Viszeralchirurgie 2004; 39(3): 220-223
DOI: 10.1055/s-2004-822745
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das offene Abdomen - eine Indikation für die Vakuumversiegelung

The Open Abdomen - Encouraging the Use of Vacuum SealingJ. Tautenhahn1 , F. Eder1 , T. Gebauer1 , T. Bürger1 , H. Lippert1
  • 1Klinik für Chirurgie, Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 July 2004 (online)

Zusammenfassung

Die Vakuumtherapie ist für den temporären Verschluss des offenen Abdomens eine Therapiealternative. Durch das Prinzip der umgekehrten Gewebeexpansion kann die Ausbildung von Ventralhernien vermindert werden. Die aktive Drainage von Wundflüssigkeit, Abgrenzung und Schutz der Organe, Pflege- sowie Patientenkomfort stellen weitere Vorteile dar. Gelingt der Bauchdeckenverschluss nicht, kann die Vakuumbehandlung bis zur Ausbildung einer Narbenplatte oder zur Fixierung von Spalthaut auf dem Granulationsgewebe eingesetzt werden. Plastisch rekonstruktive Maßnahmen haben ebenfalls günstigere Voraussetzungen. Dem Defizit an randomisierten Studien steht die Bestätigung der klinischen Wirksamkeit aus einer Vielzahl von Anwendungsbeobachtungen und Falldarstellungen gegenüber.

Abstract

Vacuum therapy represents an alternative approach to temporary sealing of the open abdomen. The principle of inverse tissue expansion can help to prevent ventral herniae from occurring. Active wound drainage, defining and protecting organs, as well as nursing comfort and patient comfort are all further benefits. Should abdominal-wall closure fail, vacuum treatment may be employed until a scar sheet forms and it may also be useful in fixing split-thickness skin to granular tissue. Plastic reconstructive surgery too ranks high among potential applications. While there is a deficit of randomised studies, the clinical efficacy has been confirmed by numerous field observations and case reports.

Literatur

  • 1 Argenta L C, Morykwas M J. Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: clinical experience.  Ann Plast Surg. 1997;  38 563-577
  • 2 Morykwas M J, Argenta L C, Shelton-Brown E I, McGuirt W. Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: animal studies and basic foundation.  Ann Plast Surg. 1997;  38 553-562
  • 3 Webb L X, Schmidt U. Wundbehandlung mit der Vakuumtherapie.  Unfallchirurg. 2001;  104 918-926
  • 4 Smith L A, Barker D E, Chase C W, Somberg L B, Brock W B, Burns R P. Vacuum pack technique of temporary abdominal closure: a four year experience.  Am Surg. 1997;  63 1102-1107
  • 5 Cro C, Georg K J, Donnelly J, Irwin S T, Gardiner K R. Vacuum assisted closure system in the managment of enterocutaneous fistulae.  Postgrad Med J. 2002;  87 699
  • 6 Barker D E, Kaufmann H J, Smith L A, Ciraulo D L, Richart C L, Burns R P. Vacuum Pack technique of temporary abdominal closure: a 7-year experience with 112 patients.  J Trauma. 2000;  48 201-207
  • 7 Lippert H. Wundatlas. JA Barth, Heidelberg 2001; 39-41
  • 8 Rohrich R J, Lowe J B, Hackney F L, Bowmann J L, Hobar P C. An algorithm for abdominal wall reconstruction.  Plast Reconstr Surg. 2000;  105 202-216
  • 9 Lierse W, Platzer W, Schreiber H W. Bauchwand, Hernien, Relaparotomie, Retroperitoneum, Urologische Notfälle, Gynäkologische Notfälle. In: Kremer K, Lierse W, Platzer W, Schreiber HW, Weller S (Hrsg). Chirurgische Operationslehre Bd 7 Teil 1. Thieme, Stuttgart 1994; 39-48
  • 10 Wittmann D H, Aprahamian C, Bergstein J M. et al . Aburr-like device to facilitate temporary abdominal closure in planned multiple laparotomies.  Eur J Surg. 1993;  159 75-79
  • 11 Wittmann D H, Iskander G A. The compartment syndrome of the abdominal cavity: a state of the art review.  JICM. 2000;  15 201-220
  • 12 Agarwal T, RefsonJ, Gould S. The ”tellytubby tummy“: a novel technique for laparostomy management.  Ann R Coll Surg Engl. 2001;  83 440
  • 13 Bourree M, Kozianka J. Die V.A.C.®-Therapie in der Allgemeinchirurgie.  Eur Surg. 2003;  35 35
  • 14 Rinder H, Wild T. Fortschritte in der V.A.C.®-Therapie bei Laparostoma.  Eur Surg. 2003;  35 41
  • 15 Evans D, Land L. Topical negative pressure for treating chronic wounds (Cochrane Review). In: The Cochrane Library (Hrsg). John Wiley & Sons Ltd, Chichester 2003; Issue 4
  • 16 Garner G B, Ware D N, Cocanour C S. et al . Vacuum-assisted wound closure provides early fascial reapproximation in trauma patients with open abdomens.  Am J Surg. 2001;  182 630-632
  • 17 Miller P R, Thompson J T, Faler B J, Meredith J W, Chang M C. Late fascial closure in lieu of ventral hernia: the next step in open abdomen management.  J Trauma. 2002;  53 843-849
  • 18 Russ M, Fleischmann W. Therapie und Prophylaxe des Abdomen apertum mit der Vakuumversiegelung (VVS) und der Instillationsvakuumversiegelung (IVVS) in Kombination mit der instrumentellen Hautdehnung.  Hefte zur Wundbehandlung. 2000;  4 23
  • 19 Alvarez A A, Maxwell G L, Rodriguez G C. Vacuum-assisted closure for cutaneous gastrointestinal fistula management.  Gynecol Oncol. 2001;  80 413-416
  • 20 Erdmann D, Drye C, Heller L, Wong M S, Levin L S. Abdominal wall defect and enterocutaneous fistula treatment with the vacuum-assisted closure (V.A.C.) system.  Plast Reconstr Surg. 2001;  108 2066-2068

Dr. med. J. Tautenhahn

Klinik für Chirurgie · Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität

Leipziger Straße 44

D-39120 Magdeburg

Phone: 03 91/6 71 55 00

Fax: 03 91/6 71 55 70

Email: joerg.tautenhahn@medizin.uni-magdeburg.de

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