Nuklearmedizin 1993; 32(01): 6-10
DOI: 10.1055/s-0038-1629635
Originalarbeiten
Schattauer GmbH

Das »white hole«-Phänomen - ein möglicher Funktionsparameter der ungetriggerten 201T1-Myokardszintigraphie

The White-Hole Phenomenon - a Potential Parameter of Function in Non-Gated 201T1 Myocardial Scintigraphy
H. Horn
1   Aus der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Ulm und der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Kiel, FRG
,
R. Magerle
1   Aus der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Ulm und der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Kiel, FRG
,
M. Clausen
1   Aus der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Ulm und der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Kiel, FRG
,
R. Weller
1   Aus der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Ulm und der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Kiel, FRG
,
E. Henze
1   Aus der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Ulm und der Klinik für Nuklearmedizin der Universität Kiel, FRG
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 09 June 1992

in revidierter Form: 01 October 1992

Publication Date:
02 February 2018 (online)

Zusammenfassung

Es wurde bei 50 Patienten - darunter 44 Infarktpatienten deren Szintigramm das »white hole«-Phänomen aufwies, retrospektiv dessen relative Größe, bezogen auf das mittlere Ventrikelvolumen, mit der aus der Kontrastventrikulographie bestimmten Auswurffraktion korreliert. Eine relative »white hole«- Größe von 13,7% wurde als oberer Grenzwert festgelegt. Es errechnete sich eine Sensitivität von 45% und eine Spezifität von 93%, daß bei Patienten mit vergrößertem »white hole« eine verminderte Auswurffraktion vorlag. Die Sensitivität für das Vorliegen einer normalen Auswurffraktion bei normaler Größe des »white hole« lag bei 72% bei einer Spezifität von 82%. Der positive Vorhersagewert (Vorliegen einer verminderten Auswurffraktion bei einer »white hole«-Größe von mehr als 13,7%) lag bei 82%. Damit erweist sich das relative Volumen des »white hole« als einfach zu bestimmender ergänzender Parameter, der eine zumindest semiquantitative Funktionsaussage im Rahmen der 201TI-Myokardszintigraphie zuläßt.

Summary

In 50 patients with a “white hole” in their scintigram - among them 44 patients with a history of myocardial infarction - the relation between its relative volume and the ventriculographically determined ejection fraction was studied retrospectively. A relative volume of the “white hole” larger than 13.7% showed a specificity of 93% and a sensitivity of 45% for a decreased ejection fraction and had a significant correlation of r = −0.54 (alpha = 0.01) with the ejection fraction. Thus the relative volume of the “white hole” derived automatically from 201TI-SPECT is an easy-to-determine additional parameter which allows an at least semiquantitative statement about the function of the left ventricle.

 
  • LITERATUR

  • 1 Adam WE, Clausen M, Hellwig D, Henze E, Bitter F. Radionuclide ventriculography equilibrium gated blood pool scanning - its present clinical position and recent developments. Eur J Nucl Med 1988; 13: 637-47.
  • 2 Beller GA. Myocardial perfusion imaging for detection of silent myocardial ischemia. Am J Cardiol 1988; 21 (61, 12): 22F-28F.
  • 3 Borer JS, Miller D, Schreiber T, Charash G, Gerling B. Radionuclide cineangiography in acute myocardial infarction: role in prognostication. Sem Nucl Med 1987; 17: 89-94.
  • 4 Breisblatt WM, Weiland FL, McLain JR. et al. Usefulness of ambulatory radionuclide monitoring of left ventricular function early after acute myocardial infarction for predicting residual myocardial ischemia. Am J Cardiol 1988; 62: 1005-10.
  • 5 Buda AJ, Dubbin JD, Meindok H. Radionuclide assessment of regional left ventricular function in acute myocardial infarction. Am Heart J 1986; 111: 36-41.
  • 6 Ball U, Kirsch CM, Höfling B, Roedler HD. Ergebnisse der 201Thallium-SPECT des Myocards zur Erfassung der koronaren Herzkrankheiten und zur Verlaufskontrolle bei perkutaner transluminaler Angioplastik. Nucl-Med 1986; 25: 71-7.
  • 7 Civelek AC, Shafique J, Weiss J. et al. The black hole sign of left ventricular aneurysm in 201Tl-SPECT images. J Nucl Med 1988; 29: 756.
  • 8 Clausen M, Weller R, Henze E, Adam WE. Differenzierende Darstellung und Quantifizierung der Myokardnarbe und der Belastungsischämie in Polarkoordinaten für die Myokard-ECT. Klinische und technische Aspekte. NUC Comp 1988; 19: 50-2.
  • 9 Clausen M, Henze E, Adam WA. Quantitative Bildanalyse in der Nuklearkardiologie als Entscheidungshilfe neben der visuellen Befunderhebung. Z Kardiol 1989; 78 (Suppl. 07) 165-72.
  • 10 Cobb FR, Chu A. Myocardial infarction and risk region relationship: evaluation by direct and noninvasive methods. Prog Cardiovasc Dis 1988; 30: 323-48.
  • 11 Dadge HT, Sandler H, Ballew DW, Lord JD. The use of biplane angiocardiography for the measurement of left ventricular volume in man. Am Heart J 1960; 60: 762.
  • 12 DePucy EG, Gracia EV, Ezquerra NF. Three-dimensional techniques and arteficial intelligence in thallium-201 cardiac imaging. Am J Radiol 1989; 152: 1161-8.
  • 13 Eisner R, Churchwcll A, Noever T. et al. Quantitative analysis of the tomographic thallium-201 myocardial bull’s eye display: critical role of correcting for patient motion. J Nucl Med 1988; 29: 91-7.
  • 14 Fintel DJ, Links JM, Brinkcr JA. et al. Improved diagnostic performance of exercise thallium-201 single photon emission computed tomography over planar imaging in the diagnosis of coronary artery disease: a receiver operating characteristic analysis. J Am Coll Cardiol 1989; 13: 600-12.
  • 15 Friedman J, vTrain K, Maddahi J. et al. Upward creep of the heart: a frequent source of false-positive reversible defects during thallium-201 stress-redistribution SPECT. J Nucl Med 1989; 30: 1718-22.
  • 16 Gadsboll N, Hoilund-Carlsen PF, Badsberg JH. et al. Late ventricular dilatation in survivors of acute myocardial infarction. Am J Cardiol 1989; 64: 961-6.
  • 17 Garver PR, Wasnich RD, Shibuya AM, Yeh F. Appearance of breast attenuation artifacts with thallium myocardial SPECT imaging. Clin Nucl Med 1985; 10: 694-6.
  • 18 Geckle WJ, Frank TL, Links JM, Becker LC. Correction for patient and organ movement in SPECT: application to exercise thallium-201 cardiac imaging. J Nucl Med 1988; 29: 441-50.
  • 19 Gracia EV, vTrain K, Maddahi J. et al. Quantification of rotational thallium-201 myocardial tomography. J Nucl Med 1985; 26: 17-26.
  • 20 Green DG, Carlisle R, Grani C, Bunnell IL. Estimation of left ventricular volume by one-plane cineangiography. Circulation 1967; 35: 61.
  • 21 Handler CE, Ardley RG, Maisey MN. Gated thallium tomography - potential for improved accuracy in the detection of coronary artery disease. Br J Radiol 1985; 58: 107-10.
  • 22 Hoffmeister HM, Kaiser W, Hauke H. et al. Erkennen, Quantifizieren und Lokalisation von Myokardinfarkten: Vergleich der Thallium-Single-Photon-Emissions-Computer-tomographie mit biplanarer Angiographie. Z Kardiol 1985; 74: 625-32.
  • 23 Hör G. Myocardial scintigraphy - 25 years after start. Eur J Nucl Med 1988; 13: 612-8.
  • 24 Iskandrian AS, Hakki AH, Newman D. The relation between myocardial ischemia and the ejection fraction response to exercise in patients with normal and abnormal resting left ventricular function. Am Heart J 1985; 109: 1253-8.
  • 25 Kaul S. A look at 15 years of planar thallium-201 imaging. Am Heart J 1989; 118: 581-601.
  • 26 Kayden DS, Wackers FJ, Zaret BL. The role of nuclear cardiology in assessment of acute myocardial infarction. Cardiol Clin 1988; 06: 81-95.
  • 27 Kiat H, Maddahi J, Roy LT. et al. Comparison of tcchnetium-99m methoxy-isobutyl nitrile and thallium-201 for evaluation of coronary artery disease by planar and tomographic methods. Am Heart J 1989; 117: 1-11.
  • 28 Lamas GA, Pfeffer MA. Increased left ventricular volume following myocardial infarction in man. Am Heart J 1986; 111: 30-5.
  • 29 Murase K, Ishine M, Kataoka M. Simulation and experimental study of respiratory motion effect on image quality of single photon emission computed tomography (SPECT). Eur J Nucl Med 1987; 13: 244-9.
  • 30 Najm YC, Timmis AD, Maisey MN. et al. Coronary angioplasty and left ventricular function in single vessel coronary disease. Br Heart J 1989; 61: 262-7.
  • 31 Nicod P, Gilpin E, Dittrich H. et al. Influence of prognosis and morbidity of left ventricular ejection fraction with and without signs of left ventricular failure after acute myocardial infarction. Am J Cardiol 1988; 61: 1165-71.
  • 32 Prigent FM, Maddahi J, Gracia E. et al. Thallium-201 stress-redistribution myocardial rotational tomography: development of criteria for visual interpretation. Am Heart J 1985; 109: 274-81.
  • 33 Rab ST, Alazraki NP, Guertler-Krawczynska E. Peritoneal fluid causing inferior attenuation on SPECT-thallium 201 myocardial imaging. J Nucl Med 1988; 29: 1860-4.
  • 34 Schümichen C, Krause T. Szintigraphische Befunde beim Myokardinfarkt. Radiologe 1988; 28: 409-16.
  • 35 Seal AA, Pratt CM, Mahmarian J. et al. Relation of left ventricular dilatation during acute myocardial infarction to systolic performance, diastolic dysfunction, infarct size and location. Am J Cardiol 1988; 61: 224-9.
  • 36 VanTrain KF, Maddahi J, Berman DS. et al. Quantitative analysis of tomographic stress Thallium-201 myocardial scintigrams: a multicenter trial. J Nucl Med 1990; 31: 1168-79.
  • 37 VanTrain KF, Berman DS, Gracia EV. et al. Quantitative analysis of stress thallium-201 myocardial scintigrams: a multicenter trial. J Nucl Med 1986; 27: 17-25.
  • 38 Weiss TA, Berman DS, Lew AS. et al. Transient ischemic dilatation of the left ventricle on stress thallium-201 scintigraphy: a marker of severe and extensive coronary artery disease. J Am Coll Cardiol 1987; 09: 752-9.