Viszeralchirurgie 2000; 35(3): 187-194
DOI: 10.1055/s-2000-12047
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Aktuelle Operationstechnik beim kolorektalen Karzinom

Current surgical approach to colorectal carcinomaT. Lehnert, J. Weitz, A. Schaible, C. Herfarth
  • Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Preview

Zusammenfassung.

Je nach Tumorlokalisation erfolgt beim Kolonkarzinom die Standardlymphadenektomie oder die erweiterte Lymphadenektomie nach den Prinzipien der „no touch isolation”. Die totale mesorektale Exzision scheint beim Rektumkarzinom die Lokalrezidivrate zu verringern. Bei 80 % der Patienten kann die Kontinenz erhalten werden. Bei Tumoren des mittleren und unteren Rektumdrittels erfolgt die Rekonstruktion mittels kolonpouchanaler Anastomose.

Current surgical approach to colorectal carcinoma.

Standard or extended lymphadenectomy observing the principles of “no touch isolation” are recommended for colon cancer depending on the location of the primary tumour. For rectal cancer total mesorectal excision appears to reduce local recurrence rates. Sphincter preservation is possible in 80 % of patients. Coloanal pouch reconstruction is preferred for tumours of the middle and lower rectum.

Literatur

Prof. Dr. Th. Lehnert

Sektion Chirurgische Onkologie

Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg

Im Neuenheimer Feld 110

69120 Heidelberg