Cent Eur Neurosurg 2008; 69(4): 165-169
DOI: 10.1055/s-2008-1080939
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Quantitative Assessment of Postoperative Blood Collection in Brain Tumor Surgery Under Valproate Medication

Quantitative Bestimmung des postoperativen Blutvolumens nach offener Resektion intrazerebraler Raumforderungen unter ValproinsäureT. Psaras 1 , B. E. Will 1 , W. Schoeber 2 , S. Rona 1 , M. Mittelbronn 3 , J. B. Honegger 1
  • 1Department of Neurosurgery, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 2Department of Neuroradiology, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 3Department of Neuropathology, University of Zurich, Zurich, Germany
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Publication Date:
20 October 2008 (online)

Abstract

Background: The aim of the study was to evaluate whether valproate (VPA) increases the risk of bleeding complications in patients undergoing brain tumor surgery.

Methods: A retrospective chart review of 85 patients operated on between January and December 2005 was performed. 19 patients received VPA, 22 patients were given other anti-epileptic drugs (AEDs), 44 patients received no AEDs. Data analyzed included intraoperative blood loss, transfusion, important comorbidity factors and concomitant diseases. Preoperative and postoperative laboratory data included hemoglobin, hematocrit, fibrinogen, platelet count, INR, prothrombin time, partial thromboplastin time and RBC count. The tumor volume was evaluated by preoperative MRI and CT scans of the brain. All 85 patients underwent a native CT scan of the brain on the first day after the operation. The volume of the resection cavity and the volume of blood were documented.

Results: We could show that the volume of the tumor had a significant effect on the amount of blood in the tumor cavity, whereas VPA medication had no effect.

Conclusions: In our dataset, we found that tumor size had a significant effect on postoperative blood volume. In contrast, no serious bleeding complications occurred in the patients receiving VPA. Therefore, the present study does not provide any evidence for the need to discontinue VPA medication prior to and during surgery.

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der Studie war es herauszufinden, ob die Therapie mit Valproinsäure das Risiko von perioperativen Blutungskomplikationen bei Patienten, die sich offenen Eingriffen zur Resektion eines Gehirntumors unterziehen, erhöht.

Methoden: Es wurde eine retrospektive Analyse von 85 Patienten durchgeführt, die zwischen Januar und Dezember 2005 operiert wurden. 19 Patienten erhielten Valproinsäure, 22 Patienten andere Antiepileptika, 44 Patienten erhielten keinerlei Antiepileptika. Die Daten, die erhoben wurden, umfassten den intraoperativen Blutverlust, perioperative Transfusionen sowie wichtige Komorbiditätsfaktoren und Begleiterkrankungen. Prä- und postoperative Laborwerte beinhalteten Hämoglobin, Hämatokrit, Fibrinogen, Thrombozytenzahl, INR, Prothrombinzeit, partielle Thromboplastinzeit. Das Volumen des Tumors wurde anhand der präoperativen Bildgebung (Kernspin- und Computertomografie) ausgemessen und berechnet. Alle 85 Patienten erhielten am 1. postoperativen Tag eine native computertomographische Verlaufskontrolle. Das Volumen der Resektionshöhle sowie der Blutansammlung wurden dokumentiert.

Ergebnisse: Wir konnten zeigen, dass die Größe des Tumors eine signifikante Auswirkung auf die Menge der postoperativen Blutansammlung hatte, während die Medikation mit Valproinsäure nicht signifikant war.

Schlussfolgerung: In unserer Studie konnten wir zeigen, dass die Größe des Tumors einen signifikanten Effekt auf die postoperativ gemessene Blutmenge hatte. Wir sahen keine schweren Blutungskomplikationen bei den Patienten, die Valproinsäure erhielten. Somit sehen wir keinen Grund, die Medikation mit Valproinsäure perioperativ zu pausieren oder zu ändern.

References

Correspondence

Dr. T. Psaras

Department of Neurochirurgie

Universität Tübingen

Hoppe-Seyler-Str. 3

72076 Tübingen

Germany

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Fax: +49/7071/29 52 45

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