Sleep and Epilepsy
Since the 50s the frequent seizure occurrence during sleep associated with various
epilepsy syndromes has lead to neuro-physiological interpretations and descriptions
of sleep related EEG changes such as the epileptic k-complex. This resulted in the
expansion of diagnosis using short sleep, sleep withdrawal, videometry, and long-term
recording with relatively good results. This in turn lead to an improved understanding
of the clinical phenomena, particularly in cases of frontal attacks. Besides the interictual
epilepsy potential, clinical seizure patterns and their spread were described and
localised using emitting techniques (brain scanning). This paper examines the clinical
and EEG diagnosis of the epileptic syndrome with predominantly sleep occurring seizures.
It defines criteria for general and focal epilepsy to differentiate between syndromes
related to childhood and those independent of age. The differentiating diagnostic
borders which show the contrast to non-epileptical movement disorders during sleep
are emphasised. The syncopical examination methods for anamnesis and clinical, neurophysiological
and neuro-imaging as epileptological tools are described.
Zusammenfassung
Die häufige Anfallsauslösung im Schlaf bei verschiedenen Epilepsiesyndromen hat mindestens
seit den 50er Jahren zu neurophysiologischen Deutungen und Beschreibungen von schlafspezifischen
EEG-Veränderungen wie den sogenannten epileptischen K-Komplexen geführt. So wurde
die Diagnostik durch Kurzschlaf- und Schlafentzugsableitungen, Videometrie und Langzeitableitungen
mit relativ guter Ausbeute erweitert, was wiederum zu einer verbesserten Erfassung
klinischer Phänomene insbesondere bei frontalen Anfällen führte. Neben den interiktualen
epilepsietypischen Potentialen wurden klinische Anfallsmuster und ihre Ausbreitungswege
beschrieben und mittels Bildgebung lokalisiert. Die vorliegende Arbeit geht zusammenfassend
auf die Klinik und EEG-Diagnostik von Epilepsiesyndromen mit vorwiegend schlafgebundenen
Anfällen ein, arbeitet Unterscheidungskriterien zwischen altersgebundenen Syndromen
im Kindesalter und altersunabhängig auftretenden generalisierten oder fokalen Epilepsien
heraus und betont die differentialdiagnostische Abgrenzung gegenüber nichtepileptischen
Bewegungsstörungen im Schlaf. Dabei wird die synoptische Betrachtungsweise von Anamnese
und Klinik, Neurophysiologie und Neuroimaging als epileptologisches Handwerk herausgestellt.
Key words
Sleep - Epilepsy - Features
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Prof. Dr. med. Hubertus K. Kursawe
Neurologische Abteilung St. Josefs-Krankenhaus
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Email: H.Kursawe@Alexius.de