Nervenheilkunde 2011; 30(12): 1002-1004
DOI: 10.1055/s-0038-1628464
Kasuistik
Schattauer GmbH

Epileptische Anfälle und Aphasie hervorgerufen durch Neurosyphilis

Seizure and aphasia associated with neurosyphilis
N. Kohno
1   Department of Neurology, Shimane Prefectural Central Hospital, Izumo, Japan
,
Y. Nabika
1   Department of Neurology, Shimane Prefectural Central Hospital, Izumo, Japan
,
G. Toyoda
1   Department of Neurology, Shimane Prefectural Central Hospital, Izumo, Japan
,
H. Bokura
1   Department of Neurology, Shimane Prefectural Central Hospital, Izumo, Japan
,
S. Yamaguchi
2   Department of Neurology, Faculty of Medicine, Shimane University, Izumo, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen am: 29 May 2011

angenommen am: 08 June 2011

Publication Date:
22 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Bei einer 51-jährigen Frau, die wegen einer Hemiparese rechts, Aphasie und epileptischer Anfälle in unser Krankenhaus eingewiesen wurde, ergaben weder MRT noch EEG einen abnormen Befund. Nur die SPECT zeigte eine leichte Hypoperfusion im linken Temporallappen. Alle Symptome waren vorübergehend, und die Patientin nahm keine Medikamente. Nach 14 Monaten wurde sie wegen des erneuten Auftretens der Hemiparese rechts und schwerer Aphasie wieder ins Krankenhaus eingewiesen. Das diffusionsgewichtete Bild der kranialen MRT zeigte Signalsteigerungen im linken Temporallappen, wo die SPECT eine Hyperperfusion zeigte. Die Untersuchung von Serum und Liquor erbrachte hochsignifikante Antikörpertiter gegen Treponema pallidum. Es wurde Neurosyphilis diagnostiziert und die Patienten erhielt Penicillin G. Sämtliche Symptome gingen allmählich zurück und es lag nur eine sehr leichte kognitive Beeinträchtigung bei der Entlassung der Patientin vor. Daher sollte bei der Differenzialdiagnose bei Patienten mit ungeklärter Enzephalitis Neurosyphilis in Betracht gezogen werden.

Summary

A 51-year-old woman was admitted to our hospital because of right hemiparesis, aphasia, and epileptic seizures. Neither MRI nor EEG showed abnormal findings. Only SPECT demonstrated slight hypoperfusion in the left temporal lobe. All symptoms were transient, and no medication was administered. However, she was admitted 14 months later because of recurrence of right hemiparesis and aphasia. Diffusion-weighted magnetic resonance imaging showed hyperintensity in the left temporal lobe, which showed hyperperfusion in single photon emission computed tomography. The examination of serum and cerebrospinal fluid demonstrated significantly elevated antibody titers to Treponema pallidum. The patient was diagnosed with neurosyphilis, and she received penicillin G. All symptoms gradually improved, and she was discharged with little cognitive impairment. We should consider neurosyphilis in the differential diagnosis in patients with unexplained encephalitis.

 
  • Literatur

  • 1 Hama K. et al. Neurosyphilis with mesiotemporal magnetic resonance imaging abnormalities. Intern Med 2008; 47 (20) 1813-7.
  • 2 Bash S, Hathout GM, Cohen S. Mesiotemporal T2-weighted hyperintensity: neurosyphilis mimicking herpes encephalitis. AJNR Am J Neuroradiol 2001; 22 (02) 314-6.
  • 3 Marano E. et al. Neurosyphilis with complex partial status epilepticus and mesiotemporal MRI abnormalities mimicking herpes simplex encephalitis. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2004; 75 (06) 833.
  • 4 Sinha S. et al. Symptomatic seizures in neurosyphilis: an experience from a university hospital in south India. Seizure 2008; 17 (08) 711-6.
  • 5 Gürses C. et al. Neurosyphilis presenting with status epilepticus. Epileptic Disord 2007; 09 (01) 51-6.
  • 6 Noone ML. et al. Periodic lateralized epileptiform discharges in neurosyphilis. Epilepsia 2007; 48 (02) 390-3.
  • 7 Sesar A. et al. Status epilepticus secondary to luetic encephalitis: evolution of neuroimaging findings. J Neurol 2008; 255 (03) 438-40.
  • 8 Ide M. et al. A case of neurosyphilis showing a marked improvement of clinical symptoms and cerebral blood flow on single photon emission computed tomography with quantitative penicillin treatment. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2004; 28 (02) 417-20.
  • 9 Lapunzina PD. et al. Neurosyphilis in an eight-yearold child: usefulness of the SPECT study. Pediatr Neurol 1998; 18 (01) 81-4.