2000; 21(4): 165-169
DOI: 10.1055/s-2000-6928
ORIGINALARBEIT

Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Comparison of Portal Venous Flow in Cirrhotic Patients with and without Paraumbilical Vein Patency Using Duplex-Sonography

 M. Dömland ,  M. Gebel ,  M. Caselitz , J. Bleck ,  M. P. Manns
  • Department of Gastroenterology and Hepatology, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

 

Summary

Aim: In a prospective study we examined the effect of paraumbilical vein patency on the portal venous blood flow in patients with liver cirrhosis by Duplex-sonography. In this context we investigated the influence of the aetiology and the severity of cirrhosis on the development of venous paraumbilical shunts. Method: In 70 patients (Child A: 16; Child B: 27; Child C: 27) with cirrhosis of different aetiologies the portal venous flow velocity, the blood flow volume, and the diameter of the portal vein were examined by Duplex sonography after an overnight fast. Results: 16 patients had a patent paraumbilical vein. The mean portal venous flow velocity (19.2 ± 7.8 cm/s) and the flow volume (1.29 ± 0.50 l/min) were significantly higher in patients with paraumbilical vein patency than in patients without paraumbilical shunts (14.4 ± 4.6 cm/s; p = 0.029 and 0.88 ± 0.34 l/min; p = 0.007 respectively). The prevalence of shunts of the paraumbilical vein in cirrhotics was significantly lower in category Child A (6.3 %) than in Child B (25.9 %; p = 0.011) and Child C (33.3 %; p = 0.006). Conclusion: The occurrence of relatively high portal blood flow velocities in cirrhotics must remind the examiner of the potential existence of spontaneous portosystemic shunts. Those shunts must be carefully looked for with colour-Doppler ultrasound. In order to assess the true parenchymal blood flow we suggest to perform additional measurements of the right portal trunk and the left portal vein distal to the shunt. With an increase in the severity of liver cirrhosis the incidence of paraumbilical vein patency rises.

Portalvenöser Blutfluß bei Leberzirrhose mit und ohne wiedereröffneter Parumbilikalvene - eine duplexsonographische Studie

Ziel: In einer prospektiven Studie wurde duplexsonographisch untersucht, inwiefern sich bei Leberzirrhotikern die Ausbildung eines Umbilikalvenenshunts auf den portalvenösen Blutfluss auswirkt, und ob bestimmte Ätiologien und Schweregrade von Leberzirrhosen mit der Ausbildung portosystemischer Shunts korrelieren. Methode: Bei 70 Patienten mit Leberzirrhose (Child A: 16; Child B: 27; Child C: 27) unterschiedlicher Ätiologien wurden nach mindestens achtstündiger Nahrungskarenz die portalvenöse Blutflussgeschwindigkeit, das Blutflussvolumen und die Pfortaderquerschnittsfläche bestimmt. Ergebnisse: 16 Patienten hatten einen Paraumbilikalvenenshunt. Die Patienten mit Shunt hatten signifikant höhere mittlere Pfortaderflussgeschwindigkeiten (19,2 ± 7,8 cm/s) und Blutflussvolumina (1,29 ± 0,50 l/min) als die Patienten ohne Shunt (14,4 ± 4,6 cm/s; p = 0,029 bzw. 0,88 ± 0,34 l/min; p = 0,007). Im Child-Stadium A (6,3 %) war das Auftreten von Paraumbilikalvenenshunts signifikant geringer als in den Stadien B (25,9 %; p = 0,011) und C (33,3 %; p = 0,006). Schlussfolgerung: Bei Auftreten relativ hoher Pfortaderblutflussgeschwindigkeiten bei Leberzirrhotikern muss an die Existenz spontaner portosystemischer Shunts gedacht und nach diesen gezielt dopplersonographisch gesucht werden. Um den Blutfluss zu bestimmen, der die Parenchymzellen erreicht, schlagen wir vor, zukünftig zusätzlich den Blutfluss im rechten Pfortaderhauptast und im linken Portalvenenast jenseits des Shunts zu bestimmen. Mit Fortschreiten des Zirrhosegrades steigt die Wahrscheinlichkeit des Auftretens portosystemischer Shunts.

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Prof. Dr. med. Michael Gebel

Department of Gastroenterology and Hepatology Medizinische Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Straße 1 30625 Hannover

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