Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2003; 8(4): 244-249
DOI: 10.1055/s-2003-41751
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Kosteneffektivität von Amlodipinbesilat in der Behandlung der Koronaren Atherosklerose in Deutschland

Economic Efficiency of Amlodipine besylate in the Treatment of Coronary Atherosclerosis in Germany - An Analysis Based on the PREVENT StudyT. D. Szucs1 , G. Cathomas1 , F. X. Kleber2
  • 1Hirslanden Research
  • 2Unfallkrankenhaus Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 August 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die hohen Ausgaben im Gesundheitswesen einerseits, das politisch gesetzte Ziel der Beitragssatzstabilität und die Begrenzung öffentlicher Mittel andererseits sind seit einigen Jahren zentrale Punkte politischer und gesellschaftlicher Diskussionen. Patienten und Methoden: Die Wirtschaftlichkeit von Amlodipinbesilat bei der Behandlung der koronaren Herzkrankheit wurde unter Anwendung der Resultate der PREVENT-Studie auf das deutsche Gesundheitssystem untersucht. Resultate: Die Kosteneffektivität der Amlodipinbesilat-Behandlung in Deutschland beträgt ungefähr 4 500 Euro pro gewonnenes Lebensjahr. Die Robustheit dieses Ergebnisses konnte durch eine extensive Sensitivitätsanalyse erhärtet werden. Schlussfolgerung: Der Einsatz von Amlodipinbesilat bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit in Deutschland ist als kosteneffektiv zu bezeichnen.

Abstract

Background: High health service expenditure on the one hand, and the politically declared objective of stability of statutory contributions and restriction of public funds on the other hand, have been central points in the political and social discussion for several years. The over-proportional increase in health service expenditure is obvious, compared to the increase in the costs of living. Patients and methods: Cost-effectiveness of amlodipin besylate in the treatment of coronary artery disease was analyzed by applying the results of the PREVENT study to the German health system. Results: Calculation of effectiveness shows an additional life expectancy of 0.108 years in the amlodipine besylate cohort compared to the placebo cohort, over an observation period of 3 years. The cost-effectiveness of amlodipine besylate treatment in Germany is approximately 4,500 Euro per life-year gained. The robustness of this result was substantiated through extensive sensitivity analyses. Conclusion: The administration of the calcium antagonist amlodipine besylate in CHD patients in Germany is cost-effective.

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Thomas D. Szucs, MD MBA MPH

European Center of Pharmaceutical Medicine, University Hospital

CH-4031 Basel

Email: thomas.szucs@unibas.ch

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