Corrected by: Erratum Rofo 2007; 179(12): 1242-1242
DOI: 10.1055/s-2007-963735
Zusammenfassung
Ziel: Das Schleudertrauma ist häufig Gegenstand medizinischer Gutachten verschiedener Fachgebiete,
und es verursacht enorme Folgekosten bei Kfz-Haftpflichtversicherungen. Posttraumatische
Veränderungen der Ligamenta alaria werden von einigen Autoren als ursächlich für chronische
Beschwerden nach einer Beschleunigungsverletzung der HWS angesehen. Material und Methoden: Die Ergebnisse biomechanischer, anatomischer und klinischer MRT-Studien werden analysiert.
Ergebnisse: In Beschleunigungsversuchen mit Leichenpräparaten konnten keine entsprechenden Verletzungen
erzeugt werden. In der MRT sind die Ligamenta alaria sehr gut darstellbar, Normvarianten
müssen jedoch von morphologischen Veränderungen abgegrenzt werden. Funktionsuntersuchungen
im MRT zeigen z. T. widersprüchliche Ergebnisse. Schlussfolgerungen: Biomechanische Studien sprechen gegen eine Beteiligung der Ligamenta alaria beim
Schleudertrauma. Die Interpratation der morphologischen Veränderungen der Bänder ist
aufgrund des weiten Spektrums an Normvarianten problematisch. Funktionsuntersuchungen
bieten keinen Vorteil.
Abstract
Purpose: Whiplash injury of the cervical spine is a frequent issue in medical expertise and
causes enormous consequential costs for motor insurance companies. Some authors accuse
posttraumatic changes of alar ligaments to be causative for consequential disturbances.
Materials and Methods: Review of recent studies on biomechanics, anatomical and clinical MR imaging. Results: Biomechanical experiments can not induce according injuries of alar ligaments. Although
MRI provides excellent visualization of alar ligaments, the range of normal variants
is high. Conclusion: Biomechanical studies give no evidence of alar ligament involvement in whiplash disease.
Using MRI, signal alterations of alar ligaments can hardly be differentiated from
common normal variants. Functional MRI provides no diagnostic yield.
Key words
effective dose - dose area product - conversion coefficient
Literatur
1
Castro W.
Haftungsrechtliche und medizinische Überlegungen zum HWS-Schleudertrauma.
Dtsch Ärztebl.
1998;
95
3285-3286
2
Grifka J, Hedtmann A, Pape H G. et al .
Beschleunigungsverletzung der Halswirbelsäule.
Der Orthopäde.
1998;
27
802-812
3
Spitzer W O, Skovron M L, Salmi L R. et al .
Scientific monograph of the Quebec Task Force on Whiplash-Associated Disorders: redefining
„whiplash” and its management.
Spine.
1995;
20
1S-73S
4
Ferrari R, Lang C.
A cross-cultural comparison between Canada and Germany of symptom expectation for
whiplash injury.
J Spinal Disord Tech.
2005;
18
92-97
5
Ferrari R, Russell A S, Richter M.
Epidemiologie der HWS-Beschleunigungsverletzung. Ein internationales Dilemma.
Der Orthopäde.
2001;
30
551-558
6
Turowski B, Schellhammer F, Roth S.
Zervikale Liquorfistel nach Schleudertrauma - Behandlung mittels CT-gesteuerter Eigenblutinjektion.
Fortschr Röntgenstr.
2006;
178
237-239
7
Stäbler A, Eck J, Penning R. et al .
Cervical spine: postmortem assessment of accident injuries - comparison of radiographic,
MR imaging, anatomic, and pathologic findings.
Radiology.
2001;
221
340-346
8
Bagley L J.
Imaging of spinal trauma.
Radiol Clin North Am.
2006;
44
1-12, vii
9
Van Geothem J W, Biltjes I G, Hauwe van den L. et al .
Whiplash injuries: is there a role for imaging?.
Eur J Radiol.
1996;
22
30-37
10
Schröder R J, Vogl T, Hidajat N. et al .
Vergleich der diagnostischen Bedeutung von CT und MRT bei Halswirbelsaulenverletzungen.
Aktuelle Radiol.
1995;
5
197-202
11
Meydam K, Sehlen S, Schlenkhoff D. et al .
Kernspintomographische Befunde beim Halswirbelsäulentrauma.
Fortschr Röntgenstr.
1986;
145
657-660
12
Rothhaupt D, Liebig K.
Diagnostik, Analyse und Bewertung von Funktionsstorungen der oberen HWS im Rahmen
von Beschleunigungsverletzungen unter Einsatz der Kernspintomographie.
Der Orthopäde.
1994;
23
278-281
13
Macnab I.
Whiplash injuries of the neck.
Manit Med Rev.
1966;
46
172-174
14 Nygren A, Gustafsson H, Tingvall C. Effects of different types of headrests in
rear-end collisions. 10th Internat Conference on Experimental Safety Vehicles USA;
NHTSA 1985: 85-90
15
Panjabi M M, Cholewicki J, Nibu K. et al .
Biomechanik des Beschleunigungstraumas.
Der Orthopäde.
1998;
27
813-819
16
Panjabi M M, Cholewicki J, Nibu K. et al .
Mechanism of whiplash injury.
Clin Biomech (Bristol, Avon).
1998;
13
239-249
17
Panjabi M M, Cholewicki J, Nibu K. et al .
Simulation of whiplash trauma using whole cervical spine specimens.
Spine.
1998;
23
17-24
18
Panjabi M M, Abumi K, Duranceau J. et al .
Biomechanical evaluation of spinal fixation devices: II. Stability provided by eight
internal fixation devices.
Spine.
1988;
13
1135-1140
19
Maak T G, Tominaga Y, Panjabi M M. et al .
Alar, transverse, and apical ligament strain due to head-turned rear impact.
Spine.
2006;
31
632-638
20
Castro W H, Schilgen M, Meyer S. et al .
Do „whiplash injuries” occur in low-speed rear impacts?.
Eur Spine J.
1997;
6
366-375
21
Hartwig E, Kettler A, Schultheiss M. et al .
In vitro low-speed side collisions cause injury to the lower cervical spine but do
not damage alar ligaments.
Eur Spine J.
2004;
13
590-597
22
Kettler A, Schmitt H, Simon U. et al .
A new acceleration apparatus for the study of whiplash with human cadaveric cervical
spine specimens.
J Biomech.
2004;
37
1607-1613
23
Obenauer S, Herold T, Fischer U. et al .
Evaluation experimentell erzeugter Verletzungen der oberen Halswirbelsaule mit digitaler
Röntgentechnik, Computertomographie und Magnetresonanztomographie.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
171
473-479
24
Svensson M Y, Aldman B, Bostrom O. et al .
Nervenzellschaden bei Schleudertraumen. Tierexperimentelle Untersuchungen.
Der Orthopäde.
1998;
27
820-826
25
Krakenes J, Kaale B R.
Magnetic resonance imaging assessment of craniovertebral ligaments and membranes after
whiplash trauma.
Spine.
2006;
31
2820-2826
26
Krakenes J, Kaale B R, Rorvik J. et al .
MRI assessment of normal ligamentous structures in the craniovertebral junction.
Neuroradiology.
2001;
43
1089-1097
27
Kim H J, Jun B Y, Kim W H. et al .
MR imaging of the alar ligament: morphologic changes during axial rotation of the
head in asymptomatic young adults.
Skeletal Radiol.
2002;
31
637-642
28
Pfirrmann C W, Binkert C A, Zanetti M. et al .
Functional MR imaging of the craniocervical junction. Correlation with alar ligaments
and occipito-atlantoaxial joint morphology: a study in 50 asymptomatic subjects.
Schweiz Med Wochenschr.
2000;
130
645-651
29
Pfirrmann C W, Binkert C A, Zanetti M. et al .
MR morphology of alar ligaments and occipitoatlantoaxial joints: study in 50 asymptomatic
subjects.
Radiology.
2001;
218
133-137
30
Roy S, Hol P K, Laerum L T. et al .
Pitfalls of magnetic resonance imaging of alar ligament.
Neuroradiology.
2004;
46
392-398
31
Krakenes J, Kaale B R, Moen G. et al .
MRI assessment of the alar ligaments in the late stage of whiplash injury - a study
of structural abnormalities and observer agreement.
Neuroradiology.
2002;
44
617-624
32
Wilmink J T, Patijn J.
MR imaging of alar ligament in whiplash-associated disorders: an observer study.
Neuroradiology.
2001;
43
859-863
33
Kaale B R, Krakenes J, Albrektsen G. et al .
Whiplash-associated disorders impairment rating: neck disability index score according
to severity of MRI findings of ligaments and membranes in the upper cervical spine.
J Neurotrauma.
2005;
22
466-475
34
Kaale B R, Krakenes J, Albrektsen G. et al .
Head position and impact direction in whiplash injuries: associations with MRI-verified
lesions of ligaments and membranes in the upper cervical spine.
J Neurotrauma.
2005;
22
1294-1302
35
Krakenes J, Kaale B R, Moen G. et al .
MRI of the tectorial and posterior atlanto-occipital membranes in the late stage of
whiplash injury.
Neuroradiology.
2003;
45
585-591
36
Krakenes J, Kaale B R, Nordli H. et al .
MR analysis of the transverse ligament in the late stage of whiplash injury.
Acta Radiol.
2003;
44
637-644
37
Penning L, Wilmink J T.
Rotation of the cervical spine. A CT study in normal subjects.
Spine.
1987;
12
732-738
38
Dvorak J, Hayek J.
Diagnostik der Instabilitat der oberen Halswirbelsäule mittels funktioneller Computertomographie.
Fortschr Röntgenstr.
1986;
145
582-585
39
Dvorak J, Penning L, Hayek J. et al .
Functional diagnostics of the cervical spine using computer tomography.
Neuroradiology.
1988;
30
132-137
40
Antinnes J A, Dvorak J, Hayek J. et al .
The value of functional computed tomography in the evaluation of soft-tissue injury
in the upper cervical spine.
Eur Spine J.
1994;
3
98-101
41
Nägele M, Koch W, Kaden B. et al .
Dynamische Funktions-MRT der Halswirbelsäule.
Fortschr Röntgenstr.
1992;
157
222-228
42
Schnarkowski P, Weidenmaier W, Heuck A. et al .
MR-Funktionsdiagnostik der Halswirbelsäule nach Schleudertrauma.
Fortschr Röntgenstr.
1995;
162
319-324
43
Volle E, Kreisler P, Wolff H D. et al .
Funktionelle Darstellung der Ligamenta alaria in der Kernspintomographie.
Man Med.
1996;
34
9-13
44
Volle E, Montazem A.
Strukturdefekte der Ligamenta alaria in der offenen Funktionskernspintomographie.
Man Med.
1997;
35
188-193
45
Volle E.
Functional magnetic resonance imaging - video diagnosis of soft-tissue trauma to the
craniocervical joints and ligaments.
Int Tinnitus J.
2000;
6
134-139
46
Volle E, Montazem A.
MRI video diagnosis and surgical therapy of soft tissue trauma to the craniocervical
junction.
Ear Nose Throat J.
2001;
80
41-44, 46 - 48
47
Johansson B H.
Whiplash injuries can be visible by functional magnetic resonance imaging.
Pain Res Manag.
2006;
11
197-199
48
Montazem A.
Secondary tinnitus as a symptom of instability of the upper cervical spine: operative
management.
Int Tinnitus J.
2000;
6
130-133
49
Bergholm U, Johansson B H.
Ny diagnostik kan leda till bättre behandling vid pisksnärtsskada. Med funktionell
magnetresonanstomografi kan skadorna visualiseras. (New diagnostic approach can improve
treatment of whiplash injuries. Functional magnetic resonance tomography makes visualization
of the injuries possible).
Läkartidningen.
2003;
100
3842-3847
50
Nygaard O P, Kolstad F, Kvistad K A. et al .
Kronisk nakkeslengsyndrom er ingen indikasjon for kraniocervikal fiksasjon. (Chronic
whiplash syndrome is no indication for craniocervical fixation).
Tidsskr Nor Laegeforen.
2005;
125
2939-2941
51
Muhle C, Brossmann J, Biederer J. et al .
Stellenwert bildgebender Verfahren in der Diagnostik der Ligg. alaria nach Beschleunigungsverletzung
der Halswirbelsäule.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
416-422
52
Saternus K S, Thrun C.
Zur Traumatologie der Ligamenta alaria.
Aktuelle Traumatol.
1987;
17
214-218
53 Beschleunigungstrauma der Halswirbelsäule. Leitlinien für Diagnostik und Therapie
in der Neurologie Stuttgart; Georg Thieme Verlag 2005 3 überarbeitete Auflage, ISBN
3 - 13 - 132 413 - 9 http://www.uni-duesseldorf.de/WWW/AWMF/ll/ 030 - 095.htm
Dr. Harro Bitterling
Abteilung für Neuroradiologie, Klinikum Großhadern der LMU
Marchioninistraße 15
81377 München
Phone: ++ 49/89/70 95 25 01
Fax: ++ 49/89/70 95 32 70
Email: harro.bitterling@med.uni-muenchen.de