Zentralbl Chir 2018; 143(01): 68-73
DOI: 10.1055/s-0043-111238
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Oberkiefermalignome – Ergebnisse einer monozentrischen Studie über 45 Jahre

Upper Jaw Malignoma: Results of a Monocentric Study Over 45 Years
Michaela Böhm
Universitätsklinik und Poliklinik für Mund, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland
,
Matthias Kappler
Universitätsklinik und Poliklinik für Mund, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland
,
Kevin Dauter
Universitätsklinik und Poliklinik für Mund, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland
,
Waldemar Reich*
Universitätsklinik und Poliklinik für Mund, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland
,
Alexander Walter Eckert*
Universitätsklinik und Poliklinik für Mund, Kiefer- und Plastische Gesichtschirurgie Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 July 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Malignome der Oberkieferregion sind vergleichsweise selten. Ziel der monozentrischen retrospektiven Studie war, Aussagen zur Histologie, zum Grading und zum Staging dieser Tumoren treffen zu können.

Material und Methoden Seit 1969 wurden insgesamt 199 Patienten retrospektiv untersucht, bei denen aufgrund einer malignen Neubildung des Oberkiefers eine chirurgische bzw. kombiniert chirurgisch-radiotherapeutische Behandlung erfolgte. Kernstück der Analyse waren neben der histologischen Einteilung aller Malignome beim Plattenepithelkarzinom die TNM-Klassifikation, die histomorphologische Differenzierung (Grading) wie auch die Überlebenswahrscheinlichkeit nach Kaplan-Meier.

Ergebnisse Es zeigt sich, dass Plattenepithelkarzinome mit etwa 60% die häufigsten Malignome des Oberkiefers waren. Ihre 5-Jahres-Überlebenswahrscheinllichkeit lag mit mehr als 60% deutlich über den Werten anderer Mundhöhlenkarzinome, obgleich etwa ⅔ der Tumoren im fortgeschrittenen T4-Stadium waren. Die Plattenepithelkarzinome waren zu etwa ⅔ der Fälle gut differenziert, G2- und G3-Tumoren fanden sich deutlich seltener.

Schlussfolgerung Die Rezidivhäufigkeit erhöht sich mit steigender Entdifferenzierung im Gegensatz zur Überlebenswahrscheinlichkeit. Insgesamt lassen Oberkieferkarzinome bei adäquater chirurgischer und radiologischer Therapie gute ästhetische und befriedigende funktionelle Resultate erwarten.

Abstract

Background Malignancies originating from the upper jaw are comparatively rare. This study aimed to evaluate the histological features, grading and staging in upper jaw carcinomas.

Materials and Methods A total of 199 malignancies of the maxillary sinus were analysed over 45 years and matched for age, gender, tumour size, and histological differentiation. Cases of squamous cell carcinomas were classified based on the TNM system, grading and five-year survival time.

Results Squamous cell carcinomas (60%) were the most frequent malignant tumours. The five-year survival rate of squamous cell carcinomas was more than 60% and hence superior to that of other oral squamous cell carcinomas, although approximately ⅔ of these tumours were T4 cases. More than 60% of squamous cell carcinomas were highly differentiated and characterised as G1 tumours. G2 and G3 tumours were considerably less common.

Conclusion The risk of local recurrence was inversely disproportional to the grade of histological differentiation. All in all, an optimal surgical and radiological treatment may lead to good aesthetic and satisfactory functional results.

* Beide Autoren haben zu gleichen Teilen zum Manuskript beigetragen.


 
  • Literatur

  • 1 Bhattacharyya N. Factors influencing survival in maxillary sinus cancer. J Oral Maxillofac Surg 2003; 61: 1016-1021
  • 2 Flemming ID, Cooper JS, Henson DE. et al. AJCC Cancer Staging Manual 1997.
  • 3 Waldron JN, OʼSullivan B, Gullane P. et al. Carcinoma of the maxillary antrum: a retrospective analysis of 110 cases. Radiother Oncol 2000; 57: 167-173
  • 4 Konno A, Ishikawa K, Terada N. et al. Analysis of long-term results of our combination therapy for squamous cell cancer of the maxillary sinus. Acta Otolaryngol Suppl 1998; 537: 57-66
  • 5 Yucel A, Cinar C, Aydin Y. et al. Malignant tumors requiring maxillectomy. J Craniofac Surg 2000; 11: 418-429
  • 6 Umeda M, Minamikawa T, Komatsubara H. et al. En bloc resection of the primary tumor and cervical lymph nodes through the parapharyngeal space in patients with squamous cell carcinoma of the maxilla: a preliminary study. Br J Oral Maxillofac Surg 2005; 43: 17-22
  • 7 Mazlina S, Putra SH, Shiraz MA. et al. Maxillary sinus tumours a review treated by maxillectomy approach. Med J Malaysia 2006; 61: 284-287
  • 8 Kermer C, Poeschl PW, Wutzl A. et al. Surgical treatment of squamous cell carcinoma of the maxilla and nasal sinuses. J Oral Maxillofac Surg 2008; 66: 2449-2453
  • 9 Lin HW, Bhattacharyya N. Survival impact of nodal disease in hard palate and maxillary alveolus cancer. Laryngoscope 2009; 119: 312-315
  • 10 Morris LG, Patel SG, Shah JP. et al. High rates of regional failure in squamous cell carcinoma of the hard palate and maxillary alveolus. Head Neck 2011; 33: 824-830
  • 11 Cantu S, Solero C, Mattaveli F. et al. [Malignant maxillary tumors involving the pterygo-maxillary and infratemporal fossae: a series of 200 cases]. Acta Otorhinolaryngol Ital 2000; 20: 91-99
  • 12 Bućin E, Andréasson L, Björlin G. Metastases in the oral cavity. Case reports. Int J Oral Surg 1982; 11: 321-325
  • 13 Hayasi T, Nonaka S, Bandoh N. et al. Treatment outcome of maxillary sinus squamous cell carcinoma. Cancer 2001; 92: 1495-1503
  • 14 Ogawa K, Toita T, Kakinohana Y. et al. Postoperative radiotherapy for squamous cell carcinoma of the maxillary sinus: analysis of local control and late complications. Oncol Rep 2001; 8: 315-319
  • 15 Lautner MHW. Rolle des Tumorhypoxiemarkers Glut-1 und klinischer Parameter für prognostische Aussagen beim Plattenepithelkarzinom der Mundhöhle [Dissertation]. Halle-Wittenberg: Martin-Luther-Universität; 2008
  • 16 Ramalingam B, Ebenenzer V. Retrospective analysis of survival of patients with squamous cell carcinoma of the maxilla after primary resection and elective bilateral neck dissection: an institutional experience. Ann Maxillofac Surg 2011; 1: 42-47
  • 17 Le QT, Fu KK, Kaplan MJ. et al. Lymph node metastasis in maxillary sinus carcinoma. Int J Radiat Oncol Biol Phys 2000; 46: 541-549
  • 18 Giri SP, Reddy EK, Gemer LS. et al. Management of advanced squamous cell carcinomas of the maxillary sinus. Cancer 1992; 69: 567-661
  • 19 Tischendorf L. Kliniksbezogene retrospektive Studie zum Wandel von Prognose und prognostisch relevanten Faktoren operativ behandelter Mund-, Kiefer- und Gesichtstumoren zwischen 1948 und 1982 [Habilitation]. Halle-Wittenberg: Martin-Luther-Universität; 1990
  • 20 Shibuya H, Hoshina M, Shagdarsuren M. et al. Squamous cell carcinoma of the maxillary sinus and the oral part of the upper jaw. Comparison of treatment results. Acta Oncol 1994; 33: 43-47
  • 21 Nikolai G, Lorè B, Prucher G. et al. Treatment of N in the upper maxillary tumors. J Craniofac Surg 2010; 21: 1798-1800
  • 22 Simental AA, Johnson JT, Myers EN. Cervical metastases from squamous cell carcinoma of the maxillary alveolus and hard palate. Laryngoscope 2006; 116: 1682-1684
  • 23 Kruse AL, Grätz KW. Cervical metastases of squamous cell carcinoma of the maxilla: a retrospective study of 9 years. Head Neck Oncol 2009; 1: 28-33
  • 24 Brown JS, Shaw RJ, Woolgar JA. et al. First report of elective selective neck dissection in the management of squamous cell carcinoma of the maxillary sinus. Br J Oral Maxillofac Surg 2013; 51: 103-107
  • 25 Jeon SH, Han DH, Won TB. et al. Implication of tumor location for lymph node metastasis in maxillary sinus carcinoma: indications for elective neck treatment. J Oral Maxillofac Surg 2017; 75: 858-866
  • 26 Berger M, Grau E, Saure D. et al. Occurrence of cervical lymph node metastasis of maxillary squamous cell carcinoma. A monocentric study of 171 patients. J Craniomaxillofac Surg 2015; 43: 2195-2199
  • 27 Tiwari RM, Kodaganur GS, Rao GS. The value of transmandibular approach to total maxillectomy in the management of T3–T4 carcinoma of the maxillary sinus. Eur Arch Otorhinolaryngol 2010; 267: 951-954
  • 28 Binahmed A, Nason RW, Husain A. et al. Treatment outcomes in squamous cell carcinoma of the maxillary alveolus and palate: a population-based study. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 2008; 105: 750-754
  • 29 Al-Jhani AS, Al-Rajhi NM, El-Sebaie MM. et al. Maxillary sinus carcinoma. Natural history and outcome. Saudi Med J 2004; 25: 929-933
  • 30 Choi EC, Choi YS, Kim CH. et al. Surgical outcome of radical maxillectomy in advanced maxillary sinus cancers. Yonsei Med J 2004; 45: 621-628