Z Orthop Ihre Grenzgeb 2002; 140(6): 672-680
DOI: 10.1055/s-2002-36035
Grundlagenforschung
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der Einfluss von kalziumphosphatbeschichteten Implantaten auf die Mikrozirkulation des Skelettmuskels. Eine vergleichende In-vivo-Studie

Striated Muscle Microvascular Response to Implants with Sol-Gel Calcium Phosphate Coating. A Comparative In vivo StudyC.  N.  Kraft1 , W.  Weber1 , B.  Burian1 , D.  Zander1 , T.  Wallny1 , O.  Schmitt1 , O.  Diedrich1
  • 1Klinik und Poliklinik für Orthopädie Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. O. Schmitt
    Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität zu Bonn, Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2002 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Die lokale mikrovaskuläre Perfusion hat Bedeutung bei reparativen Prozessen und der Abwehr von Mikroorganismen. Die Beeinträchtigung der Mikrozirkulation durch ein Biomaterial kann deshalb klinische Konsequenzen haben. Ziel unserer Studie war zu beurteilen, inwieweit ein biomechanisch bewährtes Implantatmaterial durch eine Kalziumphosphatbeschichtung biologisch aufgewertet werden kann. Methode: In der Rückenhautkammer am Syrischen Goldhamster untersuchten wir in vivo mittels der intravitalen Fluoreszenzmikroskopie die nutritive Perfusion und leukozytäre Antwort des Skelettmuskels nach Implantation von sol-gel-kalziumphosphatbeschichteten Edelstahl- und Reintitanplättchen. Die Ergebnisse wurden mit unbeschichteten Implantaten verglichen. Ergebnisse: Das kalziumphosphatbeschichtete Edelstahlplättchen zeigte bei nahezu sämtlichen quantifizierten mikrozirkulatorischen Parametern innerhalb der ersten 24 h ein signifikant geringeres inflammatorisches Potential als unbeschichteter Edelstahl. Nach 24 h kam es zu einem Annähern beider Gruppen als Hinweis für eine Reduktion der abschirmenden Wirkung der Beschichtung. Dagegen war im gesamten Beobachtungszeitraum für kalziumphosphatbeschichtetes Titan eine gute, wenn auch nicht der des Reintitans gleichzusetzende, Biokompatibilität zu beobachten. Schlussfolgerungen: Die vorliegenden In-vivo-Ergebnisse zeigen, dass die sol-gel-Kalziumphosphatbeschichtung kurzfristig einen positiven Einfluss auf die Gewebeverträglichkeit eines Edelstahlimplantates hat. Das Implantatmaterial Titan scheint auf mikrovaskulärer Ebene gut toleriert zu werden und stellt momentan den goldenen Standard hinsichtlich der Gewebsverträglichkeit bei Osteosynthesematerialien dar.

Abstract

Aim: Local microvascular perfusion plays an important role in reparative processes and the pathogenesis of infection. The impairment of skeletal muscle microcirculation by a biomaterial may therefore have profound consequences. The aim of our study was to determine whether the biological acceptance of the widely utilised implant material stainless steel can be improved by a coating of sol-gel calcium phosphate. Methods: Using the hamster dorsal skinfold chamber preparation and intravital microscopy, we quantified nutritive perfusion and leukocyte-endothelium interaction in skeletal muscle after implantation of sol-gel calcium phosphate-coated stainless steel- and commercial pure titanium implants, and compared these results to those obtained with uncoated stainless steel and titanium. Results: Within the first 24 h after implantation, animals with calcium phosphatecoated stainless steel showed a significantly lower inflammatory response than did those with an uncoated stainless steel implant. After 24 h the quantified microcirculatory parameters deteriorated for animals with a calcium phosphate-coated stainless steel plate, indicating that, for as yet unknown reasons, the shielding mechanism of the calcium phosphate seems to deteriorate. Although not as inert as pure titanium, we found a relatively low inflammatory response for calcium phosphatecoated titanium over the whole observation period, suggesting that the coating as such is well tolerated by the skeletal muscle microcirculation. Conclusions: Our in vivo results suggest that the biological acceptance of a conventional stainless steel implant can be improved over a short term by a sol-gel coating of calcium phosphate. Concerning tolerance by the local vascular system, commercially pure titanium currently remains unsurpassed.

Literatur

  • 1 Laing P G, Ferguson A B , Hodge E S. Tissue reaction in rabbit muscle exposed to metallic implants.  J Biomed Mater Res. 1967;  1 135-149
  • 2 Galante J O, Lemons J, Spector M, Wilson P D, Wright T M. The biologic effects of implant materials.  J Orthop Res. 1991;  9 760-775
  • 3 Merritt K, Brown S A. Effects of metal particles and ions on the biological system.  Techniques Orthop. 1993;  8 228-236
  • 4 Takamura K, Hayashi K, Ishinshi N, Yamada T, Sugioka Y. Evaluation of carcinogenecity and chronic toxicity associated with orthopedic implants in mice.  J Biomed Mater Res. 1994;  28 583-589
  • 5 Doran A, Law F C, Allen M J, Rushton N. Neoplastic transformation of cells by soluble but not particulate forms of metals used in orthopaedic implants.  Biomaterials. 1998;  19 751-759
  • 6 Disegi J A, Zardiackas L D, Mitchell D W. Anodic polarization evaluation of nickel-free implant quality stainless steel.  Proc Soc Biomater. 2000;  6 816
  • 7 Cigada A, Rondelli G, Vincentini B, Brunella F, Dalaspezia G. Corrosion behaviour of high nitrogen stainless steels for biomedical applications. In: Kovacs P, Istephanous NS (eds.): Compatibility of Biomedical Implants. The Electrochemical Society, Inc. New Jersey: Pennington 1994: 185-195
  • 8 Williams D F. Encyclopaedia of Medical and Dental Materials. Oxford: Pergamon Press 1990
  • 9 Black J. Does corrosion matter.  J Bone Joint Surg. 1988;  70-B 517-520
  • 10 Nieboer E, Rossetto F E, Menon C R. Toxicology of nickel compounds. In: Brown SS, Sunderman FW (eds.): Nickel Tocicology. New York: Academic Press Inc 1980: 359-401
  • 11 Kraft C N, Burian B, Diedrich O, Wimmer M A. Implications of orthopaedic fretting corrosion particles on skeletal muscle microcirculation. J Biomat Sci.  Mat Med. 2001a ;  12 1057-1062
  • 12 Kraft C N, Burian B, Perlick L, Wimmer M A, Wallny T, Schmitt O, Diedrich O. Impact of a nickel-reduced stainless steel implant on striated muscle microcirculation: a comparative in vivo study.  J Biomed Mater Res. 2001 b;  57 404-412
  • 13 Pereira M C, Pereira M L, Sousa J P. Evaluation of nickel toxicity on liver, spleen, and kidney of mice after administration of high-dose metal ion.  J Biomed Mater Res. 1998;  40 40-47
  • 14 Shettlemore M G, Bundy K J. Toxicity measurement of orthopaedic implant alloy degradation products using a bioluminescent bacterial assay.  J Biomed Mater Res. 1999;  45 395-403
  • 15 Köster K, Karbe E, Kramer H, Heide H, König R. Experimenteller Knochenersatz durch resorbierbare Calciumphosphat-Keramik.  Langenbecks Arch Chir. 1976;  341 77-86
  • 16 Winter M, Griss P, de Groot K, Tagai H, Heimke G, van Dijk H JA, Sawai K. Comparative histocompatibility testing of seven calcium phosphate ceramics.  Biomaterials. 1981;  2 159-160
  • 17 Tisdel C L, Goldberg V M, Parr J A, Bensusan J S, Staikoff L S, Stevenson S. The influence of a hydroxyapatite and tricalciumphosphate coating on bone growth into titanium fiber-metal implants.  J Bone Joint Surg. 1994;  76 159-171
  • 18 Uchida A, Nade S, McCarthy E, Ching W. Bone ingrowth into three different porous ceramics implanted into the tibia of rats and rabbits.  J Orthop Res. 1985;  3 65-77
  • 19 Klein C PAT, Patka P v, Wolke J GC, de Groot K. Plasma sprayed coating of tetracalcium phosphate, hydroxyapatite and alpha TCP on titanium alloy: an interphase study.  J Biomed Mater Res. 1991;  25 53-65
  • 20 Qiu Q, Vincent P, Lowenberg B, Sayer M, Davies J E. Bone growth on sol-gel calcium phosphate thin films in vitro.  Cells and Materials. 1993;  3 351-360
  • 21 Endrich B, Asaishi K, Götz A, Messmer K. Technical report - a new chamber technique for microvascular studies in anaesthetised hamsters.  Res Exp Med. 1980;  177 125-134
  • 22 Brunner J, Krummenauer F, Lehr H-A. Quantification of video-taped images in microcirculation research using inexpensive imaging software (Adobe Photoshop).  Microcirculation. 2000;  7 103-107
  • 23 Williams D F. Titanium: epitome of biocompatibility or cause for concern.  J Bone J Surg. 1994;  76 348-349
  • 24 Kraft C N, Hansis M, Arens S, Menger M D, Vollmar B. Striated muscle microvascular response to silver implants: a comparative in vivo study with titanium and stainless steel.  J Biomed Mater Res. 2000;  49 192-199
  • 25 Uo M, Watari F, Yokoyama A, Matsuno H, Kawasaki T. Dissolution of nickel and tissue response observed by X-ray scanning analytical microscopy.  Biomaterials. 1999;  20 747-755
  • 26 Piveteau L-D, Gasser B, Schlapbach L. Evaluating mechanical adhesion of sol-gel titanium dioxide coatings containing calcium phosphate for metal application.  Biomaterials. 2000;  21 2193-2201
  • 27 Bagambisa F B, Joos K. Preliminary studies on the phenomenological behavior of osteoblasts cultured on HA-ceramics.  Biomaterials. 1990;  11 50-56
  • 28 Lind M, Overgaard S, Bünger C, Soballe K. Improved bone anchorage of hydroxyapatite coated implants compared with tricalcium-phosphate coated implants in trabecular bone in dogs.  Biomaterials. 1999;  20 803-808
  • 29 Panjian L, de Groot K. Calcium phosphate formation within sol-gel prepared titania in vitro and in vivo.  J Biomed Mater Res. 1993;  27 1495-1500
  • 30 Nordman H, Berlin M. Titanium. In: Friberg L, Nordberg GF, Vouk VB (eds.): Handbook of the Toxicology of Metals. Amsterdam: Elsevier 1986: 594-609
  • 31 Jacobs J J, Gilbert J L, Urban R M. Corrosion of Metal Orthopaedic Implants.  J Bone J Surg. 1998;  80 268-282

Dr. med. Clayton N. Kraft

Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität
zu Bonn

Sigmund-Freud-Straße 25

53105 Bonn

Phone: +49-228-287-4171

Fax: +49-228-287-4275

Email: umcb01@uni-bonn.de

    >