Abstract
Purpose: This clinical study investigates the use of a radiofrequency ablation system specifically
developed for the ablation of spinal metastases. The investigation examines possible
temperature-associated risks for the adjacent tissues. Material and Methods: A tumour model was simulated for 8 lumbar and 8 thoracic vertebrae of a human cadaveric
spine. The tumour mass was ablated with the SpineSTAR electrode (SpineSTAR, DFINE
Inc., CA), which has been specifically developed for the ablation of spinal metastases.
During the ablation procedure, the temperatures of the vertebra, the epidural space,
and the neural foramen were measured with thermocouples. These temperatures were documented
as means with standard deviations. Possible differences between lumbar and thoracic
vertebrae were analysed with the Mann-Whitney U test. Results: The maximal temperature of the lumbar vertebrae was 46.4 ± 3.3 °C near to the ablation
zone, the temperature of the neural foramen was 37.0 ± 0 °C, and the temperature of
the epidural space was 37.3 ± 0.7 °C. In the thoracic vertebrae, the temperature was
44.4 ± 1.7 °C near to the ablation zone, 7.9 ± 1.7 °C in the neural foramen, and 37.25 ± 0.7 °C
in the epidural space. There was no significant difference in temperature distribution
between treated lumbar and thoracic vertebrae. Conclusion: Ablation of spinal metastases in a cadaveric model using the SpineSTAR electrode
was shown to be a safe method with respect to possible temperature-related risks for
the adjacent tissues.
Zusammenfassung
Zielsetzung: In dieser Kadaverstudie soll die Sicherheit der Anwendung eines Ablationssystems,
welches spezifisch für die Ablation von spinalen Metastasen entwickelt wurde, ermittelt
werden. Dabei wird der Fokus auf mögliche temperaturbedingte Schädigungen der benachbarten
Gewebe gelegt. Material und Methoden: Es wurde ein Tumormodell für 8 Lendenwirbel und 8 Brustwirbel des menschlichen Kadavers
erzeugt. Die Ablation der simulierten Tumormasse wurde mit der spezifisch für Wirbelkörpermetastasen
entwickelten SpineSTAR-Sonde (SpineSTAR, DFINE Inc., CA) durchgeführt. Während der
Ablation wurden die Temperaturen des Wirbelkörpers, des Spinalkanals und des Neuroforamens
gemessen. Diese wurden als Mittelwert und Standardabweichung dargestellt und mögliche
Unterschiede zwischen der Anwendung der SpineSTAR-Sonde an Lendenwirbeln und Brustwirbeln
mittels des Mann-Whitney-U-Tests ermittelt. Ergebnisse: Bei durchgeführter Ablation der Lendenwirbel betrug die maximale Temperatur des unmittelbar
an die Ablationszone angrenzenden Bereichs im Wirbelkörper 46,4 ± 3,3 °C, im Bereich
des Neuroforamens 37,0 ± 0 °C und im Spinalkanal 37,3 ± 0,7 °C. In den Brustwirbeln
erreichte die Temperatur im Wirbelkörper unmittelbar nahe der Ablationszone 44,4 ± 1,7 °C,
im Neuroforamen 37,9 ± 1,7 °C und im Spinalkanal 37,25 ± 0,7 °C. Es zeigten sich keine
signifikanten Temperaturunterschiede zwischen der durchgeführten Ablation in Lendenwirbeln
und Brustwirbeln. Schlussfolgerung: Die Ablation von spinalen Metastasen mittels der SpineSTAR-Sonde erwies sich im Kadavermodell
als schonende Methode hinsichtlich möglicher Temperaturschädigungen des angrenzenden
Gewebes.
Key words
radiofrequency ablation - spinal metastases - cadaver model - temperature distribution
Schlüsselwörter
Radiofrequenzablation - Wirbelkörpermetastasen - Kadavermodell - Temperaturverteilung