Z Orthop Ihre Grenzgeb 2004; 142(1): 109-114
DOI: 10.1055/s-2004-817658
Varia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Rationaler Einsatz von Blutkonserven in Orthopädie und Traumatologie

Rational Use of Blood Cell Products in Orthopedics and TraumatologyS.  M.  Knöller1 , T.  Brieschal2
  • 1Department für Orthopädie und Traumatologie, Klinik für Orthopädie des Klinikums der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
  • 2Anästhesiologische Universitätsklinik Freiburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 February 2004 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die Angst vor einer Infektion mit dem HIV-Virus hat neben der Gefahr einer Hepatitisinfektion, einer Verknappung der zur Verfügung stehenden Blutprodukte und letztendlich auch der Kostenentwicklung bei der Transfusion homologer Blutbestandteile im letzten Jahrzehnt zu einer Veränderung der Transfusionspraxis in der Orthopädie und bei elektiven Eingriffen in der Traumatologie geführt. Methode: In dieser Arbeit werden die in der Literatur beschriebenen und in unserer Klinik bewährten Verfahren eines rationalen Einsatzes von Blutkonserven aufgezeigt und kritisch betrachtet. Ergebnisse: Grundsätzlich hat sich neben einer schonenden Operationstechnik die kontrollierte Hypotension bewährt, um den intraoperativen Blutverlust zu reduzieren. Sie hat insbesondere in der Wirbelsäulenchirurgie ihren festen Platz. In der Extremitätenchirurgie hat sich die Operation in Blutsperre oder Blutleere etabliert. Vorgestellt werden des Weiteren die normovolämische Hämodilution und die Autotransfusion, unterteilt in die präoperative Eigenblutspende, die intraoperative Autotransfusion (Cell-Saver) und die postoperative Autotransfusion. Schlussfolgerungen: Durch den hohen Anteil elektiver Eingriffe in der Orthopädie und Traumatologie besteht in den meisten Fällen die Möglichkeit, auf die Gabe homologer Blutderivate zu verzichten oder deren Einsatz deutlich einzuschränken.

Abstract

Study design: The risk of transmission of human immunodeficiency virus (HIV), hepatitis B and C viruses as well as the development of costs has changed the use of homologous blood cell products. Methods: The present investigation shows the state of the art of blood salvage in orthopedic and elective trauma surgery. Results: In this investigation the established methods such as controlled hypotension (spine surgery), arrest of blood supply (extremity surgery) and the following methods of autotransfusion have been examined: acute normovolemic hemodilution (ANH), intra- (Cell-Saver, Haemonetics Corp.) and postoperative autotransfusion, autologous donor plasmapheresis and autologous predeposit. Conclusions: Using this method it is possible to reduce homologous blood transfusions particularly in elective procedures such as orthopedic surgery and elective trauma surgery to a minimum.

Literatur

  • 1 Faust R J, Cucchiara R F, Messick J M. Transfusion medicine and cardiovascular anesthesia. p. 527. in: Taran S (ed) Cardiovascular Anesthesia and Postoperative Care. Chicago; Year Book Medical Publishers 1989
  • 2 Alter H J, Tegtmeier G E, Jett B W. et al . The use of a recombinant immunoblot assey in the interpretation of anti-hepatitics C virus reactivity among prospectively followed patient, implicated donors, and random donors.  Transfusion. 1991;  31 771-776
  • 3 Consensus Conference .Perioperative red blood cell transfusion. Conn Med 1988 52 10 593-596
  • 4 Herrera G A, Lackritz E M, Janssen R S, Raimondo V P, Dodd R Y, Aberle-Grasse J, Petersen L R. Serologie test for syphilis as a surrogate marker for human immunodeficiency virus infection among United States blood donors.  Transfusion. 1997;  37 (8) 836-840
  • 5 Schwartz D W, Simson G, Baumgarten K, Fabritz H, Riggert J, Neumeyer H, Mayr W R, Kohler M. Risk of human immunodeficiency virus (HIV) transmission by anti-HIV-negative blood components in Germany and Austria.  Ann Hematol. 1995;  70 (4) 209-213
  • 6 Klein H G. Allogenic transfusions risks in the surgical patient.  Am J Surg. 1995;  170 (6A Suppl) 21s-26s
  • 7 Sazama K. Reports of 355 transfusion-associated deaths: 1976 Through 1985.  Transfusion. 1990;  30 (7) 583-590
  • 8 Mezrow C K, Bergstein I, Tartter P I. Postoperative infections following autologous and homologous blood transfusions.  Transfusion. 1992;  32 (1) 27-30
  • 9 Murphy P, Heal J M, Blumberg N. Infection or suspected infection after hip replacement surgery with autologous or homologous blood transfusions.  Transfusion. 1991;  31 (3) 212-217
  • 10 Nielson C H. Preoperative and postoperative anaesthetic considerations for the spinal surgery patient. In: The Textbook of Spinal Surgery. Second edition. Philadelphia, New York; Lippincott-Raven 1997 1: 31-37
  • 11 Leitlinien zur Therapie mit Blutkonserven und Plasmaderivaten .2. überarb. Aufl. Internetfassung. Bundesärztekammer Stand September 2002
  • 12 Toy P TCY, Strauss R G, Stehling L C, Sears R, Price T H. et al . Predeposited autologous blood for elective surgery: a national multicenter study.  N Engl J Med. 1987;  316 (9) 517-520
  • 13 Puclacher W, Winterberger G. Preoperative autologous blood donation in orthognatic surgery: a follow up study of 179 patients.  J Craniomaxillofac Surg. 1998;  26 (2) 121-125
  • 14 Siller T A, Dickman J H, Erwin W D. Efficiency and cost considerations of iantraoperative autologous transfusions in spinal fusion for idiopathic scoliosis with predeposited blood.  Spine. 1996;  21 (7) 848-852
  • 15 Goodnough L T, Shafron D, Marcus R E. Utilization and effectiveness of autologous blood donation for arthroplastic surgery.  J Arthroplasty. 1990;  5 (Suppl) 89-94
  • 16 Haugen R K, Hill G E. A large-scale autologous blood program in a community hospital: a contribution to the community's blood supply.  J Am Med Ass. 1987;  257 (9) 1211-1214
  • 17 Goodnough L T, Rudnik S, Price T H. et al . Increased preoperative collection of autologous blood with recombinant human erythropoietin.  N Engl J Med. 1989;  321 (17) 1163-1168
  • 18 Leach P Z, Friedman L I, Stromberg R R. Blood cell saving equipment. p. 164. In: Traswell HF, Pineda AA (eds) Autologous Transfusion and Hemotherapy. Boston; Blackwell Scientific Publications 1991
  • 19 McShane A J, Power C, Jackson J F. et al . Autotransfusion: quality of blood prepared with a red cell processing device.  Br J Anaesth. 1987;  59 (8) 1035-1039
  • 20 Sharp W V, Stark M, Donovan D L. Modern autotransfusions: experience with a washed red cell processing technique.  Am J Surg. 1981;  142 (4) 522-524
  • 21 Haberkern M, Dangel P. Normovolaemie haemodilution and intraoperative autotransfusion in children: experience with 30 cases of spinal fusion.  Eur J Pediatr Surg. 1991;  1 (1) 30-35
  • 22 Umlas J, Foster R R, Dalal S A, O'Leary S M, Garcia L, Kruskall M S. Red cell loss following orthopedic surgery: the case against postoperative blood salvage.  Transfusion. 1994;  34 (5) 402-406
  • 23 Xenakis T A, Malizos K N, Dailiama Z, Konkoulis T, Zervou E, Golegou C, Soucacos P N. Blood salvage after total hip and total knee arthroplasty.  Acta Orthop Scand. 1997;  275 (Suppl) 135-138
  • 24 Faris P M, Ritter M A, Keating E M, Valeri C R. Unwashed filtered shed blood collected after knee and hip arthroplasties. A source of autologous red blood cells.  J Bone Joint Surg Am. 1991;  73 (8) 1169-1178

Dr. med. S. M. Knöller

Department für Orthopädie und Traumatologie, Klinik für Orthopädie des Klinikums der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Hugstetter Straße 55

79106 Freiburg

Phone: + 49-761-2876

Fax: + 49-761-2675

Email: KNOELLER@CH11.UKL.UNI-FREIBURG.DE

    >