Handchir Mikrochir Plast Chir 2000; 32(5): 339-342
DOI: 10.1055/s-2000-10939
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die radiokarpale Luxationsfraktur[*]

Dorsal Radiocarpal Fracture DislocationKatrin Hagen, M. Reese
  • Klinik für Traumatologie und Orthopädie, Klinik Gut, St. Moritz, Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Radiokarpale Luxationsfrakturen sind seltene, jedoch stets komplexe Verletzungen. Ursache ist immer hohe Gewalteinwirkung. Wir berichten über vier Fälle mit dorsaler radiokarpaler Luxationsfraktur. Immer waren eine Fraktur des Radiusstyloids sowie ein dorsaler und palmarer Kantenabbruch vorhanden. Ein Fall zeigte zusätzlich eine Impression der dorsoulnaren Gelenkfläche, ein anderer Fall eine partielle skapholunäre Bandruptur. Die geschlossene Reposition erfolgte notfallmäßig in Lokalanästhesie, die offene Revision mit einem dorsalen Zugang mit Schrauben- oder Plattenosteosynthese oder Kirschner-Drahtfixation innerhalb sieben Tagen. Bei der Nachuntersuchung von 12 Monaten bis vier Jahren und sieben Monaten zeigten alle vier Patienten ein gutes Ergebnis.

Summary

Radiocarpal fracture dislocation is a very rare, often complex injury and the result of high energy trauma. We present a retrospective review of four patients. The injury in our series was characterized by a complete dorsal dislocation of the radiocarpal joint with fracture of the radial styloid, associated with avulsion of the palmar and dorsal cortical margin of the distal radius (radiotriquetral ligament included). One case presented a die punch fracture, another case a partial lesion of the scapholunate ligament. All injuries were immediately treated by closed reduction in local anaesthesia. All patients underwent operative treatment with a dorsal approach within seven days. The radial styloid was fixed with screws or Kirschner-wire, the impaction of the dorsoulnar aspect of the radius with elevation and fixation with a 2.7 mm plate. The tear of the scapholunate ligament was sutured and stabilized with Kirschner-wire between scaphoid and lunatum. All wrists were immobilized with a forearm cast for four weeks. The mean follow-up was 25 months. At the time of follow-up all patients showed a very good functional outcome, although the radiographic analysis revealed some osteoarthrotic changes.

1 Nach einem Vortrag auf dem 40. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie vom 20. bis 23. Oktober 1999 in Hannover.

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1 Nach einem Vortrag auf dem 40. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie vom 20. bis 23. Oktober 1999 in Hannover.

Dr. med. Katrin Hagen

Klinik Gut

Via Arona 34

7500 St. Moritz

Schweiz

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