Fortschr Neurol Psychiatr 2008; 76(11): 647-654
DOI: 10.1055/s-2008-1038266
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychogener Tremor

Klinik, Zusatzdiagnostik, Differenzialdiagnose und therapeutische AnsätzePsychogenic TremorClinical Features, Diagnostic Approaches, Differential Diagnosis and Therapeutic ConsiderationsM.  Dafotakis1, 2 , C.  Schönfeldt-Lecuona3 , G.  R.  Fink1, 2 , D.  A.  Nowak1, 2
  • 1Klinik und Poliklinik für Neurologie, Klinikum der Universität zu Köln (Direktor: Univ.-Prof. Dr. G. R. Fink)
  • 2Institut für Neurowissenschaften und Biophysik – Medizin, Kognitive Neurologie (Direktor: Univ.-Prof. Dr. G. R. Fink), Forschungszentrum Jülich
  • 3Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie III (Direktor: Univ.-Prof. Dr. Dr. M. Spitzer), Universität Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 November 2008 (online)

Zusammenfassung

Mit ca. 40 % aller psychogenen Bewegungsstörungen ist der psychogene Tremor die häufigste psychogene Bewegungsstörung. Der psychogene Tremor stellt eine klinische Herausforderung dar, der durch entsprechende klinische Fertigkeiten und den Einsatz adäquater Zusatzuntersuchungen begegnet werden kann, um eine positive Diagnose zu stellen. Ein akuter Beginn sowie eine variable Ausprägung der Symptomatik sind häufig zu beobachten. Darüber hinaus tragen spezielle klinische Provokationsmanöver zur Diagnosestellung bei. Die vorliegende Übersichtsarbeit widmet sich der klinischen Präsentation, der Differenzialdiagnose und der Zusatzdiagnostik des psychogenen Tremors, diskutiert therapeutische Optionen und stellt neue therapeutische Methoden wie den Einsatz der transkraniellen Magnetstimulation vor.

Abstract

Psychogenic tremor is the most common psychogenic movement disorder and accounts for up to 40 % of all psychogenic movement disorders. Patients suffering from psychogenic tremor may show positive clinical criteria like acute onset, distractibility, inconsistent frequency and amplitude of tremor or an intermittent occurrence. Moreover, there exist a few supportive clinical tests and diagnostic tools, which help to suggest a psychogenic origin of the disease, e. g., electromyographic or kinematic recordings. In this review the clinical presentation of psychogenic tremor and diagnostic approaches are discussed. In addition, novel therapeutic approaches, e. g., application of transcranial magnetic stimulation techniques are introduced.

Literatur

  • 1 Illis L S. Hysteria.  Spinal Cord. 2002;  40 311-312
  • 2 Goetz C G. Charcot and psychogenic movement disorders. In: Hallet M, Fahn S, Jankovic J, Lang AE, Cloninger CR, Yudofsky SC (eds). Psychogenic movement disorders 2006: 3-13
  • 3 Heim G. Pierre Janet (1859 – 1947). „Médicine-philosophe”, Psychologe und Psychotherapeut.  Nervenarzt. 1999;  70 1019-1024
  • 4 Tomlinson W C. Freud and psychogenic movement disorders. In: Hallet M, Fahn S, Jankovic J, Lang AE, Cloninger CR, Yudofsky SC (eds). Psychogenic movement disorders. 2006: 14-19
  • 5 Freud S. Quelques considerations pour une étude comparative des paralysies motrices organiques et hystèriques.  Archives de Neurologie. 1893;  26 29-43
  • 6 Schönfeldt-Lecuona C, Connemann B J, Höse A, Spitzer M, Walter H. Konversionsstörungen: Von der Neurobiologie zur Behandlung.  Nervenarzt. 2004;  75 619-627
  • 7 Brown R J, Cardeña E, Nijenhuis E, Sar V, Hart O van der. Should conversion disorder be reclassified as a dissociative disorder in DSM V?.  Psychosomatics. 2007;  48 369-378
  • 8 Vuilleumier P. Hysterical conversion and brain function.  Prog Brain Res. 2005;  150 309-329
  • 9 Koehler K, Jakumeit U. Subacute sclerosing panencephalitis presenting as Leonhard's speech-prompt catatonia.  Br J Psychiatry. 1976;  129 29-31
  • 10 Laroche C, Buge A, Escourolle R, Caquet R, Festal G, Rancurel G. “Astasia-abasia” unilateral left-sided apraxia, and touch disorders in an astrocytoma of the corpus callosum. A clinico-pathological report.  Ann Med Interne (Paris). 1976;  127 1-10
  • 11 Marsden C D, Harrison M J, Bundey S. Natural history of idiopathic torsion dystonia.  Adv Neurol. 1976;  14 177-187
  • 12 Nowak D A, Rosenkranz K, Topka H, Rothwell J. Disturbances of grip force behaviour in focal hand dystonia: evidence for a generalised impairment of sensory-motor integration?.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2005;  76 953-959
  • 13 Lazare A. Current concepts in psychiatry. Conversion symptoms.  N Engl J Med. 1981;  305 745-748
  • 14 Slater E TO, Glithero E. A follow-up of patients diagnosed as suffering from “hysteria”.  J Psychosom Res. 1965;  9 9-13
  • 15 Carson A J, Ringbauer B, Stone J, McKenzie L, Warlow C, Sharpe M. Do medically unexplained symptoms matter? A prospective cohort study of 300 new referrals to neurology outpatient clinics.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2000;  68 207-210
  • 16 Reuber M, Elger C E. Psychogenic nonepileptic seizures: review and update.  Epilepsy Behav. 2003;  4 205-216
  • 17 Thomas M, Jankovic J. Psychogenic movement disorders: diagnosis and management.  CNS Drugs. 2004;  18 437-452
  • 18 Mumenthaler M, Mattle E. Neurologie. Stuttgart: Thieme 1997
  • 19 Dafotakis M, Fink G R, Nowak D A. Dopaminergic drug-induced tics in PARK2-positive Parkinson's disease.  Mov Disord. 2008;  23 628
  • 20 Hofmann A, Tangri N, Lafontaine A L, Postuma R B. Myoclonus as an acute complication of low-dose hydromorphone in multiple system atrophy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2006;  77 994-995
  • 21 Spiegel J, Heiss C, Frühauf E, Fogel W, Meinck H M. Polygraphische Validierung von Ablenkmanövern in der klinischen Differenzialdiagnose des Tremors.  Nervenarzt. 1998;  69 886-891
  • 22 Deuschl G, Köster B, Lücking C H, Scheidt C. Diagnostic and pathophysiological aspects of psychogenic tremors.  Mov Disord. 1998;  13 294-302
  • 23 de la Fuente-Fernández R, Ruth T J, Sossi V, Schulzer M, Calne D B, Stoessl A J. Expectation and dopamine release: mechanism of the placebo effect in Parkinson's disease.  Science. 2001;  293 1164-1166
  • 24 Kim J Y, Chung E J, Lee W Y, Shin H Y, Lee G H, Choe Y S, Choi Y, Kim B J. Therapeutic effect of repetitive transcranial magnetic stimulation in Parkinson's disease: analysis of [11C] raclopride PET study.  Mov Disord. 2008;  23 207-211
  • 25 Kumru H, Valls-Solé J, Valldeoriola F, Marti M J, Sanegre M T, Tolosa E. Transient arrest of psychogenic tremor induced by contralateral ballistic movements.  Neurosci Lett. 2004;  370 135-139
  • 26 O'Suilleabhain P E, Matsumoto J Y. Time-frequency analysis of tremors.  Brain. 1998;  121 2127-2134
  • 27 Stone J, Smyth R, Carson A, Lewis S, Prescott R, Warlow C, Sharpe M. Systematic review of misdiagnosis of conversion symptoms and “hysteria”.  BMJ. 2005;  29 (331) 989
  • 28 Benaderette S, Zanotti Fregonara P, Apartis E, Nguyen C, Trocello J M, Remy P, Devaux J Y, Askienazy S, Vidailhet M. Psychogenic parkinsonism: a combination of clinical, electrophysiological, and [(123)I]-FP-CIT SPECT scan explorations improves diagnostic accuracy.  Mov Disord. 2006;  21 310-317
  • 29 Williams D T, Ford B, Fahn S. Phenomenology and psychopathology related to psychogenic movement disorders.  Adv Neurol. 1995;  65 231-257
  • 30 Crimlisk H L, Bhatia K P, Cope H, David A S, Marsden D, Ron M A. Patterns of referral in patients with medically unexplained motor symptoms.  J Psychosom Res. 2000;  49 217-219
  • 31 Speed J. Behavioral management of conversion disorder: retrospective study.  Arch Phys Med Rehabil. 1996;  77 147-154
  • 32 Couprie W, Wijdicks E FM, Rooijmans H GM. Outcome in conversion disorder: a follow-up study.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1995;  58 750-752
  • 33 Bliss E L. Hysteria and hypnosis.  J Nerv Ment Dis. 1984;  172 203-206
  • 34 Spinhoven P, Hoencamp E. The decision to apply hypnosis: Indications, contraindications, and possible negative effects. In: van Dick, Spinhoven, van der Does (eds). Hypnose en hypnotherapy. Houten, the Nederlands: Bohn Stafleu Van Loghum 1991: 124-129
  • 35 Moene F C, Hoogduin K A. The creative use of unexpected responses in the hypnotherapy of patients with conversion disorders.  Int J Clin Exp Hypn. 1999;  47 209-226
  • 36 Moene F C, Spinhoven P, Hoogduin K A, Dyck R van. A randomised controlled clinical trial on the additional effect of hypnosis in a comprehensive treatment programe for in-patients with conversion disorder of the motor type.  Psychother Psychosom. 2002;  71 66-76
  • 37 Schönfeldt-Lecuona C, Connemann B J, Spitzer M, Herwig U. Transcranial magnetic stimulation in the reversal of motor conversion disorder.  Psychother Psychosom. 2003;  72 286-288
  • 38 Schönfeldt-Lecuona C, Connemann B J, Viviani R, Spitzer M, Herwig U. Transcranial magnetic stimulation in motor conversion disorder: a short case series.  J Clin Neurophysiol. 2006;  235 472-475
  • 39 Lang A E. General overview of psychogenic movement disorders: epidemiology, diagnosis, and prognosis. In: Hallet M., Fahn S, Jankovic J, Lang AE, Cloninger CR, Yudofsky SC (eds). Psychogenic movement disorders 2006: 35-41
  • 40 Hinson V K, Haren W B. Psychogenic movement disorders.  Lancet Neurol. 2006;  5 695-700

Dr. Manuel Dafotakis

Institut für Neurowissenschaften und Biophysik – Medizin, Forschungszentrum Jülich

Leo-Brandt-Str. 1

52428 Jülich

Email: m.dafotakis@fz-juelich.de

    >