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DOI: 10.1055/s-0042-107601
Mantelzell-Lymphom
Mantle cell lymphomaPublication History
Publication Date:
08 June 2016 (online)
Fall
74-jähriger Patient mit Schwellung des rechten Augenlides und tastbaren bis 2 cm großen Lymphknoten am Hals. [Abb. 1a] B-Bild (6–15 MHz) des rechten Auges: echoarme Schwellung des Augenlides, im Bulbus ist eine Kunstlinse erkennbar. [Abb. 1b] Im Farbdoppler ist die tumoröse Lidschwellung stark vaskularisiert. [Abb. 1c] zeigt zusätzlich die seitliche Lidschwellung mit der zuführenden Arterie. Dorsal des Augenbulbus ist der N. opticus als echoarmes Band mit der A. und V. centralis retinae dargestellt. [Abb. 1d] Sonografisch geführte Biopsie (Tru -Cut, 1, 6 mm) eines Hals-Lymphknotens zur Diagnosesicherung.


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Diagnose
Die Lymphhknotenstanzbiopsie zeigt Infiltrate eines niedrig malignen Non-Hodgkin-Lymphoms der B-Zell-Reihe in der klassischen Variante eines Mantelzell-Lymphoms.
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Case
74-year-old patient with swelling of the right eyelid and palpable neck lymph nodes up to 2 cm in size. [Fig. 1a] B-mode image (6–15 MHz) of the right eye: hypoechoic swelling of the eyelid; artificial lens visible in the bulb of the eye. [Fig. 1b] On color Doppler the tumorous swelling of the eyelid is highly vascularized. [Fig. 1c] additionally shows lateral swelling of the eyelid with the afferent artery. Dorsal to the bulb of the eye, the optic nerve is visualized as a hypoechoic band with the central retinal artery and vein. [Fig. 1d] Ultrasound-guided biopsy (Tru-Cut, 1.6 mm) of a neck lymph node for diagnostic verification.
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Diagnosis
Core biopsy of the lymph node showed infiltrates of low-grade B-cell non-Hodgkin lymphoma in the classic presentation of mantle cell lymphoma.
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