Zusammenfassung
Patientinnen und Methode
Im Zeitraum von August 1994 bis Januar 2000 wurden an der Abteilung für Frauenheilkunde
18 Patientinnen mit einem Ovarian Remnant Syndrom operativ behandelt. Prä-, intra-
und postoperative Daten wurden prospektiv erfasst. Für die Entfernung des Remnant
ovary wurden laparoskopisch über einen retroperitonealen Zugang der Ureter dargestellt,
sowie das Ligamentum infundibulo-pelvicum und die Arteria uterina koaguliert und durchtrennt.
Ergebnisse
Bei der ersten Patientin kam es zu einer Ureterdurchtrennung, da die Präparation von
distal her erfolgte. Danach haben wir unsere Technik geändert. Bei einer zweiten Patientin
trat eine kleine Ureterläsion rechts am juxta-vesikalen Übergang auf, die konservativ
mittels perkutaner Punktionsnephrostomie und suprapubischer Harnableitung für 9 Wochen
behandelt wurde. Eine Patientin musste aufgrund einer Nachblutung re-laparoskopiert
werden. Bei allen anderen Patientinnen kam es zu keiner intra- oder postoperativen
Komplikation. Alle Patientinnen waren postoperativ beschwerdefrei und sonographisch
ließ sich im weiteren Follow-up kein Rezidiv nachweisen.
Schlussfolgerung
Mittels retroperitonealem Zugang ist die Entfernung eines Remnant ovary sicher und
effektiv.
Summary
Objective
To evaluate the results of laparoscopic surgery for the ovarian remnant syndrome.
Methods
We analyzed 18 consecutive patients with the ovarian remnant syndrome treated with
laparoscopic surgery between August 1994 and January 2000. Patients were not preselected.
Preoperative, intraoperative and postoperative data were recorded prospectively. The
ovarian remnants were dissected via a retroperitoneal approach which included complete
dissection of the pelvic course of ureter coagulation and dissection of the infundibulopelvic
ligament, and the uterine vessels.
Results
In the first patient the right ureter was injured during dissection which was begun
below the ovarian remnant. We then changed our technique to begin the dissection of
the ureter at the pelvic brim. In another patient the ureter was injured near its
entry into the bladder. This was treated with percutaneous nephrostomy and suprapubic
bladder drainage for 9 weeks. One patient underwent relaparoscopy because of postoperative
hemorrhage. There were no other intraoperative or postoperative complications. At
follow-up all patients described improvement of their symptoms and all were free of
recurrence at sonography.
Conclusion
Laparoscopic resection of an ovarian remnant via a retroperitoneal approach is safe
and effective.
Schlüsselwörter
Ovarian Remnant Syndrom - Laparoskopie - Retroperitoneale Technik
Key words
Ovarian Remnant Syndrom - Laparoscopic treatment of ovarian remnant syndrome
Literatur
- 1
Brühwiler H, Lüscher K P.
Ovarialkarzinom bei Ovarian Remnant Syndrome.
Geburtsh u Frauenheilk.
1991;
51
70-71
- 2
Bryce G M, Malone P.
The ovarian remnant syndrome presenting with acute urinary retention.
Postgra Med J.
1989;
65
797-798
- 3
Elkins T E, Stocker R J, Key D, McGuire E J, Roberts J A.
Surgery for ovarian remnant syndrome.
J Reprod Med.
1994;
39
446-448
- 4
Glaser D, Bürring K F, Mast H.
Ovarialkarzinom bei Ovarian Remnant Syndrome?.
Geburtsh u Frauenheilk.
1992;
52
436-437
- 5
Howard F M.
Laparoscopic treatment of ovarian remnant and ovarian retention syndromes.
J Am Assoc Gynecol Laparosc.
1995;
2
20
- 6
Kamprath S, Janzitzky V, Nöschel H, Schneider A.
Laparoskopische Versorgung einer Ureterläsion bei radikaler vaginaler Hysterektomie
nach Schauta-Stoeckel.
Zentralbl Gynäkol.
1996;
118
414-416
- 7
Kamprath S, Possover M, Schneider A.
Description of a laparoscopic technique for treating patients with ovarian remnant
syndrome.
Fertil Steril.
1997;
68
663-667
- 8
Klutke J, Kavoussi L R, Albala D M, Clayman R V.
Laparoscopic treatment of ureteral obstruction secondary to ovarian remnant syndrome.
J Urol.
1993;
149
827-829
- 9
Koch M O, Coussens D, Burnett L.
The ovarian remnant syndrome and ureteral obstruction: medical management.
J Urol.
1994;
152
158-160
- 10
Lafferty H W, Angioli R, Rudolph J, Penalver M A.
Ovarian remnant syndrome: experience at Jackson Memorial Hospital, University of Miami,
1985 through 1993.
Am J Obstet Gynecol.
1996;
174
641-645
- 11
Minke T, DePond W, Winkelmann T, Blythe J.
Ovarian remnant syndrome: study in laboratory rats.
Am J Obstet Gynecol.
1994;
171
1440-1442
- 12
Nezhat F, Nezhat C.
Operative laparoscopy for the treatment of ovarian remnant syndrome.
Fertil Steril.
1992;
57
1003-1007
- 13
Nezhat C H, Nezhat F, Nezhat C, Rottenberg H.
Laparoscopic repair of a vesicovaginal fistula: a case report.
Obstet Gynecol.
1994;
83
899-901
- 14
Pettit P D, Lee R A.
Ovarian remnant syndrome: Diagnostic dilemma and surgical challenge.
Obstet Gynecol.
1988;
71
580-583
- 15
Pittaway D E, Takacs P, Bauguess P.
Laparoscopic adnexectomy: a comparison with laparotomy.
Am J Obstet Gynecol.
1994;
171
385-389
- 16
Price F V, Edwards R, Buchsbaum H J.
Ovarian remnant syndrome: difficulties in diagnosis and management.
Obstet Gynecol Surv.
1990;
45
151-156
- 17
Rana N, Rotman C, Hasson H M, Redwine D B, Dmowski W P.
Ovarian remnant syndrome after laparoscopic hysterectomy and bilateral salpingo-oophorectomy
for severe pelvic endometriosis.
J Am Assoc Gynecol Laparosc.
1996;
3
423-426
- 18
Riva J M, Mikuta J J.
Ovarian remnant syndrome.
Postgrad Obstet Gynecol.
1984;
4
1
- 19
Siddall-Allum J, Rae T, Rogers V, Witherow R, Flanagan A, Beard R W.
Chronic pelvic pain caused by residual ovaries and ovarian remnants.
Br J Obstet Gynaecol.
1994;
101
979-985
- 20
Steege J F.
Ovarian remnant syndrome.
Obstet Gynecol.
1987;
70
64-67
- 21
Symmonds R E, Pettit P D.
Ovarian remnant syndrome.
Obstet Gynecol.
1979;
54
174-177
- 22
Webb M J.
Ovarian remnant syndrome.
Aust NZ J Obstet Gynecol.
1989;
29
433-435
- 23
Zaitoon M M.
Ureteral obstruction secondary to retained ovarian remnants: a case report and review
of the literature.
J Urol.
1986;
137
973-974
MPH Prof. Dr. med., Direktor der Abteilung für Frauenheilkunde Achim Schneider
Friedrich-Schiller-Universität Jena
Bachstraße 18
07740 Jena
Email: E-mail: aschneider@med.uni-jena.de