Der Nuklearmediziner 2005; 28(1): 21-25
DOI: 10.1055/s-2005-836348
Labor, Radiochemie und (Radio-)Immunologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Thyreoglobulinbestimmung im Serum - Prinzip, Leistungsfähigkeit und Zuverlässigkeit moderner Assays

Determination of Serum-Thyroglobulin - Principle, Performance and Reliability of Modern AssaysJ. Rendl1
  • 1Klinik für Nuklearmedizin, St. Vincentius-Kliniken Karlsruhe
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 March 2005 (online)

Zusammenfassung

Thyreoglobulin (Tg) ist ein sehr komplexes Molekül, welches als Schlüsselsubstanz bei der Biosynthese der Schilddrüsenhormone fungiert. Der Iodgehalt bestimmt die Tertiärstruktur und damit auch die Autoimmunität mit ca. 40 verschiedenen immunreaktiven Bezirken (Epitope), mit denen die natürlich vorkommenden Antikörper zum Teil reagieren. Die Tg-Serumkonzentration hängt ab von der Masse von Schilddrüsengewebe, entzündlich-destruktiven Prozessen sowie dem Ausmaß der TSH-Rezeptorstimulation. Die Vergleichbarkeit der verschiedenen Assays ist eingeschränkt durch fehlende universelle Standardisierung, Highdose-Hook-Effekt und Tg-Antikörper. Die modernen hochsensitiven Sandwich-Assays mit unterschiedlicher Signaldetektion (Radioaktivität, Enzym, Fluoreszenz, Chemilumineszenz) erreichen eine funktionelle Sensitivität unter 1,0 ng/ml. Die Bestimmung von mRNA des Thyreoglobulin im periperen Blut ist möglich, vorerst jedoch noch ohne klinische Bedeutung.

Abstract

Thyreoglobulin (Tg) is a complex molecule that serves as the key precursor in the biosynthesis of thyroid hormones. The iodine content of Tg determining its tertiary structure parallels its immunoreactivity. Approximately 40 different immunoreactive sites (epitopes) have been identified within the Tg molecule, although only a few sites react with the majority of naturally occurring Tg autoantibodies. Serum Tg concentration reflects three major factors: mass of differentiated thyroid tissue, inflammation of or physical damage to the thyroid gland and the level of TSH receptor stimulation. Interassay comparison is prevented by the lack of universal standardization, high-dose hook effect and Tg-autoantibodies. Modern highly sensitive sandwich assays using different modes of signal detection (radioactivity, enzyme, fluorescence, chemiluminescence) show all a functional sensitivity below 1 ng/ml. Currently Tg-mRNA detection in peripheral blood is technically feasible by RT-PCR but is not a useful tool so far in the follow-up of differentiated thyroid carcinoma.

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PD Dr. med. Dipl. Phys. Johann Rendl

Direktor der Klinik für Nuklearmedizin · St. Vincentius-Kliniken Karlsruhe

Südendstraße 32

76137 Karlsruhe

Phone: +49/7 21/81 08/36 75

Fax: +49/7 21/81 08/38 33

Email: johann.rendl@vincentius-ka.de

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