Zentralbl Chir 2001; 126(10): 788-792
DOI: 10.1055/s-2001-18258
Originalarbeiten und Übersichten

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Langzeitergebnisse der Mammareduktionsplastik unter Verwendung der T-Schnitttechnik

Long-term Results of the Reduction Mammaplasty with Revers T-techniqueP. Hyckel, Christine Robotta, Heike Thiel, D. Schumann
  • Klinik und Poliklinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie/Plastische Chirurgieder Friedrich-Schiller-Universität Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 November 2001 (online)

Summary

Functional and aesthetic aspects make the reduction mammaplasty a favoured surgical procedure. The vertical technique, as well as the technique with central pedicle have clearly gained in importance next to the traditional T-cut technique. We provided questionnaires to a random sample of 110 patients who had been treated according to the method of Strömbeck-Weiner. The results were evaluated and compared with the literature. Our results show that the functional complaints were largely eliminated by the surgery and that the patients experienced a significant improvement in their psychological well being. The applied method produces a satisfactory shape of the breast with programmed ptosis, and to large extent retains the nipple-areola sensitivity. One shortcoming of this procedure is the scar formation which 20 % of the patients found bothering. However, 94 % of the patients would choose the procedure again. We conclude that the reduction mammaplasty with reverse T-technique according to Strömbeck-Weiner continues to be of value for patients with a desired weight reduction of more than 500-600 g and patients over the age of fourty.

Zusammenfassung

Die Mammareduktionsplastik ist ein operatives Verfahren, das aus funktioneller und ästhetischer Sicht seine Indikation findet. Neben der traditionellen T-Schnitttechnik haben die vertikale Schnitttechnik sowie die Technik mit zentralem Stiel deutlich an Bedeutung gewonnen. Anliegen der Arbeit ist es, die Ergebnisse anhand einer Befragung von 110 Patientinnen, die nach der Methode von Strömbeck-Weiner (cranio-mediale Lasche) versorgt wurden, zu bewerten und mit der Literatur zu vergleichen. Die Ergebnisse belegen, dass durch die Operation die funktionellen Beschwerden weitestgehend beseitigt wurden und die Patientinnen eine weitreichende Verbesserung ihrer psychischen Situation erfahren haben. Mit der angewendeten Methode hat sich eine gute Form mit programmierter Ptosis und eine weitgehend erhaltene Mamillensensibilität erreichen lassen. Als Manko ist die Narbenbildung zu bezeichnen, die bei bis zu 20 % als störend empfunden wurde. 94 % der Patientinnen würden sich jedoch jederzeit wieder einer solchen Operation unterziehen. Schlussfolgernd ist festzustellen, dass die Mammareduktionsplastik mit umgedrehter T-Technik nach Strömbeck-Weiner bei Patientinnen mit einem zu erreichenden Reduktionsgewicht von mehr als 500-600 g und bei Patientinnen über 40 Jahren nach wie vor ihre Indikation findet.

Literatur

  • 1 Aboudib J H, de Castro C C. Mammaplasty utilizing the periareolar approach.  Aesth Plast Surg. 1998;  22 51-57
  • 2 Aiache A E. Arch reduction mammaplasty.  Plast Reconstr Surg. 1999;  103 862-868
  • 3 Asplund O A, Davies D M. Vertical scar breast reduction with medial flap or glandular transposition of the nipple-areola.  Br J Plast Surg. 1996;  49 507-514
  • 4 Baumeister R G, Daigeler R, Umlandt A, Bohmert H. Spätergebnisse der Reduktionsplastik nach Mc Kissock.  Langenbecks Arch Chir. 1986;  369 (Kongreßbericht) 285-289
  • 5 Benmeir P, Lusthau S, Neumann A, Weinberg A, Wexler M R. The inframammary medline triangle in reduction mammaplasty: The renewal of an old idea.  Plast Reconstr Surg. 1994;  93 413-415
  • 6 Boice J D, Persson I, Brinton L A, Hober M, McLaughlin J K, Blot W J, Fraumeni J F, Nyren O. Breast cancer following breast reduction sugery in Sweden.  Plast Reconstr Surg. 2000;  106 755-761
  • 7 Chiari A. The L short-scar mammaplasty: A new approach.  Plast Reconstr Surg. 1992;  90 233-246
  • 8 Fischer H, Greulich M. Die vertikale Mammareduktionsplastik nach Lejour - Indikation, Technik, Komplikationen.  Jahrbuch Plast Wiederherstellungschir. 1992;  738-743
  • 9 Fogli A. Rèduction mammaire selon la technique de Mc Kissock. Une revue de 312 cas.  Ann Chir Plast Esthèt. 1993;  38 198-205
  • 10 Frey M. A new technique of reduction mammaplasty: dermis suspension and elimination of medial scar.  Br J Plast Surg. 1999;  52 45-51
  • 11 Friedel W, Krebs H. Subjektive, objektive und mammographische Spätergebnisse nach Reduktionsplastiken der Brust.  Zentralbl Chir. 1992;  117 207-210
  • 12 Giovanoli P, Meuli-Simmen C, Meyer V E, Frey M. Which technique for which breast? A prospective study of different techniques of reduction mammaplasty.  Br J Plast Surg. 1999;  52 52-59
  • 13 Glatt B S, Sarwer D B, O'Hara D E, Hamori C, Bucky L P, LaRossa D. A retrospective study of changes in physical symptoms and body image after reduction mammaplasty.  Plast Reconstr Surg. 1999;  103 76-82 discussion 83-85
  • 14 Gulyas G. Mammaplasty with a periareolar dermal cloak for glandular support.  Aesth Plast Surg. 1999;  23 164-169
  • 15 Hall-Findlay E J. A simplified vertical reduction mammaplasty: Shortening the learning curve.  Plast Reconstr Surg. 1999;  104 748-763
  • 16 Hammond D C. Short scar periareolar inferior pedicle reduction (SPAIR) mammaplasty.  Plast Reconstr Surg. 1999;  103 890-901
  • 17 Heilenkötter U, Teuteberg V, Bahnsen J, Jagella P. Die Mammareduktionsplastik in modifizierter Strömbeck-Mc Kissock-Technik.  Geburtsh Frauenheilk. 1996;  56 13-17
  • 18 Hidalgo D A. Improving safety and aesthetic results in inverted T scar breast reduction.  Plast Reconstr Surg. 1999;  103 874-886
  • 19 Hidalgo D A, Elliot L F, Palumbo St , Casas L, Hammond D. Current trends in breast reduction.  Plast Reconstr Surg. 1999;  104 806-815
  • 20 Hrynyschyn K, Lösch G M, Schrader M. Ergebnisse vergleichender Untersuchungen bei der Mammareduktionsplastik nach Strömbeck und Skoog.  Langenbecks Arch Chir. 1986;  369 (Kongreßbericht) 279-283
  • 21 Katez P. Reduction Mammaplasty.  Plastic Surgical Nursing/Summer. 1992;  12 51-63
  • 22 Krause A, Gerber B. Experiences with 2 different techniques of breast reduction-plasty.  Zentralbl Gynakol. 1995;  117 67-71
  • 23 Kunert P, Bargmann H J, Berger A. An alternative approach to reduction mammaplasty.  Aest Plast Surg. 1992;  16 255-259
  • 24 Lassus C. Breast reduction: Evolution of a technique - A single vertical scar.  Aest Plast Surg. 1987;  11 107-112
  • 25 Lee T J, Eom J S. Periareolar reduction mammaplasty utilizing the inferior dermal pedicle.  Aesth Plast Surg. 1999;  23 331-336
  • 26 Lejour M, Abboud M, Declety A, Kertesz P. Rèduction des cicatrices de plastie mammaire: de l'ancre courte à la verticale.  Ann Chir Plast Esthèt. 1990;  35 369-379
  • 27 Lexer E. Correccion de los pechos pendulos (mastoptose) or medio de laimplantacion de grasa.  San Sebastian Guipuzcoa Med. 1921;  63 213
  • 28 Marchac D, de Olarte G. Reduction mammaplasty and correction of ptosis with a short inframammary scar.  Plast Reconstr Surg. 1982;  69 45-55
  • 29 Mc Kissock P K. Reduction mammaplasty with a vertical dermal flap.  Plast Reconstr Surg. 1972;  49 245-252
  • 30 Menke H, Olbrisch R R, Bahr C. Eine Standardtechnik zur Brustreduktion mit vertikaler Narbe.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 134-136
  • 31 Müller F E. Late results of Strömbeck's mammaplasty: A follow-up study of 100 patients.  Plast Reconstr Surg. 1974;  54 664
  • 32 Müller F E. Spätergebnisse von 1 046 Mammareduktionsplastiken.  Langenbecks Arch Chir. 1986;  369 (Kongreßbericht) 273-276
  • 33 Peixoto G. Reduction mammaplasty: A personal technique.  Plast Reconstr Surg. 1980;  65 217-225
  • 34 Pickford M A, Boorman J G. Early experience with the Lejour vertical scar reduction mammaplasty technique.  Br J Plast Surg. 1993;  46 516-522
  • 35 Pitanguy I. Surgical treatment of breast hypertrophy.  Br J Plast Surg. 1967;  20 78-85
  • 36 Samuelov R, Siplovich L. Juvenile Gigantomastie.  J Peadit Surg. 1988;  23 1014-1015
  • 37 Serletti J M, Reading G, Caldwell E, Wray R C. Long-term patient satisfaction following reduction mammaplasty.  Ann Plast Surg. 1991;  28 363-365
  • 38 Skoog T. A technique of breast reduction: Transposition of the nipple on a cutaneous vascular pedicle.  Acta Chir Scand. 1963;  126 453-465
  • 39 Stech E, Hyckel P, Schumann D. Ergebnisse der Mammareduktionsplastik nach Mc Kissock.  Zentralbl Chir. 1988;  113 286-293
  • 40 Stranz G, Petri E. Unterschiedliche Mammareduktionstechniken im Vergleich mit klinischen und ästhetischen Komplikationen sowie dem Zufriedenheitsgrad der Patientinnen.  Zentralbl Gynakol. 1999;  121 434-440
  • 41 Strömbeck J O. Mammaplasty: report of a new technique based on the two-pedicle procedure.  Br J Plast Surg. 1960;  13 79-90
  • 42 Terzis J K, Vincent M P, Wilkins L M, Rutlege K, Deane L M. Breast sensibility: A neurophysiological appraisal in the normal breast.  Ann Plast Surg. 1987;  19 318-322
  • 43 Van-der-Lei B. Pedicle modification in the Lejour vertical scar reduction mammaplasty (letter).  Plast Reconstr Surg. 1997;  99 2118-2120
  • 44 Weiner D L. Reduction mammaplasty with a single superior dermal pedicel. In: Plastic and reconstructive surgery of the breast (Hrsg). Goldwyn RM, Little, Brown and Company 1976
  • 45 Werner Ch, Bogesits R. Zentralgestielte Mamma-Reduktionsplastik mit Brustformung durch Coriumlappen (innerer BH).  Jahrbuch Plast Wiederherstellungschir. 1996;  744-750
  • 46 Woods J E, Borkowski J J, Masson J K, Irons G B. Experience with and comparison of methods of reduction mammaplasty.  Mayo Clin Proc. 1978;  3 487-493
  • 47 Würinger E. Refinement of the central pedicle breast reduction by application of the ligamentous suspension.  Plast Reconstr Surg. 1999;  103 1400-1410

Prof. Dr. Dr. Peter Hyckel

Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie/Plastische Chirurgie

Friedrich-Schiller-Universität

07740 Jena

Phone: 0 36 41/93 35 22

Fax: 0 36 41/93 31 79

Email: Peter.Hyckel@med.uni-jena.de

    >