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DOI: 10.1055/s-0041-106789
Auswertung von tödlichen Unfällen mit Gleitschirm, Fallschirm und Drachen – Fliegerärztliche Tauglichkeitsuntersuchungen empfehlenswert
Evaluation of deadly accidents with paraglider, parachute and hang-glider – aeromedical examination advisablePublication History
Publication Date:
22 October 2015 (online)

Für den Gleitschirm-, Fallschirm- und Drachenflugsport sind keine fliegerärztlichen Tauglichkeitsuntersuchungen vorgeschrieben. Verunglücken Sportler tödlich, kann somit vielfach erst bei der rechtsmedizinischen Untersuchung bewertet werden, ob unerkannt gebliebene Vorerkrankungen eine kausale Rolle beim Unfallereignis gespielt haben. Derartige Fälle des Münchner Instituts für Rechtsmedizin über die Jahre 2005 bis 2015 wurden insbesondere im Hinblick auf flugmedizinische Risikoerkrankungen ausgewertet. Die insgesamt 6 Getöteten in diesem Zeitraum umfassten 3 Gleitschirmflieger, 2 Fallschirmspringer und einen Drachenflieger. Für einen Todesfall konnte eine beim Sprung aufgetretene, kardial bedingte Handlungsunfähigkeit als Unfallursache nicht ausgeschlossen werden. Die Obduktionsergebnisse bei 4 der 5 übrigen Getöteten sprachen ebenfalls für eine zumindest weiterführend klärungsbedürftige flugmedizinische Befundsituation. Bis zur Erarbeitung entsprechender Daten in Studien an größeren Fallkollektiven erscheint für den begutachtenden Arzt eine kritische Abwägung im Hinblick auf die Kriterien der JAR-FCL beziehungsweise der EU-Verordnung Nr. 1178/2011 (EU-FCL) empfehlenswert.
For paragliding, parachuting, and hang-gliding, an aeromedical certificate according to the JAR-FCL or the European Regulation No. 1178/2011 (EU-FCL) is not required. However, if pre-existing disease did play a causal role for a deadly accident in these sports can frequently be detected only in the forensic medical examination of the victim. Investigations of such events in the Institute of Forensic Medicine Munich between 2005 and 2015 were evaluated with special regard to diseases increasing the risk of accidents. The 6 fatalities from these sports in the evaluated period comprised 3 casualties from paragliding, 2 from parachuting, and 1 from hang-gliding. All paragliders had their accidents in gusting wind. One skydiver, using an automatic parachute system died after an entanglement between his deficient main parachute and the backup chute. The other skydiver died from a freefall parachute system which did not deploy. The deceased from hang-gliding was killed when his equipment dropped shortly after take-off from a stall. In the latter casualty as well as in 2 of 3 victims from paragliding accidents autopsy revealed coronary artery disease in a mild to moderate extent. Two of the victims also showed fatty liver disease. Both the skydivers killed in an accident also rendered coronary arteriosclerosis, in the case of the freefall parachutist to a severe extent and along with coexisting hypertrophic heart disease. Sudden incapacitation resulting from cardiac decompensation as a causal factor for this deadly accident cannot be excluded. With regard to the JAR-FCL as well as the European Regulation No. 1178/2011, the autopsy results in four of the five other casualties also revealed findings requiring at least further aeromedical investigation
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Literatur
- 1 Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung. Im Internet: http://www.us-ppl.de/pdf/lba/jarfcl3d_2007.pdf
- 2 EU-Verordnung 1178/2011, Europäische Kommission 03.11.2011.
- 3 Deutscher Fallschirmsportverband Im Internet: http://www.dfv.aero/downloads/Tauglichkeitsuntersuchung_fuer_Fallschirmspringer_07-2003.pdf
- 4 van Doorn RR et al. Aviat Space Environ Med 2007; 78: 26-28
- 5 Knapik JJ et al. Aviat Space Environ Med 2011; 82: 797-804
- 6 Zschoch H. Pathologe 1991; 12: 66-69
- 7 Ast FW et al. Forensic Sci Int 2001; 119: 68-71
- 8 Lautenschlager S et al. Z Unfallchir Versicherungsmed 1992; 85: 90-95
- 9 Rekand T. Med Sport Sci 2012; 58: 44-56
- 10 Lautenschlager S et al. Z Unfallchir Versicherungsmed (Suppl. 01) 1993; (Suppl. 01) 55-65
- 11 Lang TH et al. Sportverletz Sportschaden 1988; 2: 115-119
- 12 Fasching G et al. Wilderness Environ Med 1997; 8: 129-133
- 13 Schulze W et al. Sportverletz Sportschaden 2000; 14: 41-49