Handchir Mikrochir Plast Chir 2002; 34(4): 257-261
DOI: 10.1055/s-2002-36293
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der „Superior Gluteal Artery Perforator Flap“ (S-GAP-Flap)

The Superior Gluteal Artery Perforator Flap (S-GAP-Flap)A.-M. Feller1 , I. Richter-Heine2 , K.-D. Rudolf2
  • 1 Praxis für Plastische Chirurgie, München
  • 2 Klinik für Plastische und Handchirurgie, Behandlungszentrum Vogtareuth
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 1. August 2002

Angenommen: 14. August 2002

Publication Date:
19 December 2002 (online)

Zusammenfassung

Der obere Gluteallappen als freies Transplantat zur Brustrekonstruktion mit autologem Gewebe (S-GAP-Flap): Mit der Einführung der Perforanslappen ist zur Brustrekonstruktion mit autologem Gewebe die Glutealregion als Spenderareal neu untersucht worden. Mit dem S-GAP-Flap lässt sich eine Brust allein aus Fettgewebe und Haut der Gesäßregion rekonstruieren, ohne dass Anteile des M. glutaeus maximus zerstört werden müssen. Von 1997 bis 2002 wurden in der Klinik für Plastische und Handchirurgie des Behandlungszentrums Vogtareuth 52 S-GAP-Flaps zur Brustrekonstruktion mit einer Verlustrate von 7,7 % verwendet. Obwohl auch bei diesem Lappentransplantat eine deutliche Lernkurve mit initial höherer Verlustrate besteht, stellt es für uns heute eine zuverlässige Alternative zur Brustrekonstruktion ausschließlich mit autologem Gewebe dar, wenn das Unterbauchgewebe nicht zur Verfügung steht.

Abstract

Superior gluteal artery perforator flap for breast reconstruction with autologous tissue (S-GAP-flap): With the introduction of perforator flaps for breast reconstruction with autologous tissue the gluteal region became again investigated as a possible donor site. With the S-GAP-flap breast reconstruction from the gluteal region is possible utilising skin and fat without muscle sacrifice. 52 S-GAP-flaps for autologous breast reconstruction with a flap loss rate of 7.7 % were performed at the Department of Plastic and Handsurgery, Behandlungszentrum Vogtareuth, Germany from 1997 till 2002. Although there is an obvious learning curve also with this free tissue transfer, the S-GAP-flap is a reliable alternative in autologous breast reconstruction, when tissue from the lower abdomen is not available.

Literatur

  • 1 Allen R J, Tucker C H. Superior gluteal artery perforator free flaps for breast reconstruction.  Plast Reconstr Surg. 1995;  95 1207-1212
  • 2 Arnez Z M, Valdatta L, Tyler M P, Planinsek F. Anatomy of the internal mammary veins and their use in free TRAM flap breast reconstruction.  Br J Plast Surg. 1995;  48 540-545
  • 3 Giunta R E, Geisweid A, Feller A-M. The value of preoperative Doppler sonography for planning free perforator flaps.  Plast Reconstr Surg. 2000;  105 2381-2386
  • 4 Koshima I, Morigushi T, Soeda S, Kawata S, Ohta S, Ikeda A. The gluteal perforator-based flap for repair of sacral pressure sores.  Plast Reconstr Surg. 1993;  91 678-683
  • 5 Shaw W W. Breast reconstruction by superior gluteal microvascular free flaps without silicone implants.  Plast Reconstr Surg. 1983;  72 490-501

Prof. Dr. med. Axel-Mario Feller

Maximilianstraße 38/40

80539 München

Email: a.m.feller@professor-feller.de

    >