Zentralbl Chir 2001; 126(Supplement I): 46-49
DOI: 10.1055/s-2001-19199
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Wandel der Technik bei der Pankreastransplantation

Progress in operative techniques in pancreas transplantationU. T. Hopt
  • Abteilung für Allgemeine, Thorax-, Gefäß- und Transplantationschirurgie (Direktor: Prof. Dr. Dr. h. c. U.T. Hopt), Chirurgische Universitätsklinik Rostock
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 December 2001 (online)

Progress in operative techniques in pancreas transplantation

Summary

Pancreas transplantation has become a clinically established therapeutic procedure. The astonishing clinical success of pancreas transplantation resulted not only from new immunosuppressive strategies, but also from a remarkable progress in operative techniques. Pancreas segmental transplantation has been replaced by whole pancreas/duodenal transplantation. The exocrine secretion of the pancreas graft is not drained anymore into the bladder, but into the small intestine. Drainage of the venous blood from the graft containing high amounts of insulin is restored more and more not directly into the systemic venous circulation, but rather into the portal venous system. Thus, pancreas transplantation with enteral and portal drainage can be regarded as an operative technique which guarantees for the first time a totally physiologic situation in respect to the exocrine as well as endocrine secretions of the pancreas graft.

Zusammenfassung

Die Pankreastransplantation hat sich in den letzten 15 Jahren zu einem klinisch etablierten Therapieverfahren entwickelt. Verantwortlich dafür waren nicht nur die Fortschritte in der immunsuppressiven Therapie, sondern vor allem auch die kontinuierliche Weiterentwicklung der Operationstechnik. Die ursprüngliche Pankreassegmenttransplantation wurde zwischenzeitlich durch die Pankreasduodenaltransplantation ersetzt. Die Ableitung des exokrinen Sekretes erfolgt nicht mehr über die Harnblase, sondern in den Dünndarm. Das venöse insulinhaltige Blut aus dem Pankreas wird immer öfter nicht mehr direkt in den systemisch venösen Kreislauf, sondern in das Stromgebiet der Pfortader abgeleitet. Die Pankreastransplantation mit enteraler und portaler Drainage stellt damit ein Operationsverfahren dar, mit dem jetzt erstmals hinsichtlich der exokrinen und endokrinen Sekretion völlig physiologische Verhältnisse wiederhergestellt werden.

Literatur

  • 1 Corry R J, Egidi M F, Shapiro R, Jordan M, Vivas C, Scantlebury V, Gritsch A, Sugitani A, Fung J, Starzl T E. Enteric drainage of pancreas transplants revisited.  Transplant Proc. 1995;  27 3048-3049
  • 2 Del Pizzo J J, Jacobs S C, Bartlett S T, Sklar G N. Urological complications of bladder-drained pancreatic allografts.  Br J Urol. 1998;  81 543-547
  • 3 Gaber A O, Shokouh-Amiri H, Grewal H P, Britt L C. A technique for portal pancreatic transplantation with enteric drainage.  Surg Gynecol Obstet. 1993;  177 417-419
  • 4 Hopt U T, Büsing M, Schareck W D, Becker H D. Management der exokrinen Pankreassekretion - ein zentrales Problem der allogenen Pankreastransplantation.  Chirurg. 1992;  63 186-192
  • 5 International Pancreas Transplant Registry (IPTR). http://www.surg.umn.edu/surgery/iptr1/index.htm
  • 6 Land W, Landgraf R, Illner W D. et al . Clinical pancreatic transplantation using the prolamine duct occlusion technique - the Munich experience.  Transplant Proc. 1987;  19 75
  • 7 Ngiem D D, Corry R J. Technique of simultaneous renal pancreatoduodenal transplantation with urinary drainage of pancreatic secretion.  Am J Surg. 1987;  153 405
  • 8 Pirsch J D, Odorico J S, D'Alessandro A M, Knechtle S J, Becker B N, Sollinger H W. Posttransplant infection in enteric versus bladder-drained simultaneous pancreas-kidney transplantation recipients.  Transplantation. 1998;  66 1746-1750
  • 9 Sollinger H W, Cook K, Kamps D, Glass N R, Belzer F O. Clinical and experimental experience with pancreaticocystostomy for exocrine pancreatic drainage in pancreas transplantation.  Transplant Proc. 1984;  16 749

Prof. Dr. Dr. h. c. Ulrich T. Hopt

Abteilung für Allgemeine, Thorax-, Gefäß- und Transplantationschirurgie
Chirurgische Universitätsklinik

Schillingallee 35

D-18055 Rostock

Phone: 03 81/4 94-60 00

Fax: 03 81/4 94-60 02

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