Hamostaseologie 2008; 28(01/02): 62-65
DOI: 10.1055/s-0037-1616923
Original Article
Schattauer GmbH

Gerinnungshemmende Therapie des akuten Koronarsyndroms

UpdateAnticoagulation in acute coronary syndromeAn update
M. Moser
1   Innere Medizin III (Kardiologie), Universität Freiburg
,
C. Bode
1   Innere Medizin III (Kardiologie), Universität Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Das akute Koronarsyndrom ist eine der häufigsten kardialen Erkrankungen. Seine Behandlung stützt sich im Wesentlichen auf Koronarintervention und gerinnungshemmende Therapie. Die thrombozytenaggregationshemmende Therapie besteht zurzeit aus Azetylsalizylsäure und Clopidogrel und ggf. periinterventioneller Glykoprotein-IIb/ IIIa-Blockade. Mit Prasugrel steht ein neuer thrombozytenaggregationshemmender Wirkstoff kurz vor der Einführung in die Klinik.

Bei der antithrombotischen Therapie geht die Entwicklung zu Pharmaka mit Anti-Faktor-Xa-Aktivität (z. B. Fondaparinux) oder direkter Antithrombinwirkung (z. B Bivalirudin). In diesem Übersichtsartikel werden die Entwicklungen der vergangenen Monate auf dem Gebiet der gerinnungshemmenden Therapie des akuten Koronarsyndroms diskutiert.

Summary

The acute coronary syndrome (ACS) is one of the most frequent diagnoses in cardiology. The therapeutic cornerstones of ACS are PCI (percutaneous coronary intervention) and inhibition of blood coagulation. Current antiplatelet therapy consists of aspirin in combination with clopidogrel and glycoprotein IIb/IIIa blockade if needed. Prasugel is a new antiplatelet agent that is in the process of being approved for routine clinical use.

In terms of antithrombotic therapy latest developments focus on drugs with anti-factor Xa activity, such as fondaparinux, or direct anti-thrombin activity, such as bivalirudin. This review discusses latest developments in the field of anti-platelet and anti-thrombotic therapy for ACS.

 
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