Klin Padiatr 2015; 227(05): 274-277
DOI: 10.1055/s-0035-1549924
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die intrahepatische Schallgeschwindigkeit als möglicher Parameter zur Abschätzung der Steatosis hepatis bei Kindern?

Is the Intrahepatic Sound Speed an Indicator of the Fat Content of the Liver in Children?
M. Born
1   Radiologische Klinik – FE Kinderradiologie, Universität Bonn, Bonn
,
R. Chakupurakal
2   Radiologische Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
M. Hamm
3   Pädiatrische Endokrinologie, Universitätskinderklinik, Bonn
,
J. F. Woelfle
3   Pädiatrische Endokrinologie, Universitätskinderklinik, Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 June 2015 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Kann die bei der Routinesonografie ermittelbare Schallgeschwindigkeit Hinweise auf den Fettgehalt der Leber bei Kindern geben?

Material und Methode: Bei 75 Kindern und Jugendlichen wurde bei einer klinisch indizierten Sonografie durch den Bildoptimierungsalgorithmus des verwendeten Schallgerätes die Schallgeschwindigkeit der Leber bestimmt und diese mit Gewicht, Körpergröße, Alter und Body Mass Index (BMI) der Patienten verglichen.

Ergebnisse: Die Schallgeschwindigkeit bei normalgewichtigen Kindern betrug im Mittel 1 566 m/s (Standardabweichung (STD) 29 m/s), bei Kindern mit Übergewicht und/oder Adipositas 1 501 m/s (STD 22 m/s) und den Kindern mit Adipositas 1 497 m/s (STD 24 m/s). Die beste Korrelation bestand hierbei zum BMI der Kinder. Der Unterschied zwischen normalgewichtigen und übergewichtigen Kindern war statistisch signifikant.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse weisen auf einen messbaren Zusammenhang zwischen dem Fettgehalt der Leber und der ermittelten Schallgeschwindigkeit hin. Weitergehende Untersuchungen sollten erfolgen.

Abstract

Purpose: Can the sonographically estimated intrahepatic sound speed give hints on the hepatic fat content in children?

Materials and Methods: In 75 children and adolescents the intrahepatic sound speed was estimated during routine sonography of the liver as a result of an image reconstruction algorithm. It was correlated with weight, age, size, and body mass index (BMI) oft he children, respectively.

Results: The average hepatic sound speed in children of normal weight was 1 566 m/s (standard deviation (STD) 29 m/s, in overweight or obese children it was 1 501 m/s (STD 22 m/s), and in obese children it was 1 497 ms (STD 24 m/s). The strongest correlation was found between sound speed and BMI of the children, respectively. The difference of sound speed in normal weighing subjects and overweight/obese children was statistically significant.

Conclusion: There is a good correlation between the estimated intrahepatic sound speed and the fat content of the liver. Further examinations are encouraged.

 
  • Literatur

  • 1 Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D et al. Perzentilen für den Body Mass Index für das Kindes- und Jugendalter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben. Monatsschr Kinderheilkd 2001; 149: 807-818
  • 2 Bohte AE, van Werven JR, Bipat S et al. The diagnostic accuracy of US, CT, MRI and 1 H-MRS for the evaluation of hepatic steatosis compared with liver biopsy: a meta-analysis. Eur Radiol 2011; 21: 87-97
  • 3 Lee SS, Park SH, Kim HJ et al. Non-invasive assessment of hepatic steatosis: prospective comparison of the accuracy of imaging examinations. J Hepatol 2010; 52: 579-585
  • 4 Awai HI, Newton KP, Sirlin CB et al. Evidence and Recommendations for Imaging Liver Fat in Children, Based on Systematic Review. Clin Gastroenterol Hepatol 2014; 12: 765-773
  • 5 Mehta SR, Thomas EL, Bell JD et al. Non-invasive means of measuring hepatic fat content. World J Gastroenterol 2008; 14: 3476-3483
  • 6 Strauss S, Gavish E, Gottlieb P et al. Interobserver and intraobserver variability in the sonographic assessment of fatty liver. Am J Roentgenol 2007; 189: 320-323
  • 7 Dietrich CH, Frey H, Greis CH. Grundlagen. In: Dietrich ChF. (ed.) Ultraschall-Kurs. Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2012: 7-50
  • 8 Greim CA. Physikalische und gerätetechnische Voraussetzungen. In: Grau T. (ed.) Ultraschall in der Anästhesie und Intensivmedizin. Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2009: 11-30
  • 9 Stolz E, von Reutern GM. Physikalische und technische Grundlagen der Ultraschallanwendung. In: Kaps M, Stolz E, von Reutern GM, von Büdingen HJ. (eds.) Ultraschall in der Neurologie. Stuttgart: Thieme; 2005: 1-31
  • 10 Madjar H. Grundlagen der Mammasonografie. In: Madjar H. (ed.). Kursbuch Mammasonografie. Stuttgart: Thieme; 2005: 3-28
  • 11 Delorme S, Debus J, Jenderka KV. Physikalische und technische Grundlagen. In: Delorme S, Debus J, Jenderka KV. (eds.) Sonografie. Stuttgart: Thieme; 2012: 3-43
  • 12 Bamber JC, Hill CR. Acoustic properties of normal and cancerous human liver – I. Dependence on pathological condition. Ultrasound Med Biol 1981; 7: 121-133
  • 13 Chen CF, Robinson DE, Wilson LS et al. Clinical sound speed measurement in liver and spleen in vivo. Ultrason Imaging 1987; 9: 221-235
  • 14 Lin T, Ophir J, Potter G. Correlation of ultrasonic attenuation with pathologic fat and fibrosis in liver disease. Ultrasound Med Biol 1988; 148: 729-734
  • 15 Ghoshal G, Lavarello RJ, Kemmerer JP et al. Ex vivo study of quantitative ultrasound parameters in fatty rabbit livers. Ultrasound Med Biol 2012; 38: 2238-2248
  • 16 Matsuhashi 1 T, Yamada N, Shinzawa H et al. An evaluation of hepatic ultrasound speed in injury models in rats: correlation with tissue constituents. J Ultrasound Med 1996; 15: 563-570
  • 17 Lin T, Ophir J, Potter G. Correlations of sound speed with tissue constituents in normal and diffuse liver disease. Ultrason Imaging 1987; 9: 29-40
  • 18 Schwimmer JB, Deutsch R, Kahen T et al. Prevalence of fatty liver in children and adolescents. Pediatrics 2006; 118: 1388-1393
  • 19 Shen F, Zheng RD, Mi YQ et al. Controlled attenuation parameter for non-invasive assessment of hepatic steatosis in Chinese patients. World J Gastroenterol 2014; 20: 4702-4711
  • 20 Ryder E, Mijac V, Fernández E et al. Hepatic steatosis, visceral fat and metabolic alterations in apparently healthy overweight/obese individuals. Invest Clin 2014; 55: 3-14
  • 21 Abangah G, Yousefi A, Asadollahi R et al. Correlation of Body Mass Index and Serum Parameters With Ultrasonographic Grade of Fatty Change in Non-alcoholic Fatty Liver Disease. Iran Red Crescent Med J, Online-Publikation 2014; DOI: 10.5812/ircmj.12669.