Abstract
Low molecular weight heparins and fondaparinux have been the cornerstones for prevention
of venous thromboembolism (VTE) in acutely ill medical patients for almost two decades.
Guidelines recommend the use of these parenteral anticoagulants for 6 to 14 days but
advise against extended-duration thromboprophylaxis after hospital discharge because
no compelling scientific evidence has been provided for pharmacological prophylaxis
beyond hospital stay. Five large randomized clinical trials, one with low molecular
weight heparin and four with nonvitamin K antagonist oral anticoagulants, have failed
to show significant clinically relevant benefit in this indication. Obviously, the
development of VTE is more complex in medical patients than in patients undergoing
major surgical procedures. Thus, it can be expected that guideline recommendations
for VTE prevention with low molecular weight heparins or fondaparinux in medical patients
will remain unchanged in 2019.
Zusammenfassung
Über zwei Jahrzehnte waren niedermolekulare Heparine und Fondaparinux die Eckpfeiler
der venösen Thromboembolie-Prophylaxe für Patienten mit akuten internistischen Erkrankungen.
In den Leitlinien wird diese Art der Prophylaxe für 6 bis 14 Tage empfohlen, jedoch
wird von einer verlängerten Dauer der Prophylaxe über den Krankenhausaufenthalt hinaus
wegen fehlender wissenschaftlicher Evidenz abgeraten. In fünf großen randomisierten
Studien, davon eine mit niedermolekularem Heparin und vier mit Nicht-Vitamin K antagonistischen
oralen Antikoagulanzien, konnte für diese Indikation kein signifikanter, klinisch
relevanter Vorteil nachgewiesen werden. Vermutlich ist die Entstehung venöser Thromboembolien
bei internistischen Patienten komplexer als bei Patienten mit chirurgischen Eingriffen.
Deshalb ist zu erwarten, dass die Leitlinienempfehlungen zur venösen Thromboembolie-Prophylaxe
mit niedermolekularen Heparinen oder Fondaparinux für internistische Patienten auch
im Jahr 2019 unverändert bleiben.
Keywords
VTE prevention - medical patients - low molecular weight heparins - nonvitamin K antagonist
oral anticoagulants
Schlüsselwörter
Thromboembolie Prophylaxe - internistische Patienten - niedermolekulare Heparine (NMH)
- Nicht Vitamin K antagonistische orale Antikoagulanzien (NOAK)