Zusammenfassung
Ziel: Die Optimierung einer schnellen Sequenz zur MR-Sialographie sowie der Vergleich der
entwickelten Sequenz vor und nach oraler Stimulation. Des Weiteren sollten parallele
und nicht parallele Bildakquisitionstechniken verglichen werden. Material und Methoden: 27 gesunde Probanden wurden an einem 1,5-T-System mit einer axialen und schräg sagittalen
Single-Shot-Turbo-Spin-Echo-Sequenz (ss-TSE) mit einer Akquisitionszeit von 2,8 s
mit und ohne parallele Bildakquisitionstechnik sowie vor und nach oraler Stimulation
untersucht. Die Beurteilbarkeit der Ausführungsgänge der Glandulae parotideae und
der Glandulae submandibulares wurde seitengetrennt anhand einer Skala von 1 - 5 von
vier Auswertern unabhängig voneinander visuell eingestuft. Die statistische Auswertung
erfolgte mittels einer ANOVA mit Post-hoc-Test. Die Bewertung der Observerübereinstimmung
wurde mit einer Intraclass-Korrelation vorgenommen. Ergebnisse: Sämtliche Ganganteile der großen Speicheldrüsen konnten mit der entwickelten Technik
mit einer hochsignifikanten Intraclass-Korrelation von 0,9475 zwischen den Auswertern
dargestellt werden. Der Mittelwert der subjektiven Einschätzung aller ausgewerteten
Ganganteile lag bei 2,26 (Standardabweichung [SD] ± 1,09). Nach Gabe des Sialogogums
wurde die Darstellbarkeit signifikant besser bewertet als ohne Stimulation (p < 0,001;
η2 = 0,049), während die Ausführungsgänge mittels paralleler Bildakquisitionstechnik
signifikant schlechter bewertet wurden (p < 0,001; η2 = 0,013). Schlussfolgerung: Mittels der angewendeten ss-TSE ist eine gute Darstellung der Ausführungsgänge der
großen Speicheldrüsen ohne notwendige Nachbearbeitung möglich. Zur Verbesserung der
Ergebnisse sollte vor einer MR-Sialographie ein orales Stimulans appliziert werden.
Abstract
Purpose: To optimise a fast sequence for MR-sialography and to compare a parallel and non-parallel
acquisition technique. Additionally, the effect of oral stimulation regarding the
image quality was evaluated. Material and Methods: All examinations were performed by using a 1.5-T superconducting system. After developing
a sufficient sequence for MR-sialography, a single-shot turbo-spin-echo sequence (ss-TSE)
with an acquisition time of 2.8 sec was used in transverse and oblique sagittal orientation
in 27 healthy volunteers. All images were performed with and without parallel imaging
technique. The assessment of the ductal system of the submandibular and parotid gland
was performed using a 1 to 5 visual scale for each side separately. Images were evaluated
by four independent experienced radiologists. For statistical evaluation, an ANOVA
with post-hoc comparisons was used with an overall two-tailed significance level of
P =.05. For evaluation of interobserver variability, an intraclass correlation was
computed and correlation >.08 was determined to indicate a high correlation. Results: All parts of salivary excretal ducts could be visualised in all volunteers, with
an overall rating for all ducts of 2.26 (SD ± 1.09). Between the four observers a
high correlation could be obtained with an intraclass correlation of 0.9475. A significant
influence regarding the slice angulations could not be obtained (p = 0.74). In all
healthy volunteers the visibility of excretory ducts improved significantly after
oral application of a Sialogogum (p < 0.001; η2 = 0.049). The use of a parallel imaging technique did not lead to an improvement
of visualisation, showing a significant loss of image quality compared to an acquisition
technique without parallel imaging (p < 0.001; η2 = 0.013). Conclusion: The optimised ss-TSE MR-sialography seems to be a fast and sufficient technique for
visualisation of excretory ducts of the main salivary glands, with no elaborate post-processing
needed. To improve results of MR-sialography, it is reasonable to use an oral Sialogogum.
Key words
Salivary glands - salivary ductal system - sialography - MR
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Dr. med. Christian R. Habermann
Radiologisches Zentrum, Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle
Radiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Martinistraße 52
20246 Hamburg
Phone: +49/40/4 28 03-40 10
Fax: +49/40/4 28 03-67 99
Email: c.habermann@uke.uni-hamburg.de