Phlebologie 2008; 37(04): 198-203
DOI: 10.1055/s-0037-1622231
Original Article
Schattauer GmbH

Therapie der Stammvarikose der Vena saphena magna mittels kathetergestützter Mikroschaum-Sklerosierung ohne Heparinprophylaxe

Kleine Fallserie und LiteraturübersichtTherapy of insufficiency of the great saphenous vein with catheter-assisted micro-foam therapy without heparinSmall case series and review of literatureTraitement des varices tronculaires de la grande saphène par sclérothérapie avec micro-mousse et utilisation d’un cathéter couvert, sans prophylaxie héparinéePrésentation de cas et revue de la littérature
S. Reich-Schupke
1   Venenzentrum Dermatologie – Gefäßchirurgie, Kliniken der Ruhr-Universität Bochum im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus
,
P. Altmeyer
1   Venenzentrum Dermatologie – Gefäßchirurgie, Kliniken der Ruhr-Universität Bochum im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus
,
M. Stücker
1   Venenzentrum Dermatologie – Gefäßchirurgie, Kliniken der Ruhr-Universität Bochum im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen: 13. Mai 2008

angenommen mit Revision: 13. August 2008

Publikationsdatum:
04. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Die kathetergestützte Sklerosierungstherapie der V. saphena magna (VSM) ist bei entsprechender Indikation eine gute Alternative zur operativen Intervention. Umstritten ist die Notwendigkeit einer postinterventionellen Heparingabe. Ziel unserer Untersuchung war die Bestimmung von Effektivität und Sicherheit der kathetergestützten Sklerosierungstherapie der VSM mit 8 ml Mikroschaum ohne Heparintherapie. Patientinnen, Methoden: Bei 7 Patientinnen mit Insuffizienz der VSM Grad III-IV nach Hach wurde in einer offenen prospektiven Untersuchung eine kathetergestützte Sklerosierungstherapie durchgeführt. Befundkontrollen folgten nach 24 h, 1 Woche und 3 Monaten. Ergebnisse: Bei allen Patientinnen war nach komplikationsloser kathetergestützter Sklerosierungstherapie ein suffizienter VSM-Verschluss festzustellen. Die Nebenwirkungen waren harmlos, passager und selbstlimitierend. Thromboembolische Ereignisse traten nicht auf. Schlussfolgerung: Die kathetergestützte Sklerosierungstherapie stellt in Zusammenschau der Literatur und unseres kleinen Kollektivs ein sicheres und effektives therapeutisches Verfahren der VSM-Stammvarikose dar. Im Gegensatz zur endovenösen Laser- oder Radiowellentherapie ist sie mit geringerem technischen und zeitlichen Aufwand verbunden. Unter Berücksichtigung der Literatur sowie eigener Erfahrungen ist die kathetergestützte Sklerosierungstherapie ohne eine postinterventionelle Heparintherapie möglich, falls keine thromboembolischen Risikofaktoren vorliegen.

Summary

In correct indication, catheter-assisted foam sclerotherapy of the great saphenous vein (GSV) is a good alternative instead of surgical intervention. The necessity of anticoagulation with heparin after treatment is controversially discussed. Aim of our study was to evaluate efficacy and safety of a catheter-assisted sclerotherapy of GSV with 8 ml of microfoam without heparin. Patients, methods: In an open, prospective series we conducted catheter-assisted sclerotherapy in 7 female patients with an insufficiency of the GSV (Hach III-IV). Clinical assessment and ultrasound examination were carried after 24 hours, 1 week and 3 months. Results: In all patients a sufficient occlusion of GSV was seen after therapy. Adverse events were harmless, transient and self-limiting. Thrombembolic events did not appear. In conclusion of literature and data of our small collective, catheter-assisted sclerotherapy is a save and effective therapeutic option for therapy of insufficiency of GSV. Compared to endoluminal treatment with laser or radio frequency the effort of technology and time is limited. In our opinion, catheter-assisted sclerotherapy can be conducted without a postinterventional therapy with heparin if there are no further thrombembolic risk factors.

Résumé

Le traitement sclérosant par cathéter couvert est une bonne alternative à la chirurgie lorsque l’indication est bien posée, pour la veine grande saphène. La nécessité de l’utilisation d’une anticoagulation héparinée en post-opératoire est controversée. Le but de notre étude est de déterminer l’efficacité et la sécurité du traitement sclérosant par cathéter couvert de la grande saphène avec 8ml de micro-mousse, sans héparine. Patientes, méthode : 7 patientes avec une insuffisance veineuse de grade III-IV selon Hach ont été étudiées de manière prospective par cette méthode. Contrôles après 24 heures, une semaine et 3 mois. Resultats : Chez toutes les patientes, on a pu constater un résultat satisfaisant avec oblitération veineuse. Les effets secondaires ont été discrets, passagers et limités; aucune complication thrombo-embolique. Conclusion : Le traitement sclérosant par cathéter couvert semble être un procédé sûr et efficace pour le traitement des varices tronculaires de la grande saphène. Par comparaison avec le traitement au laser ou par radiofréquence, cette technique est plus simple et plus économique. La revue de la littérature ainsi que notre expérience personnelle indiquent que ce traitement est possible sans héparinisation et apparemment sans risque thrombo-embolique.

 
  • Literatur

  • 1 Bergan J. Sclerotherapy: A truly minimally invasive technique. Perspect Vasc Surg Endovasc Ther 2008; 20: 70-72.
  • 2 Bidwai A, Beresford T, Dialynas M, Prionidis J, Panayiotopoulos Y, Browne TF. Balloon control of the saphenofemorl junction during foam sclerotherapy: Proposed innovation. J Vasc Surg 2007; 46: 145-147.
  • 3 Böhler K. Neue Techniken zur Therapie der Varikose. Z Gefäßmed 2005; 3: 9-12.
  • 4 Brandjes DPM, Büller HR, Heijboer H, Huisman MV, de Rijk M, Jagt H, ten Cate JW. Randomized trial of effect of compression stockings in patients with symptomatic proximal-vein thrombosis. Lancet 1997; 349: 759-762.
  • 5 Breu FX, Guggenbichler S, Wollmann JC. 2nd European Consensus Meeting on Foam Sclerotherapy 2006, Tegernsee, Germany. VASA 2008; S71: 3-29.
  • 6 Brodersen JP, Geismar U. Catheter-assisted vein sclerotherapy: a new approach for sclerotherapy of the greater saphenous vein with a double-lumen balloon catheter. Dermatol Surg 2007; 33: 469-475.
  • 7 Cabrera J, Cabrera Jr J, Garcia-Olmedo MA. Treatment of varicose long saphenous veins with sclerosant in microfoam form: long-term outcomes. Phlebology 2000; 15: 19-23.
  • 8 Colderidge-Smith P. Chronic venous disease treated by ultrasound guided foam sclerotherapy. Eur J Vasc Endovasc Surg 2006; 32: 577-583.
  • 9 DGP, DGA. Interdisziplinäre S2-Leitlinie Diagnostik und Therapie der Bein- und Beckenvenenthrombose und der Lungenembolie. Phlebologie 2005; 34: 47-64.
  • 10 Encke A, Haas S, Krauspe R, Riess H, Stürmer KM, Kopp I. et al. Stationäre und ambulante Thrombembolieprophylaxe in der Chirurgie und der perioperativen Medizin. Phlebologie 2003; 32: 164-169.
  • 11 Geerts WH, Bergqvist D, Pineo GF, Heit JA, Samama CM, Lassen MR, Colwell CW. Prevention of venous thrombembolism: American College of CHest Physicians Evidence-Based Clinical Practise Guidelines. Chest 2008; 133: 381S-453S.
  • 12 Greinacher A, Lubenow N, Hinz P, Ekkernkamp A. Heparininduzierte Thrombozytopenie. Dtsch Ärztebl 2003; 100A: 2220-2229.
  • 13 Guex JJ, Allaert FA, Gillet JL, Chleir F. Immediate and midterm complications of sclerotherapy: report of a prospective multicenter registry of 12 173 sclerotherapy sessions. Dermatol Surg 2005; 31: 123-128.
  • 14 Guex JJ. Foam Sclerotherapy: An overview of use for primary venous insufficiency. Semin Vasc Surg 2005; 18: 25-29.
  • 15 Hahn M, Schulz T, Jünger M. Sonographically guided, transcatheter foam sclerotherapy of the great saphenous vein. Phlebologie 2007; 36: 309-312.
  • 16 Hamel-Desnos C, Desnos P, Wollmann JC, Ouvry P, Mako S, Allaert FA. Evaluation of the efficiancy of polidocanol in the form of foam compared with liquid form in sclerotherapy of the greater saphenous vein: initial results. Dermatol Surg 2003; 29: 1170-1175.
  • 17 Ikeda M, Kambayashi J, Iwamoto S, Shinoki N, Nakamura T, Okahara K, Fujitani K, Shibuya T, Kawasaki T, Monden M. Haemostasis activation during sclerotherapy of lower extremity varices. Thromb Res 1996; 82: 87-95.
  • 18 Jia X, Mowatt G, Burr JM, Cassar K, Cook J, Fraser C. Systematic review of foam sclerotherapy for varicose veins. Br J Surg 2007; 94: 925-936.
  • 19 Kölbel T, Hinchliffe RJ, Lindblad B. Catheterdirected foam sclerotherapy of axial saphenous reflux: early results. Phlebology 2007; 22: 219-222.
  • 20 Kreussler. Aethoxysklerol-Fachinformation der Herstellerfabrik, Chemische Fabrik Kreussler & Co GmbH. 1996
  • 21 Meyers KA, Jolley D, Clough A, Kirwan J. Outcome of ultrasound-guided sclerotherapy for varicose veins: Medium-term results assessed by ultrasound surveillance. Eur Ja Vasc Endovasc Surg 2007; 33: 116-121.
  • 22 Min RJ, Navarro L. Transcatheter duplex ultrasound-guided sclerotherapy for treatment of greater saphenous vein reflux: preliminary report. Dermatol Surg 2000; 26: 410-414.
  • 23 Noppeney T, Kluess HG, Gerlach H. et al. Leitlinien zur Diagnostik und Therapie desr Krampfadererkrankung. Gefäßchirurgie 2004; 9: 290-308.
  • 24 Nuellen H, Noppeney T. Thromboseprophylaxe in der Varizenchirurgie. Gefäßchirurgie 2006; 11: 117-120.
  • 25 Parsi K, Exner T, Connor DE, Ma DDF, Joseph JE. In vitro effects of detergent sclerosants on coagulation, platelets and microparticles. Eur J Vasc Endovasc Surg 2007; 34: 731-740.
  • 26 Proebstle TM. Endovenöse Lasertherapie der Varikose. Phlebologie 2003; 32: 131-137.
  • 27 Rabe E, Pannier F, Gerlach H, Breu FX, Guggenbichler S, Wollmann C. Leitlinien: Sklerosierungsbehandlung der Varikose. Phlebologie 2008; 37: 27-34.
  • 28 Tessari L, Cavezzi A, Frullini A. Preliminary experience with a new sclerosing foam in the treatment of varicose veins. Dermatol Surg 2001; 27: 58-60.
  • 29 Wildenhues B. Endovenöse kathetergestützte Schaumsklerosierung. Phlebologie 2005; 34: 165-170.
  • 30 Wildenhues B. Schaumsklerosierung – eine wiederentdeckte Therapieoption in der Behandlung der Varikosis. Vasomed 2006; 18: 106-108.
  • 31 Wright D, Gobin JP, Bradburry AW, Coleridge-Smith P, Spoelstra H, Berridge D, Wittens CHA, Sommer A, Nelzen O, Chanter D. Varisolve® polidocanol microfoam compared with surgery or sclerotherapy in the management of varicose veins in the presence of trunk vein incompetence: European randomized controlled trial. Phlebology 2006; 21: 180-190.