Zusammenfassung
Einleitung: Die CT-gestützte Navigation für endonasale Nasennebenhöhleneingriffe findet in
den letzten Jahren zunehmend Verbreitung. Die vorliegende Arbeit untersucht, ob
damit die Operationsergebnisse verbessert werden können. Material und Methodik: Sämtliche Pansinusoperationen (Sphenoethmoidektomien) wegen chronisch rezidivierender
Sinusitiden oder bei einer Polyposis nasi wurden in einer prospektiven, nicht-randomisierten
Studie mit einer Nachbeobachtungszeit von 6 Monaten nachkontrolliert. Vom
1. 1. - 31. 12. 2003 erfolgten die Eingriffe ohne Navigation (n = 62 Patienten)
und vom 1. 1. - 31. 12. 2004 mit Navigation (n = 61 Patienten). Präoperativ
und 6 Monate postoperativ wurden der klinische Befund sowie die subjektiven Beschwerden
mit einem Fragebogen erfasst und ein CT der Nasennebenhöhlen durchgeführt.
Resultate: Zwischen den Gruppen mit und ohne Navigation fanden sich in Bezug auf die Symptomscores
und den postoperativen CT-Befund keine signifikanten Unterschiede. Als Komplikationen
traten in der Gruppe ohne Navigation zwei anteriore Orbitaverletzungen und ein
retrobulbäres Hämatom auf, in der Gruppe mit Navigation eine postoperative
Tränenwegsstenose. Schlussfolgerungen: Die CT-Navigation bei endonasalen Sphenoethmoidektomien führt nicht zu besseren
postoperativen Ergebnissen. Es bestehen Hinweise, dass die Komplikationsrate durch
die CT-Navigation reduziert werden kann. Für definitive Schlussfolgerungen dazu
wäre allerdings ein wesentlich größeres Kollektiv notwendig.
Abstract
Introduction: Computer-assisted surgery (CAS) has found widespread use in functional endonasal
sinus surgery (FESS) over the past few years. The present study investigates if
CAS leads to a better outcome in FESS. Material and methods: All patients who underwent endonasal sphenoethmoidectomy were enrolled in a prospective,
non-randomized study. The procedures were done without CAS (group A) in 2003
and in 2004 with CAS (group B), using a Stryker navigation unit. 62 patients (113
sphenoidectomies) were included in group A and 61 patients (109 sphenoidectomies)
in group B. The underlying disease was recurrent chronic sinusitis or polyposis
nasi in all patients except for inverted papilloma in one patient of group A and
in two patients of group B. The follow-up period was 6 months. Preoperatively
and at 6 months postoperatively, a CT-scan was obtained and symptom scores were
assessed using a questionnaire. Results: No significant difference was found between group A and B with respect to symptom
scores, and CT-scans preoperatively and at 6 months postoperatively. The operation
strategy did not change by the introduction of CAS. The frontal sinus was entered
in group A and B in 59 % and 64 %, respectively. All parameters significantly
improved postoperatively, compared to the preoperative values. As far as complications
are concerned, two anterior orbital injuries and one retrobulbar haematoma occurred
in group A and one postoperative lacrimal stenosis in group B. Conclusions: CAS does not lead to a better clinical outcome in FESS. Our data suggest that
the rate of complications may be reduced using CAS. However, studies with a much
larger number of patients would be necessary for a definite answer to this issue.
Schlüsselwörter
CT-Navigation - endonasale Nasennebenhöhlenoperationen - chronische Sinusitis - Polyposis
nasi
Key words
Computer-assisted surgery (CAS) - functional endonasal sinus surgery - chronic sinusitis
- nasal polyps
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Dr. med. Esther Genoveva Thomaser
HNO-Klinik
Kantonsspital Liestal
CH-4410 Liestal
Schweiz
Email: esther.thomaser@ksli.ch