Summary
Aim: Minimally invasive resection of hyperfunctional parathyroid glands is an alternative
to open surgery. However, it requires a precise preoperative localization. This study
evaluated the diagnostic use of magnetic resonance (MR) imaging, parathyroid scintigraphy,
and consecutive image fusion. Patients, methods: 17 patients (9 women, 8 men; age: 29-72 years; mean: 51.2 years) with primary hyperparathyroidism
were included. Examination by MRI used unenhanced T1- and T2-weighted sequences as
well as contrast-enhanced T1-weighted sequences. 99mTc-MIBI scintigraphy consisted of planar and SPECT (single photon emission tomography)
imaging techniques. In order to improve the anatomical localization of a scintigraphic
focus, SPECT-data were fused with the corresponding MR-data using a modified version
of the Express 5.0 software (Advanced Visual Systems, Waltham, MA). Results of image
fusion were then compared to histopathology. Results: In 14/17 patients, a single parathyroid adenoma was found. There were 3 cases with
hyperplastic glands. MRI detected 10 (71%), scintigraphy 12 (86%) adenomas. Both modalities
detected 1/3 patients with hyperplasia. Image fusion improved the anatomical assignment
of the 13 scintigraphic foci in five patients and was helpful in the interpretation
of inconclusive MR-findings in two patients. Conclusions: Both MRI and 99mTc-MIBI scintigraphy sensitively detect parathyroid adenomas but are less reliable
in case of hyperplastic glands. In case of a scintigraphic focus, image fusion considerably
improves its topographic assignment. Furthermore, it facilitates the evaluation of
inconclusive MRI findings.
Zusammenfassung
Ziel: Die minimal-invasive Resektion hypersezernierender Nebenschilddrüsen ist eine Alternative
zur offenen Chirurgie, bedarf jedoch einer präzisen präoperativen Lokalisationsdiagnostik.
Diese Studie evaluierte den Nutzen von Magnetresonanztomographie (MRT), Nebenschilddrüsenszintigraphie
und konsekutiver Bild-fusion. Patienten, Methoden: 17 Patienten (9 Frauen, 8 Männer, Alter: 29-72 Jahre; Mittel: 51,2 Jahre) mit primärem
Hyperparathyreoidismus wurden in diese Studie eingeschlossen. Die MRT-Untersuchung
umfasste T2- und T1-gewichtete Sequenzen. Die 99mTc-MIBISzintigraphie wurde in planarer und SPECT(single photon emission tomography)-Technik
durchgeführt. Zur Verbesserung der anatomischen Zuordnung eines szintigraphischen
Fokus, wurden die SPECT-Daten mit dem korrespondierenden MRT-Datensatz fusioniert.
Hierfür wurde eine modifizierte Version der Software Express 5.0 (Advanced Visual
Systems, Waltham, MA) verwendet. Die Ergebnisse der Bildfusion wurden mit den histopathologischen
Befunden verglichen. Ergebnisse: Bei 14 Patienten wurde ein singuläres Nebenschilddrüsenadenom nachgewiesen. Bei 3
Patienten wurden hyper-plastische Drüsen entdeckt. Die MRT entdeckte 10 (71%) und
die Szintigraphie 12 (86%) der Adenome. Beide Verfahren detektierten hyperplastische
Drüsen in einem von drei Fällen. Die Bildfusion verbesserte die anatomische Zuordnung
der 13 szintigraphischen Foki bei 5 Patienten und war bei 2 Patienten für die Interpretation
uneindeutiger MRT-Befunde von Nutzen. Schlussfolgerung: Während Adenome der Nebenschilddrüse sowohl mit der MRT als auch mit der 99mTc-MIBISzintigraphie zuverlässig nachgewiesen werden, ist die Detektion hyperplastischer
Drüsen mit beiden Verfahren weniger sensitiv. Im Falle eines szintigraphischen Fokus
verbessert die Bildfusion in hohem Maße seine topographische Zuordnung. Darüber hinaus
erleichtert sie die Interpretation nicht eindeutiger MRT-Befunde.
Keywords
Parathyroid gland - adenoma - scintigraphy - magnetic resonance imaging - image fusion
Schlüsselwörter
Nebenschilddrüsenadenom - Bildfusion