Viszeralchirurgie 2003; 38(4): 288-289
DOI: 10.1055/s-2003-41153
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Laparoscopic Cholecystectomy in Patients with Situs Viscerum Inversus Totalis: Two Case Reports

Laparoskopische Cholezystektomie bei Patienten mit vollständiger Heterotaxie (Situs viscerum inversus totalis): zwei FallberichteI.  Capov1 , F.  Bodo2 , J.  Wechsler1 , J.  Rovnák2
  • 11st Department of Surgery, Masaryk University, St. Ann Hospital, Brno, Czech Republic, Chairman: Prof. J. Wechsler, M.D., PhD.
  • 2Department of Surgery, S. Kukura Hospital, Michalovce, Slovak Republic, Chairman: F. Bodo M.D.
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 August 2003 (online)

Zusammenfassung

Vollständige Heterotaxie (Situs viscerum inversus totalis) ist verhältnismäßig selten. Nachfolgend werden die Fälle zweier Patienten dargestellt, die zwar klassische Anzeichen einer Cholezystitis, jedoch in der linken Rippenbogengegend, aufwiesen. Bei beiden Patienten wurde Heterotaxie diagnostiziert (Situs viscerum inversus) mit gleichzeitiger Gallenblasenentzündung. Bei jedem dieser Patienten erfolgte eine umkomplizierte laparoskopische Cholezystektomie. Bei totaler Heterotaxie ist die Durchführung einer laparoskopischen Cholezystektomie sowohl wirksam als auch gefahrlos.

Abstract

Situs viscerum inversus (SVI) totalis is a relatively rare condition. We describe two cases in which two patients are presented with classic signs and symptoms of cholecystitis, but in the left subcostal region. Both patients were subsequently diagnosed with situs viscerum inversus and with acute gallbladder disease. Uncomplicated laparoscopic cholecystectomy was performed in both patients. Laparoscopic cholecystectomy is an effective and safe treatment in patients with SVI.

References

  • 1 Demetriades H, Botsios D, Dervenis C, Evangelou J, Agelopoulos A, Dadoukis J. Laparoscopic cholecystectomy in two patients with symptomatic cholelithiasis and situs inversum totalis.  Dig Surg. 1999;  16 519-521
  • 2 Djohan R S, Rodriguez H E, Wiesman I M, Unti J A, Podbielski F J. Laparoscopic cholecystectomy and appendectomy in situs inversus totalis.  JSLS. 2000;  4 251-254
  • 3 Goh P, Tekant Y, Shang N S, Ngoi S S. Laparoscopic cholecystectomy in a patient with empyema of the gallbladder and situs inversus.  Endoscopy. 1992;  24 799-800
  • 4 Idu M, Jakimowicz J, Iuppa A, Cuschieri A. Hepatobiliary anatomy in patients with transposition of the gallbladder. Implications for safe laparoscopic cholecystectomy.  Br J Surg. 1996;  83 1442-1443
  • 5 McDermott J P, Caushas R F. ERCP and laparoscopic cholecystectomy for cholangitis in a 66-year-old male with situs inversus.  Surg Endosc. 1994;  8 1227-1229
  • 6 Schiffino L, Mouro J, Levard H, Dubois F. Cholecystectomia per via laparoscopica in situs inversus totalis.  Minerva Chir. 1993;  48 1019-1023
  • 7 Torretta A, Zeri K P, Mascagni D, Panzini A, Papetti M T, Peparini A, Maturo A, Lucci S, Filippini A. Tradional cholecystectomy in a patient with situs viscerum inversus partialis.  G Chir. 1999;  20 293-295
  • 8 Varano N R, Merkin R J. Situs inversus: Review of the literature. Report of four cases and analysis of the clinical implications.  J Int Coll Surg. 1991;  33 131-135

M.D., PhD. Ivan Capov

1st. Dept. of Surgery, Masaryk University, St. Ann Hospital

Pekarska 53

CZ-65691 Brno

Czech Republic

Fax: +4205 43182373

Email: ivan.capov@fnusa.cz

    >