Klin Padiatr 2015; 227(05): 290-292
DOI: 10.1055/s-0035-1548837
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Coincidence of Tracheobronchomegaly (Mounier-Kuhn Syndrome) and Juvenile Idiopathic Arthritis

Koinzidenz von Tracheobronchomegalie (Mounier-Kuhn Syndrom) und juveniler idiopathischer Arthritis
S. Sailer
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
,
B. Osona
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
,
J. A. Peña-Zarza
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
,
J. A. Gil-Sanchez
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
,
L. Lacruz-Perez
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
,
J. F. Mulet
1   Department of Pediatrics, University Hospital Son Espases, Palma de Mallorca, Spain
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 June 2015 (online)

Abstract

Mounier-Kuhn syndrome (MKS) or tracheobronchomegaly includes clinical and radiographic findings of tracheobronchial dilatation and recurrent respiratory infections. MKS is a very rare pathology, especially in the paediatric age group which makes it a diagnostic challenge. A 4-year-old girl suffered from dyspnea, recurrent respiratory infections and joint pain. Chest radiography detected peribronchial reinforcement and CT-scan revealed extended tracheal dilatation and bronchiectasis. In addition to MKS our patient was diagnosed with juvenile idiopathic arthritis (JIA) and scleroderma. MKS can be caused by congenital disorder or acquired aetiology. Several connective tissue diseases have been associated with MKS but no cases of JIA or scleroderma are described previously. Our case illustrates that patients who suffer from recurrent respiratory infections with unsatisfactory evolution and unspecific chest X-ray alteration, MKS always has to be considered in the differential diagnosis particularly in patients who suffer from connective tissue diseases.

Zusammenfassung

Das Mounier-Kuhn Syndrom (MKS) oder Tracheobronchomegalie umfasst klinische und radiologische Auffälligkeiten einer Dilatation der Atemwege welche mit wiederkehrenden Atemwegsinfektionen einhergehen. MKS ist eine sehr seltene Erkrankung, besonders im Kindesalter, wodurch es zur diagnostischen Herausforderung werden kann. Es wird ein 4 jähriges Mädchen mit Atemnot, wiederkehrenden Atemwegsinfektionen und Gelenkschmerzen vorgestellt. Das Lungenröntgen zeigte peribronchiale Verschattungen. Im CT wurde eine erhebliche Dilatation der Luftröhre mit Bronchiektasen festgestellt. Zudem wurde eine juvenile idiopathische Arthritis (JIA) und Sklerodermie diagnostiziert. Das MKS kann sowohl kongenitale als auch erworbene Ursachen haben. Diverse Bindegewebserkrankungen wurden mit dem MKS in Verbindung gebracht, jedoch sind keine Fälle im Zusammenhang mit JIA oder Sklerodermie bekannt. Dieser Fallbericht soll darauf hinweisen, dass bei wiederkehrenden Atemwegsinfektionen mit unspezifischen Veränderungen im Lungenröntgen das MKS stets als Differentialdiagnose in Anbetracht gezogen werden sollte, insbesondere bei Patienten welche an Bindegewebserkrankungen leiden.

 
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