Zusammenfassung
Das Stromasarkom der Mamma weist Lokalrezidive und auch Fernmetastasen auf, ist insgesamt
selten und geht mit schlechter Prognose einher. Die Kasuistik zeigt einen komplexen
Verlauf dieser Erkrankung ausgehend von einem ausgedehnten Initialbefund. Die angefertigte
Bildgebung legte eine Infiltration ins Mediastinum nahe. Im Verlauf erfolgte die chirurgische
Sanierung des Lokalbefundes und dessen Rezidiven. Überraschenderweise demaskierte
sich die mediastinale Raumforderung aber nicht als Metastase, sondern als vom Mammasarkom
unabhängiger Zweittumor in Form eines Thymuskarzinoms. Der Fall zeigt, dass trotz
eindeutiger Klinik differenzialdiagnostische Überlegungen anzustellen sind und dass
durch die Kooperation verschiedener Kliniken auch bei komplexen Verläufen Erfolge
erzielt werden können.
Abstract
Stromal breast sarcomas have a high probability of local recurrency and frequent metastasis.
It is a rare disease with a bad prognosis. The case presented here shows a complex
process starting with an extensive tumor. Computer tomography suggested an infiltration
of the mediastinum. Following several surgical interventions to treat the primary
tumor, the mediastinal finding surprisingly revealed an independent second carcinoma
of the thymus gland. In cases in which clinical impressions seem to be clear, differential-diagnostic
considerations are nevertheless necessary to deal with complicated diseases. The case
shows that treatment can be successful when different departments cooperate, even
in complex epicrises like this.
Schlüsselwörter
Stromasarkom - Mammasarkom - Thymuskarzinom - Metastase - CT
Key words
Sarcoma - stromal sarcoma - carcinoma of thymus gland - metastasis - CT
Literatur
- 1
Reich O, Regauer S.
Low-grade endometrial stromal sarcomas.
Geburtsh Frauenheilk.
2003;
63
737-742
- 2 Jonat W.
Sarkome. Diedrich K, Holzgreve W, Jonat W, Schneider KTM, Weiss JM Gynäkologie und Geburtshilfe.
1. Aufl. Berlin; Springer 2000: 616-619
- 3
Gogas J, Kouskos E, Markopoulos C. et al .
Carcinosarcoma of the breast: report of two cases.
Eur J Gynaecol Oncol.
2003;
24
93-95
- 4
Gogas J G, Kotsianos G, Gogas K G.
Sarcoma of the breast.
Am Surg.
1976;
42
812-816
- 5
Gupta S, Gupta V, Aggarwal P N. et al .
Primary chondrosarcoma of the breast: a case report.
Indian J Cancer.
2003;
40
77-79
- 6
Pitts W C, Rojas V A, Gaffey M J. et al .
Carcinomas with metaplasia and sarcomas of the breast.
Am J Clin Pathol.
1991;
95
623-632
- 7
Hefny A F, Bashir M O, Joshi S. et al .
Stromal sarcoma of the breast: a case report.
Asian J Surg.
2004;
27
339-341
- 8
Bassler R, Zahner J.
Recurrences and metastases of cystosarcoma phylloides (phylloid tumor, WHO). On the
150th birthday of a controversial diagnostic concept.
Geburtsh Frauenheilk.
1989;
49
1-10
- 9
Schwickerath J, Blessing M H, Wolff F.
A rare clinical manifestation of a combination tumor of cystosarcoma phylloides malignum
and an intraductal cancer.
Geburtsh Frauenheilk.
1992;
52
557-559
- 10
Moore T, Lee A H.
Expression of CD34 and bcl-2 in phyllodes tumours, fibroadenomas and spindle cell
lesions of the breast.
Histopathology.
2001;
38
62-67
A. Keck
Universitätsfrauenklinik
Ruhr-Universität Bochum
Knappschaftskrankenhaus
In der Schornau 23 - 25
44892 Bochum
Email: keck@macnews.de