Aktuelle Ernährungsmedizin 2006; 31: 55-60
DOI: 10.1055/s-2005-915357
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Bedeutung des Verzehrs von Mono- und Disacchariden in Getränken für die Entwicklung von Übergewicht und die Gesundheit

Mono- and Disaccharides and Overweight and HealthC.  A.  Barth1
  • 1Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Unter den bisher identifizierten Determinanten für den weltweiten Prävalenzanstieg von Übergewicht und Adipositas werden zunehmend auch einfache Kohlenhydrate, insbesondere Fruktose - sei es in gebundener Form als Saccharose oder in High Corn Fructose Syrup (HFCS) - diskutiert. Für einen solchen Zusammenhang spricht laut US-amerikanischen Autoren besonders der dort zu beobachtende parallele Anstieg von Adipositasprävalenz mit dem steigenden Verzehr HFCS-gesüßter Getränke. Gestützt wird dies durch die wiederholte Beobachtung in mehrwöchigen kontrollierten Ernährungsbeobachtungen an Versuchspersonen, bei denen HFCS bzw. Saccharose bei Verzehr in flüssiger anstatt fester Form weniger von der Hunger-Sättigungs-Kontrolle registriert wurden; die Folge war ein Energiemehrverzehr in Höhe der Kohlenhydrate im Getränk ohne kompensatorische Minderung des übrigen ad-libitum-Verzehrs mit nachfolgender Körpergewichts- und Körperfettzunahme. Der Zusammenhang wird weiterhin durch 3 prospektive Kohortenstudien gestützt, die bei Kindern, Jugendlichen und Frauen eine Risikosteigerung für Übergewicht und Adipositas mit der Zunahme des Verzehrs HFCS-gesüßter Getränke unter US-amerikanischen Lebensverhältnissen fanden. Aus diesen Befunden ergibt sich folgender Forschungsbedarf: Es müssen weitere endokrinologische und physiologische Grundlagen der spezifischen Mechanismen der Hunger-Sättigung und von Stoffwechselwirkungen nach Verzehr von einfachen Kohlenhydraten in flüssigen Lebensmitteln erarbeitet werden. Zudem müssen die bisherigen epidemiologischen Befunde durch Untersuchung europäischer und deutscher Kohorten überprüft werden. Und schließlich sollten disaggregierte Daten über den Verzehr von fruktose- sowie saccharosehaltigen Getränken in der deutschen Bevölkerung erhoben werden. Es wird geschlussfolgert, dass nach Anlegung allgemein akzeptierter Kriterien der Public-Health-Forschung in Übereinstimmung mit der WHO ein Risiko zuckerhaltiger Getränke für das Übergewicht und die Adipositas als wahrscheinlich, nicht jedoch als gesichert angesehen werden kann.

Abstract

Overweight and obesity are on the rise worldwide. US nutritionists have reported a parallelism of their prevalence with rising consumption of soft drinks sweetened with High Fructose Corn Syrup (HFCS). Hence, the proposal has been made that soft drinks sweetened with simple sugars, particularly fructose either in HFCS or saccharose, might - among other established life style factors - be causative for the obesity epidemic. Supporting evidence comes from the following data. Several controlled human trials have reported less tight satiety control of HFCS or saccharose if consumed in liquid versus solid food; i. e. more energy in the order of drink carbohydrate was consumed without compensatory reduction of ad libitum other energy causing rise of body fat and weight. Moreover, 3 prospective cohort studies showed a rise of risk for overweight and obesity with rising consumption of HFCS sweetened soft drinks in children, teenagers and women. Further research is needed to establish the basic endocrinological and metabolic cosequences of sugars consumption in liquid food. The epidemiological data have to be reproduced in european cohorts. Finally, disaggregated data about soft drink consumption in european populations are required. Taken together, in accordance with the conclusions of WHO risk of overweight and obesity by sugar-sweetened drinks up to now has to be considered probable, but not convincing evidence.

Literatur

  • 1 Koletzko B. et al . Nutrition in Children and adolescents in Europe: what is the scientific basis?.  Br J Nutr. 2004;  92, Suppl 2 S67-S73
  • 2 Obesity: preventing and managing the global epidemic. WHO/NUT/NCD/89.1 ed. Geneva; World Health Organization 1998
  • 3 Willett W C, Manson J E, Stampfer M J. Weight, weight change and coronary heart disease in women: risk within the normal weight range.  JAMA. 1995;  273 461-465
  • 4 Willett W C, Dietz W H, Colditz G A. Guidelines for healthy weight.  N Engl J Med. 1999;  341 427-434
  • 5 Bray G A, Nielsen S J, Popkin B M. Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity.  Am J Clin Nutr. 2004;  79 537-543
  • 6 Flatt J P. Dietary fat, carbohydrate balance and weight maintenance: effects of exercise.  Am J Clin Nutr. 1987;  45 296-306
  • 7 Hellerstein M K, Schwarz J, Neese R A. Regulation of hepatic de novo Lipogenesis in Humans.  Ann Rev Nut. 1996;  16 523-557
  • 8 Noack R. et al . Fettverzehr, Fettoxidation und Adipositas.  Diabetes u Stoffw. 1994;  4 273-279
  • 9 Tremblay A. et al . Impact of dietary fat content and fat oxidation on energy intake in humans.  Am J Clin Nutr. 1989;  49 799-805
  • 10 Astrup A. et al . The role of low-fat diets in body weight control: a meta-analysis of ad libitum dietary intervention studies.  Int J Obesity. 2000;  24 1545-1552
  • 11 Willett W C, Leibel R L. Dietary Fat is not a Major Determinant of Body Fat.  Am J Med. 2002;  113 (9B) 47S-59S
  • 12 Foster G D. et al . A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity.  New Engl J Med. 2003;  348 2082-2090
  • 13 Samaha F F. et al . A low-carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity.  New Engl J Med. 2003;  348 2074-2081
  • 14 Jequier E, Bray G A. Low fat diets are preferred.  Am J Med. 2002;  113 (9B) 41S-46S
  • 15 Saris W HM. et al . Randomized controlled trial of changes in dietary carbohydrat/fat ratio and simple vs complex carbohydrates on body weight and blood lipids. The CARMEN study.  Int J Obes Relat Metab Disord. 2000;  24 1310-1318
  • 16 Joint FAO/WHO expert consultation on Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases .The prevention of chronic diseases. Geneva/Switzerland; WHO Techn. Report Series 916 2003
  • 17 Schneider R, Heseker H. Zusammenhang zwischen der Zucker-, Energie- und Fettaufnahme sowie der Verbreitung von Übergewicht.  Ernährungs-Umschau. 1999;  46 330-335
  • 18 Hallschmid M. et al . Intranasal insulin reduces body fat in men but not in women.  Diabetes. 2004;  53 3024-3029
  • 19 Kasim-Karakas S E. et al . Effect of dietary carbohydrates on glucose and lipid metabolism in golden Syrian hamsters.  J Lab Clin Med. 1996;  128 208-213
  • 20 Raben A. et al . Sucrose compared with artificial sweeteners: different effects ad libitum food intake and body weight after 10 wk of supplementation in overweight subjects.  Am J Clin Nutr. 2002;  76 721-729
  • 21 Jürgens H, Haass W, Castneda T A, Schürmann A, Koebnick C, Dombrowski F, Otto B, Nawrocki A R, Scherer P E, Spranger J, Ristow M, Joost H-G, Havel P J, Tschöp M H. Consuming Fructose-sweetened Beverages Increases Body Adiposity in Mice.  Obes Res. 2005;  13 (7) 1146-1156
  • 22 Almiron-Roig E, Flores S Y, Drewnowski A. No difference in satiety or in subsequent energy intakes between a beverage and a solid food.  Physiol and Behav. 2004;  82 671-677
  • 23 Anderson G H, Woodend D. Consumption of sugars and the regulation of short-term satiety and food intake.  Am J Clin Nutr. 2003;  78 (suppl) 843S-849S
  • 24 Wymelbeke V Van. et al . Influence of repeated consumption of beverages containing sucrose or intense sweeteners on food intake.  Eur J Clin Nut. 2004;  58 154-161
  • 25 Lavin J H. et al . An investigation of the role of oro-sensory stimulation in sugar satietey.  Int J Obes Res. 2002;  26 384-388
  • 26 Elliott S S. et al . Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome.  Am J Clin Nutr. 2002;  76 911-922
  • 27 Teff K L. et al . Dietary Fructose reduces circulating insulin and leptin, attenuates postprandial suppression of ghrelin, and increases triglycerides in women.  The J Clin Endocrin and Metab. 2004;  89 2963-2972
  • 28 DiMeglio D P, Mattes R D. Liquid versus solid carbohydrate: effects on food intake and body weight.  Int J Obesity. 2000;  24 794-800
  • 29 Mattes R D. Dietary compensation by humans for supplemental energy provided as ethanol or carbohydrate in fluids.  Physiol Behav. 1996;  59 179-187
  • 30 Naim M, Kare M R, Merritt A M. Effects of oral stimulation on the cephalic phase of pancreatic exocrine secretion in dogs.  Physiol Behav. 1978;  20 563-570
  • 31 Ohara I, Otsuka S, Yugari Y. The influence of carrier of gustatory stimulation on the cephalic phase of canine pancreatic secretion.  J Nutr. 1979;  109 2098-2105
  • 32 Teff K L, Devine J, Engelman K. Sweet taste: effect on cephalic phase insulin in men.  Physiol Behav. 1995;  57 1089-1095
  • 33 Tordoff M G, Alleva A M. Effect of drinking soda sweetened with aspartame or high-fructose corn syrup on food intake and body weight.  Am J Clin Nutr. 1990;  51 963-969
  • 34 Harnack L J, Jeffery R W, Boutelle K N. Temporal trends in energy intake in the United States: an ecological perspective.  Am J Clin Nutr. 2000;  71 1478-1484
  • 35 French S A, Lin B H, Guthrie J F. National trends in soft drink consumption among children and adolescents age 6 to 17 years: prevalence, amounts, and sources, 1977/1978 to 1994/1998.  J Am Diet Assoc. 2003;  103 1326-1331
  • 36 Troiano R P. et al . Energy and fat intakes of children and adolescents in the United States: data from the National Health and Nutrition Examination Surveys.  Am J Clin Nutr. 2000;  72 (suppl) 1343S-1353S
  • 37 Park Y K. et al . Trends in Children's Consumption of Beverages. 1987 to 1998.  Fam Econ Nutr Rev. 2002;  14 69-79
  • 38 Forshee R A, Storey M. Total beverage consumption and beverage choices among children and adolescents.  Int J Food Sci Nutr. 2003;  54 297-307
  • 39 Harnack L, Stang J, Story M. Soft drink consumption among US children and adolescents: nutritional consequences.  J Am Diet Assoc. 1999;  99 436-441
  • 40 Nicklas T A. et al . Eating patterns and obesity in children. The Bogalusa Heart Study.  Am J Prev Med. 2003;  25 9-16
  • 41 Novotny R. et al . Dairy intake is associated with lower body fat and soda intake with greater weight in adolescent girls.  J Nutr. 2004;  134 1905-1909
  • 42 Danielzik S. et al . Parental overweight, socioeconomic status and high birth weight are the major determinants of overweight and obesity in 5 - 7-old children: baseline data of the Kiel Obesity Prevention Study (KOPS).  Int J Obes Rel Disord. 2004;  28 1494-1502
  • 43 Ludwig D S, Peterson K E, Gortmaker S L. Relation between consumption of sugar-sweetened drinks and childhood obesity: a prospective, observational study.  Lancet. 2001;  357 505-508
  • 44 Berkey C S. et al . Sugar-added beverages and adolescent weight change.  Obes Res. 2004;  12 778-788
  • 45 Schulze M B. et al . Sugar-sweetened beverages, weight gain, and incidence of Type 2 Diabetes in young and middle-aged women.  JAMA. 2004;  292 927-934
  • 46 Newby P K. et al . Beverage consumption is not associated with changes in weight and body mass index among low-income preschool children in North Dakota.  J Am Diet Assoc. 2004;  104 1086-1094
  • 47 James J. et al . Preventing childhood obesity by reducing consumption of carbonated drinks: cluster randomized controlled trials.  BMJ. 2004;  328 1237
  • 48 Linseisen J, Gedrich K, Karg G, Wolfram G. Sucrose intake in Germany.  Z Ernährungswiss. 1998;  31 303-314
  • 49 Kersting M. Trends beim Fettverzehr von Kindern und Jugendlichen - 18 Jahre DONALD Studie.  Ernährung und Medizin. 2005;  20, Suppl 1 50-54

Prof. Dr. Christian A. Barth

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81479 München

Phone: + 49/89-74443331

Fax: + 49/89-7902522

Email: barth@mail.dife.de

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