Cent Eur Neurosurg 2004; 65(2): 75-80
DOI: 10.1055/s-2004-816271
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Planar Brain Surface Reformations for Localization of Cortical Brain Lesions

Planare Hirnoberflächen-Reformatierung zur Lokalisation kortikaler LäsionenE. Hattingen1 , 3 , J. Hattingen1 , H. Clusmann2 , B. Meyer2 , R. Koenig1 , H. Urbach1
  • 1Department of Radiology/Neuroradiology, University of Bonn, Bonn, Germany
  • 2Department of Neurosurgery, University of Bonn, Bonn, Germany
  • 3Department of Neuroradiology, University of Frankfurt/Main, Frankfurt/Main, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 April 2004 (online)

 

Abstract

Cortical lesions close to the central region may be difficult to localize on orthogonal MRI slices, especially when space-occupying lesions distort the brain surface relief and obscure anatomical landmarks. The purpose of this study was to evaluate, whether localization can be improved with planar brain surface (Mercator or “pancake”) reformations. Three independent MRI readers localized superficial brain lesions of 30 patients on orthogonal MRI slices and on planar brain surface views reformatted from a sagittal 3D T1-weighted gradient echo sequence. On orthogonal MRI slices 46 % of lesions were considered easy to localize, 37 % difficult and 17 % could not be localized. Corresponding values for planar brain surface views were 82 %, 16 % and 2 %, respectively. Evaluation of orthogonal MRI slices took 190 min compared to 100 min for planar brain surface views. Thus, planar brain surface reformations are a helpful and time-saving means to localize superficial brain lesions.

Zusammenfassung

Die Beurteilung der Lage kortikaler Läsionen in Bezug zur Zentralregion kann auf axialen, koronaren und sagittalen MRT-Schichten schwierig sein, vor allem, wenn raumfordernde Läsionen das Oberflächenrelief verändern und anatomische Landmarken nicht erkennbar sind.

Ziel dieser Studie war es zu untersuchen, ob die Lokalisierung durch die Erstellung einer planaren Hirnoberfächenansicht („pancake-Reformierung”) verbessert werden kann. Drei Untersucher beurteilten an verschiedenen Tagen MRTs von 30 Patienten mit oberflächlichen Hirnläsionen, wobei zunächst T1-gewichtete Gradientenecho-Aufnahmen in sagittaler, axialer und koronarer Orientierung und dann die aus der sagittalen T1-gewichteten 3D-Gradientenecho-Sequenz reformatierte planare Hirnoberflächenansicht beurteilt wurden. Auf den Schichtaufnahmen wurden 46 % der Läsionen als gut, 37 % als eingeschränkt und 17 % als nicht lokalisierbar gewertet, auf der planaren Hirnoberflächenansicht betrugen die entsprechenden Werte 82 %, 16 % und 2 %. Die Auswertung der Schichtaufnahmen dauerte insgesamt 190 min, die der Hirnoberflächenansicht 100 min. Die planare Hirnoberflächenreformatierung erweist sich somit als hilfreiche und zeitsparende Methode, um die Beziehung oberflächlicher Hirnläsionen zur Zentralregion zu bestimmen.

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PD Dr. H. Urbach

Radiologische Klinik

Neuroradiologie

Universität Bonn

Sigmund Freud-Str. 25

53105 Bonn

Germany

Phone: +49/2 28-2 87-63 89

Fax: +49/2 28-2 87-43 21

Email: urbach@uni-bonn.de

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