Zusammenfassung
Zwischen 1980 und 2000 wurden 26 Pollizisationen des intakten Zeigefingers und 32 Transplantationen der zweiten Zehe nach traumatischem Daumenverlust durchgeführt.
49 von 58 Patienten wurden durchschnittlich 6,4 Jahre nach der Rekonstruktion nachuntersucht. Bei zwei Patienten nach Zehentransplantation und einem Patienten nach Pollizisation traten vaskuläre Komplikationen auf; es kam zum Verlust einer transplantierten Zehe.
Bei der Nachuntersuchung zeigte sich sowohl nach Zeigefingerpollizisation als auch nach Transplantation der zweiten Zehe eine deutliche Bewegungseinschränkung der Interphalangealgelenke. Ein vollständiger Spitzgriff wurde nach Zeigefingerpollizisation bei 20 von 23 Patienten und nach Zehentransplantation bei 20 von 26 Patienten erzielt. Hinsichtlich der Sensibilität zeigte die Pollizisation bessere Ergebnisse. Nach beiden Verfahren wurden als häufigste subjektive Beschwerden eine Kälteintoleranz angegeben. 40 von 49 Patienten würden sich erneut der Operation unterziehen.
Abstract
Between 1980 and 2000, 26 pollicizations of the index finger and 32 transplantations of the second toe were performed for reconstruction of the thumb after traumatic loss.
Twenty-three patients with index finger pollicization and 26 patients with second toe transplantation could be reviewed after an average follow-up of 6.4 years. Vascular complications occurred in two toe transplantations and one index finger pollicization. One transplanted toe was lost after vascular complications.
Mobility of the interphalangeal joints was reduced after both procedures. Pinch grip was achieved in 20 of 23 patients after pollicization and 20 of 26 patients after second toe transplantation. Sensitivity was better after pollicization. The most common complaints were cold intolerance after both procedures. Fourty of 49 patients would have the operation again, nine patients would refuse thumb reconstruction.
Schlüsselwörter
Daumenrekonstruktion - Pollizisation - Zehentransplantation
Key words
Thumb reconstruction - pollicization - toe transplantation
Literatur
1
Buck-Gramcko D.
Thumb reconstruction by digital transposition.
Orthop Clin North Am.
1977;
8
329-342
2
Bunnell S.
Digit transfer by neurovascular pedicle.
J Bone Joint Surg [Am].
1952;
34
772-774
3
Chung K C, Wei F C.
An outcome study of thumb reconstruction using microvascular toe transfer.
J Hand Surg [Am].
2000;
25
651-658
4
Clark D, Chell J, Davis T RC.
Pollicisation of the index finger.
J Bone Joint Surg [Br].
1998;
80
631-635
5
Foucher G, Binhammer P.
Plea to save the great toe in total thumb reconstruction.
Microsurgery.
1995;
16
373-376
6
Gu Y D, Zhang G M, Chen D S, Yan J G, Chen X M.
Toe-to-Hand Transfer: An analysis of 14 failed cases.
J Hand Surg [Am].
1993;
18
823-827
7
Gu Y D, Cheng D S, Zhang G M, Chen X M, Xu J G, Yang X B.
Long-term results of toe transfer: Retrospective analysis.
J Reconstr Microsurg.
1997;
13
405-408
8 Hilgenfeldt O. Operativer Daumenersatz und Beseitigung von Greifstörungen bei Fingerverlusten. Stuttgart; Enke 1950
9
Leung P C.
Thumb reconstruction using second toe transfer.
Hand Clinics.
1985;
1
285-295
10
Lister G D, Kalisman M, Tsai T M.
Reconstruction of the hand with free microvascular toe-to-hand transfer: Experience with 54 transfers.
J Plastic Reconstr Surg.
1983;
71
372-386
11
Lister G D.
The choice of procedure following thumb amputation.
Clin Orthop.
1985;
195
45-51
12
Littler J W.
The neurovascular pedicle method of digital transposition for reconstruction of the thumb.
Plast Reconstr Surg.
1953;
12
303-319
13
Littler J W.
On making a thumb: One hundred years of surgical effort.
J Hand Surg.
1976;
1
35-51
14
Matev I B.
Thumb Reconstruction after amputation at the metacarpo-phalangeal joint by bone-lengthening.
J Bone Joint Surg [Am].
1970;
52
957-965
15
Merle M.
A critical study of thumb reconstruction by second toe transfer.
Ann Hand Surg.
1991;
10
517-522
16
Meuli-Simmen C, Buncke G M, Oliva A, Jackson R C, Siko P, Buncke H J.
202 Zehentransplantate an die Hand.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1995;
27
105-110
17
Michon J, Merle M, Bouchon Y, Foucher G.
Functional comparison between pollicization and toe-to-hand transfer for thumb reconstruction.
J Reconstr Microsurg.
1984;
1
103-110
18
Morrison W A, O'Brien B McC, MacLeod A M.
Thumb reconstruction with a free neurovascular wraparound flap from the big toe.
J Hand Surg.
1980;
5
575-583
19
Nicoladoni C.
Daumenplastik.
Wiener klinische Wochenschrift.
1897;
10
663-665
20
Preisser P, Klinzing S, Partecke B D.
Posttraumatische Daumenrekonstruktion durch freie Transplantation der zweiten Zehe mit mikrovaskulären Anastomosen.
Operat Orthop Traumatol.
1997;
9
186-198
21
Preisser P, Klinzing S, Buck-Gramcko D, Partecke B-D.
Posttraumatische Daumenrekonstruktion durch Pollizisation des Zeigefingers.
Operat Orthop Traumatol.
1999;
11
97-106
22
Tubiana R, Roux J-P.
Phalangization of the first and fifth metacarpals.
J Bone Joint Surg [Am].
1974;
56
447-457
23
Wei F C, Chen H C, Chuang C C, Noordhoff M S.
Reconstruction of the thumb with a trimmed toe transfer technique.
J Plast Reconstr Surg.
1988;
82
506-515
Dr. med. Paul Preisser
Abteilung für Handchirurgie, Plastische und Mikrochirurgie · Zentrum für Schwerbrandverletzte · Berufsgenossenschaftliches Unfallkrankenhaus
Bergedorfer Straße 10
21033 Hamburg
Email: P.Preisser@BUK-Hamburg.de