Zusammenfassung
Hintergrund Unter einer Reduktionsdiät beträgt der Gewichtsverlust bis zu 1 kg pro Woche. Die
damit einhergehenden Veränderungen in der Körperzusammensetzung werden möglicherweise
nicht sicher erfasst. Diese Studie untersucht die relative Validität und Präzision
der Bioelektrischen Impedanzanalyse (BIA) zur Messung der Fettmasse bei Gewichtsabnahme
übergewichtiger und adipöser Patientinnen im Vergleich zu den Referenzmethoden Air-Displacement-Plethysmografie
(ADP) und Dual-X-ray-Absorptiometrie (DXA). Probanden und Methoden 33 übergewichtige und adipöse Frauen (Alter 31,2 ± 5,8 Jahre; BMI 34,8 ± 4,4 kg / m2 ) wurden vor (T0) und nach einer diätetischen Gewichtsreduktion (Niedrigkaloriendiät
∼ 1 000 kcal / d) über einen Zeitraum von 13,9 ± 2,4 Wochen (T1) untersucht. Die Körperzusammensetzung
wurde vergleichend mit BIA, ADP und DXA gemessen. Präzision und Nachweisgrenzen messbarer
Veränderungen (minimal detectable change, MDC) wurden für BIA und ADP berechnet. Ergebnisse Bei einem Gewichtsverlust von 8,2 ± 4,3 kg (0,61 ± 0,33 kg / Woche) betrug die Abnahme
der FM 6,2 ± 3,5 kg (BIA), 7 ± 4,2 kg (ADP) und 5,1 ± 3,6 kg (DXA). BIA und ADP hatten
eine vergleichbare Präzision für die Erfassung von FM (2 vs. 2,2 %) bzw. FFM (1,7
vs. 1,8 %), die MDC war für FM 5,8 vs. 6,2 % bzw. für FFM 4,7 vs. 5,1 %. Bei einer
90 kg schweren Person mit 45 % FM sind Veränderungen in der FM von 2,3 kg (BIA) und
von 2,5 kg (ADP) pro Woche messbar. Schlussfolgerung BIA-Messungen haben eine hohe relative Validität und eine hohe Präzision. Veränderungen
in der Fettmasse von < 2,3 kg sind allerdings sowohl mit BIA als auch mit ADP nicht
sicher messbar.
Abstract
Background During caloric restriction weight loss does not exceed 1 kg per week, associated
changes in body composition are unlikely to be assessed accurately. The aim of this
study is to assess the relative validity and precision of bioelectrical impedance
analysis (BIA) compared with two reference methods, air displacement plethysmography
(ADP) and dual x-ray absorptiometry (DXA) concerning changes in fat mass. Subjects and methods Fat mass (FM) and fat-free mass (FFM) were measured in 33 overweight and obese females
(age 31.2 ± 5.8 yr, BMI 34.8 ± 4.4 kg / m2 ) before (T0) and after 13.9 ± 2.4 weeks of weight loss (T1) brought about by a low-calorie
diet (1 000 kcal / d). Body composition was assessed by BIA, ADP and DXA, respectively.
The precision (%CV) and minimal detectable change (%MDC) were assessed for BIA and
ADP. Results Mean weight loss was 8.2 ± 4.3 kg (0.61 ± 0.33 kg / week) with losses of FM to be
6.2 ± 3.5 kg (BIA), 7 ± 4.2 kg (ADP) and 5.1 ± 3.6 kg (DXA). BIA and ADP had a comparable
precision (FM 2 vs. 2.2 %; FFM 1,7 vs. 1.8 %) as well as %MDC (FM 5.8 vs. 6.2 %; FFM
4.7 vs. 5.1 %). For a 90 kg adult (45 % fat) changes in FM of 2.3 kg (BIA) and 2.5 kg
(ADP) can be measured with confidence. Conclusion During weight loss BIA has a high relative validity. Despite of a high precision
of BIA and ADP, changes in body-composition which were smaller than 2.3 kg can not
be assessed.
Schlüsselwörter
Validität - Präzision - Nachweisgrenze - Bioelektrische Impedanzanalyse (BIA) - Air-Displacement
Plethysmografie (ADP) - Dual X-ray Absorptiometrie (DXA)
Key words
validity - precision - minimal detectable change - bioelectrical impedance analysis
(BIA) - air displacement plethysmography (ADP) - dual x-ray absorptiometry (DXA)
Literatur
1
Frisard M I, Greenway F L, Delany J P.
Comparison of methods to assess body composition changes during a period of weight
loss.
Obes Res.
2005;
13
845-854
2
Chaston T B, Dixon J B, O'Brien P E.
Changes in fat-free mass during significant weight loss: a systematic review.
Int J Obes (Lond).
2007;
31
743-750
3
Marks B L, Rippe J M.
The importance of fat free mass maintenance in weight loss programmes.
Sports Med.
1996;
22
273-281
4
Foster K R, Lukaski H C.
Whole-body impedance – what does it measure?.
Am J Clin Nutr.
1996;
64
388S-396S
5
Pirlich M, Plauth M, Lochs H.
Bioelektrische Impedanzanalyse: Fehlerquellen und methodische Grenzen bei der klinischen
Anwendung zur Analyse der Körperzusammensetzung.
Aktuel Ernaehr Med.
1999;
24
81-90
6
Ellis K J.
Human body composition: in vivo methods.
Physiol Rev.
2000;
80
649-680
7
Kushner R F, Kunigk A, Alspaugh M. et al .
Validation of bioelectrical-impedance analysis as a measurement of change in body
composition in obesity.
Am J Clin Nutr.
1990;
52
219-223
8
Levenhagen D K, Borel M J, Welch D C. et al .
A comparison of air displacement plethysmography with three other techniques to determine
body fat in healthy adults.
JPEN J Parenter Enteral Nutr.
1999;
23
293-299
9
Ellis K J.
Selected body composition methods can be used in field studies.
J Nutr.
2001;
131
1589S-1595S
10
Marken Lichtenbelt W D, Fogelholm M.
Increased extracellular water compartment, relative to intracellular water compartment,
after weight reduction.
J Appl Physiol.
1999;
87
294-298
11
Sun S S, Chumlea W C, Heymsfield S B. et al .
Development of bioelectrical impedance analysis prediction equations for body composition
with the use of a multicomponent model for use in epidemiologic surveys.
Am J Clin Nutr.
2003;
77
331-340
12
Fields D A, Goran M I, McCrory M A.
Body-composition assessment via air-displacement plethysmography in adults and children:
a review.
Am J Clin Nutr.
2002;
75
453-467
13
Dempster P, Aitkens S.
A new air displacement method for the determination of human body composition.
Med Sci Sports Exerc.
1995;
27
1692-1697
14
Urlando A, Dempster P, Aitkens S.
A new air displacement plethysmograph for the measurement of body composition in infants.
Pediatr Res.
2003;
53
486-492
15
Siri W E.
Body composition from fluid spaces and density: analysis of methods, 1961.
Nutrition.
1993;
9
480-491; discussion 480, 492
16
Laskey M A.
Dual-energy X-ray absorptiometry and body composition.
Nutrition.
1996;
12
45-51
17
Bland J M, Altman D G.
Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical measurement.
Lancet.
1986;
1
307-310
18
Gray D S, Bray G A, Gemayel N. et al .
Effect of obesity on bioelectrical impedance.
Am J Clin Nutr.
1989;
50
255-260
19
Kohrt W M.
Preliminary evidence that DEXA provides an accurate assessment of body composition.
J Appl Physiol.
1998;
84
372-377
20
Pierson Jr R N, Wang J, Thornton J C.
Body composition comes of age: a modest proposal for the next generation. The new
reference man.
Ann N Y Acad Sci.
2000;
904
1-11
21
Bolanowski M, Nilsson B E.
Assessment of human body composition using dual-energy x-ray absorptiometry and bioelectrical
impedance analysis.
Med Sci Monit.
2001;
7
1029-1033
22
Brozek J, Grande F, Anderson J T. et al .
Densitometric Analysis Of Body Composition: Revision Of Some Quantitative Assumptions.
Ann N Y Acad Sci.
1963;
110
113-140
23
Fidanza F, Keys A, Anderson J T.
Density of body fat in man and other mammals.
J Appl Physiol.
1953;
6
252-256
24
Kushner R F.
Bioelectrical impedance analysis: a review of principles and applications.
J Am Coll Nutr.
1992;
11
199-209
25
Jebb S A, Siervo M, Murgatroyd P R. et al .
Validity of the leg-to-leg bioimpedance to estimate changes in body fat during weight
loss and regain in overweight women: a comparison with multi-compartment models.
Int J Obes (Lond).
2007;
31
756-762
Univ.-Prof. Dr. med. Manfred J. Müller
Institut für Humanernährung und Lebensmittelkunde Agrar- und Ernährungswissenschaftliche
Fakultät, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
Düsternbrooker Weg 17
24105 Kiel
Telefon: 0431/8805679
eMail: mmueller@nutrfoodsc.uni-kiel.de