Nuklearmedizin 1986; 25(05): 194-200
DOI: 10.1055/s-0038-1624341
Originalarbeiten - Original Articles
Schattauer GmbH

Serum-Thyreoglobulin in der Metastasendiagnostik des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms

DerEinfluß der suppressiven Schilddrüsenhormonsubstitution auf die diagnostische Zuverlässigkeit des ThyreoglobulinwertesSerum Thyroglobulin in the Diagnosis of Metastases in Differentiated Thyroid CancerThe Influence of Suppressive Thyroid Hormone Therapy on the Diagnostic Accuracy of Serum Thyroglobulin Determination
H.-W. Müller-Gärtner
1   Aus der Abteilung für Nuklearmedizin, Radiologische Klinik, Universitätskrankenhaus Eppendorf, Hamburg, Bundesrepublik Deutschland
,
C. Schneider
1   Aus der Abteilung für Nuklearmedizin, Radiologische Klinik, Universitätskrankenhaus Eppendorf, Hamburg, Bundesrepublik Deutschland
,
M.-Th. Tempel
1   Aus der Abteilung für Nuklearmedizin, Radiologische Klinik, Universitätskrankenhaus Eppendorf, Hamburg, Bundesrepublik Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 02 July 1986

Publication Date:
12 January 2018 (online)

The diagnostic accuracy of serum thyroglobulin (S-TG) determination as measured under endogenous thyrotropin(TSH)stimulation (ETS) has been investigated in 372 patients with completed therapy for differentiated thyroid cancer. In 51 of these (13.7%) S-TG could be detected by means of the IRMA-technique. In 34 S-TG determination was additionally performed during suppressive thyroxine therapy (SSH): S-TG in SSH was significantly lower as compared with S-TG in ETS (p <0.001). In seven cases with proven metastases S-TG values were pushed below the minimal detection level by SSH. Tumor manifestations with suppressive S-TG were significantly smaller (x͂ = 5 ccm, range 1-25 ccm) than those with non-suppressible S-TG (x͂ = 90 ccm, range 11-125 ccm, p <0.005) and displayed a papillary histology. There was a moderate correlation between S-TG concentration and tumor volume (r = 0.71 ; p <0.001). 21 % (n = 66) of patients with undetectable S-TG in ETS showed 131l-uptake in the thyroid region; 2% (n = 7) had proven metastases. Sensitivity of S-TG determination for the detection of metastases amounted to 82.5% in ETS and 53.3% in SST, specificity was 94.6% in ETS and 99.7% in SST. It is concluded that small metastases of papillary thyroid carcinomas may escape S-TG screening more readily than follicular carcinoma metastases when S-TG concentrations are measured during thyroxine treatment.

Zusammenfassung

Bei 372 Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom wurde anläßlich der Nachsorgeuntersuchung die Aussagekraft der Serum-Thyreoglobulinbestimmung (S-TG) unter endogener TSH-Stimulation (ETS) untersucht. 51 Patienten (13,7%) hatten im S-TG-IRMA nachweisbare Serumkonzentrationen. Bei 34 von ihnen wurde S-TG unter suppressiver Schilddrüsenhormonsubstitution (SSH) erneut gemessen. Bei ihnen war das S-TG unter SSH signifikant niedriger als unter ETS (p <0,001). In sieben Fällen mit gesicherter Metastasierung fiel der Wert unter die Nachweisgrenze. Tumormanifestationen mit suppressiblem S-TG waren signifikant kleiner (x͂ = 5 ccm, Spannweite 1-25 ccm) als Tumormanifestationen mit nicht suppressiblem S-TG (x[0342 = 90 ccm, Spannweite 11-125 ccm, p <0,005) und gehörten zur Gruppe der papillären Tumoren. Die S-TG-Konzentration unter ETS korrelierte mäßig mit dem Tumorvolumen (r = 0,71; p <0,001). Von den Patienten mit negativem S-TG hatten unter endogener TSH-Stimulation 21% (n = 66) im Bereich der Schilddrüsenlogen jodavides Gewebe und 2% (n = 7) nachweisbare Metastasen. Die Sensitivität des Metastasennachweises betrug für die S-TG-Bestimmung unter ETS 82,5% und unter SST 53,3%. Die Spezifität des Nachweises war unter ETS 94,6% und unter SST 99,7%. Es ergibt sich, daß papilläre Schilddrüsenkarzinommetastasen mit geringem Volumen unter Schilddrüsenhormonsubstitution dem Tumorscreening mit S-TG eher entgehen als Metastasen follikulärer Karzinome.

 
  • LITERATUR

  • 1 Ashcraft M. W., van Herle A. J.. The comparative value of serum thyroglobulin measurements and iodine-131 total body scans in the follow-up study of patients with treated differentiated thyroid cancer. Amer. J. Med 1981; 71: 806-14.
  • 2 Barsano C. P., Skosey C, de Groot L. J., Refetoff S. Serum thyroglobulin in the management of patients with thyroid cancer. Arch. Intern. Med 1982; 142: 763-7.
  • 3 Bednář J, Němec J, Zamrazil V, Váňa S, Pohunková D, Röhling S. Serum thyroglobulin determinations in patients with differentiated thyroid carcinoma. Nucl.-Med 1983; 22: 204-11.
  • 4 Blahd W. H., Drickman M. V., Porter C. W., Hill V. A., Baumgartner W. A.. Serum thyroglobulin, a monitor of differentiated thyroid carcinoma in patients receiving thyroid hormone suppression therapy. J. nucl. Med 1984; 25: 673-6.
  • 5 Botsch H, Glatz J, Schulz E, Wenzel K. W.. Long-term follow-up using serial serum thyroglobulin determinations in patients with differentiated thyroid carcinoma. Cancer 1983; 52: 1856-9.
  • 6 Colacchio T. A., LoGerfo P, Colacchio C. A., Feind C. Radioiodine total body scan versus serum thyroglobulin levels in follow-up of patients with thyroid cancer. Surgery 1982; 91: 42-5.
  • 7 Dralle H, Schwarzrock R, Lang W, Boecker W, Ziegler H, Schröder S, Geerlings H. Comparison of histology and immunohistochemistry with thyroglobulin serum levels and radioiodine uptake in recurrences and metastases of differentiated thyroid carcinomas. Acta Endocrinol. (Copenh.) 1985; 108: 504-10.
  • 8 Echenique R. L., Kasi L, Haynie T. P., Glenn H. J., Samaan N. A., Hill C. S.. Critical evaluation of serum thyroglobulin levels and 1-131 scans in post-therapy patients with differentiated thyroid carcinoma. J. nucl. Med 1982; 23: 235-40.
  • 9 Ericsson U. B., Tegler L, Lennquist S, Christensen S. B., Stahl E, Thorell J. I.. Serum thyroglobulin in differentiated thyroid carcinoma. Acta chir. Scand 1984; 150: 367-75.
  • 10 Feldt-Rasmussen U, Holten I, Hansen H. S.. Influence of thyroid substitution therapy and thyroid autoantibodies on the value of serum thyroglobulin in recurring thyroid cancer. Cancer 1983; 51: 2240-4.
  • 11 De Finetti B. Bayesianism: Its unifying role for both the foundation and application of statistics. Int. Stat. Rev 1974; 42: 117.
  • 12 Freitas J. E., Gross M. D., Ripley S, Shapiro B. Radionuclide diagnosis and therapy of thyroid cancer: Current status report. Sem. nucl. Med. 1985 Vol. XV/ 2: 106-31.
  • 13 Girelli M. E., Busnardo B, Amerio R, Scotton G, Casara D, Berrele C, Piccolo M, Pelizzo M. R.. Serum thyroglobulin levels in patients with welldifferentiated thyroid cancer during suppression therapy: Study on 429 patients. Eur. J. nucl. Med 1985; 10: 252-4.
  • 14 Galligan J. P., Winship J, van Doom T, Mortimer R. H.. A comparison of serum thyroglobulin measurements and whole body 131-I-scanning in the management of treated differentiated thyroid carcinoma. Aust. NZ. J. Med 1982; 12: 248-54.
  • 15 Girelli M. E., Busnardo B, Amerio R, Casara D, Betterle C, Piccolo M. Critical evaluation of serum thyroglobulin (TG) levels after hormone withdrawal and total body scan: Results in 291 patients with thyroid cancer. Eur. J. nucl. Med. 1986: 333-5.
  • 16 Grant S, Luttreil B, Reeve T, Fracs F, Wiseman J, Wilmshurst E, Stiel J, Donohoe D, Cooper R, Bridgman M. Thyroglobulin may be undetectable in the serum of patients with metastatic disease secondary to differentiated thyroid carcinoma. Cancer 1984; 54/8: 1625-8.
  • 17 Hagemann J, Schneider C. Control for treatment of differentiated thyroid carcinoma by measurement of thyroglobulin in serum. IAEA-SM. 1977 220/23. 363-7.
  • 18 Hagemann J, Schneider C, Raue F. Thyreoglobulin- und CEA-Bestimmungen bei Schilddrüsenkarzinomen. In: Nuklearmedizin. Die klinische Relevanz der Nuklearmedizin. S. 468-72 Schmidt H. A., Riccabona G. Hrsg. Schattauer, Stuttgart. New York: 1980
  • 19 Harach H. R., Franssila K. O.. Occult papillary carcinoma of the thyroid appearing as lung metastasis. Arch. Path 1984; 108: 529.
  • 20 Hedinger C, Sobin L. H.. Histological typing of thyroid tumours. International histological classification of tumours Nr. 11. World Health Organization, Geneva: 1974
  • 21 Van Herle A. J., Uller R. P.. Elevated serum thyroglobulin: A marker of metastases in differentiated thyroid carcinomas. J. clin. Invest 1975; 56: 272-7.
  • 22 Horst W. Schilddrüsenkrebs – Ein Modell für eine systematische Strahlenbehandlung mit radiomarkierten Antikörpern. In: Klinische Onkologie. Gross R, Schmidt C. G.. Hrsg. 38.1-38.34 Thieme Stuttgart – New York: 1985
  • 23 Huefner M, Stumpf H. P., Grussendorf M, Herman H. J., Kimmig B. A comparison of the effectiveness of 131-1 whole body scans and plasma Tg determinations in the diagnosis of metastatic differentiated carcinoma of the thyroid: A retrospective study. Acta Endocrinol. (Copenh.) 1983; 104: 327-32.
  • 24 Lusted L. B.. Decision-making studies in patient management. New Engl. J. Med 1971; 284: 416-24.
  • 25 Lusted L. B.. An analysis of medical decision making. In: Medical Radionuclide Imaging. Vol. 2, 185-94 IAEA, Vienna: 1977
  • 26 Mazzaferri E. L., Young R. L.. Papillary thyroid carcinoma: A 10 year follow-up report of the impact of therapy in 576 patients. Amer. J. Med 1981; 70: 511-7.
  • 27 Mazzaferri E. L., Young R. L., Oertel J. E.. Papillary thyroid carcinoma: The impact of therapy in 576 patients. Medicine 1977; 56: 171-96.
  • 28 Moser E, Braun S, Buell U, Kirsch C. M., Tosch U, Wendt T. Thyroglobulin levels to follow-up patients with treated differentiated thyroid carcinoma. Cancer Detect. Prev 1984; 07: 79-86.
  • 29 Pacini F, Pinchera A, Giani C, Grasso L, Baschieri L. Serum thyroglobulin concentrations and 131-I-whole body scans in the diagnosis of metastases from differentiated thyroid carcinoma (after thyroidectomy). Clin. Endocrinol 1980; 13: 107.
  • 30 Pacini F, Lari R, Mazzeo S, Grasso L, Taddei D, Pinchera A. Diagnostic value of a single serum thyroglobulin determination on and off thyroid suppressive therapy in the follow-up of patients with differentiated thyroid cancer. Clin. Endocrinol 1985; 23: 405-11.
  • 31 Reiners C. Serum-Thyreoglobulin und Thyreoglobulin-Antikörper. Ergebnisse beim Schilddrüsenkarzinom und anderen Schilddrüsenerkrankungen. Thieme, Stuttgart – New York: 1983
  • 32 Reiners C, Reimann J, Schaeffer R, Baum K, Becker W, Eilles C, Gerhards W, Schick F, Spiegel W, Wiedemann W. Das metastasierende differenzierte Schilddrüsenkarzinom. Diagnostische Treffsicherheit des Thyreoglobulin- RIA im Vergleich zur 131-JGanzkörperszintigraphie. Fortschr. Röntgenstr 1984; 141: 306-13.
  • 33 Schatz H, Grebe S, Maeser E, Teuber J, Horn W, Schroeder O, Schatz C. Serum-Thyreoglobulinspiegel als Tumormarker bei Schilddrüsenkarzinom. Klin. Wschr 1982; 60: 457-64.
  • 34 Schneider A. B., Line B. R., Goldman J. M., Robbins J. Sequential serum thyroglobulin determinations, 131-1 scans, and 131-J uptakes after triiodothyronine withdrawal in patients with thyroid cancer. J. clin. Endocrinol 1981; 53: 1199-206.
  • 35 Schröder S, Pfannschmidt N, Bökker W, Müller H-W, de Heer K. Histopathologic types and clinical behaviour of occult papillary carcinoma of the thyroid. Path. Res. Pract 1984; 179: 81.
  • 36 Schwarzrock R, Müller S. t., Schober O, Hundeshagen H. Bedeutung der Sonographie für die Diagnose der Schilddrüsenmalignome. Akt. Endokr. Stoffw 1983; 04: 107-20.
  • 37 Shah D. H., Dandekar S. R., Jeevanram R. K., Kumar A, Sharma S. M., Ganatra R. D.. Serum thyroglobulin in differentiated thyroid carcinoma: Histological and metastatic classification. Acta Endocrinol 1981; 98: 222-6.
  • 38 Sonnenberg A. Bayessches Theorem bei klinischer Differentialdiagnose. Dtsch. med. Wschr 1978; 103: 1443-7.
  • 39 Stargardt A, Lüning M. Zur quantitativen Bewertung der Treffsicherheit diagnostischer Methoden. Radiol, diagn 1979; 02: 275-87.
  • 40 Strate S. M., Lee E. L., Childers J. H.. Occult papillary carcinoma of the thyroid with distant metastases. Cancer (Philad.) 1984; 54: 1093.
  • 41 Stumpf H. P., Huefner M, Hermann H. J., Kimmig B. Langzeitbeobachtung bei 15 Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom und unklar erhöhten Plasmathyreoglobulinspiegeln (Tg). Klin. Wschr 1984; 62: 417-22.
  • 42 TNM-Klassifikation der malignen Tumoren (UICC 1979) 3. Aufl. Springer, Berlin: 1979
  • 43 Tubiana M. Thyroid cancer. In: Thyroid Diseases. Beckers C. h.. Ed. 187-227 Pergamon, Oxford: 1982
  • 44 Välimäki M, Lamberg B-A. How to deal with undetectable and low measurable serum thyroglobulin levels in the follow-up of patients with differentiated thyroid carcinoma?. Acta Endocrinol 1985; 110: 487-92.