicherung in den parasitären Leberläsionen festgestellt. Im CEUS wurde bei
22 der 32 18 F-FDG-positiven Patienten Vaskularisation detektiert. Damit liegt die Sensitivität
des CEUS bei 69%, die Spezifität bei 100%. Der durchschnittliche maximale Durchmesser
der Läsionen betrug bei der Messung im CEUS-Modus 69,5 mm, bei Messung im B-Bild 63,7
mm (p < 0,0001). Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen SUVmax und PE festgestellt
werden (p = 0.8879). Schlussfolgerung: Im Vergleich mit 18 F-FDG-PET-CT als Goldstandard für die Detektion metabolischer Aktivität von HAE-Leberläsionen,
repräsentiert CEUS (SonoVue®) die Vaskularisation aktiver Läsionen mit hoher Spezifität
und Sensitivität. CEUS kann daher als wichtiges Hilfsmittel im Monitoring der HAE
angesehen werden. Die Dimensionen der parasitären Läsionen werden im CEUS präziser
dargestellt, als im B-Bild. Mit den verfügbaren Methoden erbringt die Quantifizierung
des CEUS im klinischen Alltag keinen Nutzen.
Keywords Alveolar echinococcosis - contrast enhanced ultrasound - VueBox™ -
18 F-FDG-PET-CT - SUVmax
Schlüsselwörter Alveoläre Echinococcose - kontrastverstärkter Ultraschall - VueBox™ -
18 F-FDG-PET-CT - SUVmax