Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(02): 187-194
DOI: 10.1055/s-0035-1546138
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

TGC-Repeats im Intron 2 des TCF4-Gens haben eine große Vorhersagekraft bezüglich Fuchs-Hornhautendotheldystrophie

TGC Repeats in Intron 2 of the TCF4 Gene have a Good Predictive Power Regarding to Fuchs Endothelial Corneal Dystrophy
M. Luther
1   Institut für Humangenetik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
,
C. Grünauer-Kloevekorn
2   Augenärzte am Markt, Praxisklinik Halle
,
E. Weidle
3   Augenklinik, Katharinenhospital Stuttgart
,
E. Passarge
4   Institut für Humangenetik, Universität Leipzig
,
A. Rupprecht
2   Augenärzte am Markt, Praxisklinik Halle
,
K. Hoffmann
1   Institut für Humangenetik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
,
S. Foja
1   Institut für Humangenetik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 August 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Als molekulargenetische Ursache der Fuchs-Hornhautendotheldystrophie (FECD), eine der häufigsten Indikationen für eine Keratoplastik, wurde sowohl eine TGC-Trinukleotid-Repeat-Expansion im Intron 2 des TCF4-Gens als auch das Allel G des Polymorphismus rs613872 im Intron 3 desselben Gens in verschiedenen Arbeiten beschrieben. Unser Ziel war es, die molekulargenetische Ursache in der deutschen Bevölkerung zu untersuchen und das Odds Ratio als Indikator für die Chance zu erkranken zu berechnen. Material und Methoden: Wir untersuchten 42 nicht verwandte Patienten mit FECD, 93 nicht verwandte Kontrollprobanden und 17 Mitglieder einer Familie mit 4 betroffenen Patienten auf beide beschriebene Veränderungen im TCF4-Gen. Die TGC-Repeats wurden mit spezifischer PCR amplifiziert, die gewonnenen Produkte elektrophoretisch aufgetrennt und mit einer Triplet-primed PCR untersucht. Die Untersuchung des Polymorphismus rs613872 erfolgte durch Sanger-Sequenzierung. Alle codierenden Exons der benachbarten Gene TCF4 und LOXHD1 wurden bei 6 Patienten nach Sanger sequenziert, um eventuelle Mutationen in diesen Genen als Krankheitsursache auszuschließen. Ergebnisse: Von den 42 untersuchten nicht verwandten Patienten hatten 33 (79 %) eine TGC-Repeat-Expansion (> 50 TGC-Repeats) im Intron 2 des TCF4-Gens. Bei 93 Kontrollprobanden waren dies nur 10 (10,8 %). Für den Polymorphismus rs613872 im Intron 3 des TCF4-Gens zeigten sich 33 der 42 nicht verwandten Patienten (78,6 %) heterozygot TG und 4 homozygot GG (9,5 %). Von der Kontrollgruppe zeigten sich 65 der untersuchten 93 Probanden homozygot TT (69,9 %) und nur 21 heterozygot TG (22,6 %). Bei der Sequenzierung der codierenden Exons von TCF4 und LOXHD1 konnte keine mit der Erkrankung beschriebene Variante gezeigt werden. Das Odds Ratio als Maßzahl, von der Erkrankung betroffen zu sein, ist in unseren Daten bei expandiertem TGC-Repeat-Allel 30. Die Chance, von der FECD betroffen zu sein, ist so 30-fach erhöht. Für Träger des Risikoallels G besteht eine 16,5-fach erhöhte Chance. Diskussion: Auch bei Patienten aus unserem geografischen Gebiet stellt ein expandiertes Allel mit mehr als 50 TGC-Repeats im Intron 2 und das beschriebene Risikoallel G des Polymorphismus rs613872 im Intron 3 des TCF4-Gens eine Assoziation mit einer bis zu 30-fach höheren Chance dar, an der FECD zu erkranken. Durch die Molekulargenetik können somit auch Spender mit noch nicht klinisch erfasster FECD detektiert werden.

Abstract

Background: Fuchs endothelial corneal dystrophy (FECD) is one of the most common indications for corneal transplants. FECD is associated with various genes, e.g., COL8A2 or SLC4A11. Among other things a TGC trinucleotide repeat expansion in intron 2 of the TCF4 gene has been characterised in FECD patients and the allele G of the polymorphism rs613872 in intron 3 of the same gene has been associated with this disease. Our intention was to investigate sources in molecular genetics in the German population and to calculate the odds ratio as indicator for the chance to suffer from FECD. Patients and Method: 42 unrelated FECD patients, 93 unrelated controls and 17 members of a family with four FECD affected patients have been examined for the described changes in the TCF4 gene. After amplification of the TGC repeats with specific PCR the obtained products were electrophoretically divided according to their length and investigated with a triplet-primed PCR. Polymorphism rs613872 was analysed by Sanger sequencing. All coding exons of the adjacent genes TCF4 and LOXHD1 were sequenced in six patients in order to exclude potential disease associated mutations. Results: 33 out of 42 unrelated analysed patients (79 %) had a TGC repeat expansion (> 50 TGC repeats) in intron 2 of the TCF4 gene. Out of 93 controls only 10 (10.8 %) showed an expanded allele. In the family the four diseased and four healthy subjects of the 17 examined family members had an expanded allele. Analysis of the polymorphism rs613872 in intron 3 of the TCF4 gene exhibited 33 of 42 unrelated patients (78.6 %) heterozygous TG and four homozygous GG (9.5 %). 65 of 93 controls were homozygous TT (69.9 %) and only 21 heterozygous TG (22.6 %). Of the 17 family members nine had the genotype TG, including the four FECD patients. Sequencing of the coding exons of TCF4 and LOXHD1 in six patients showed no variant described with FECD. The odds ratio as indicator for being affected by FECD in our data for the expanded TGC allele is 30. The chance of being affected is thus 30 times higher when someone exhibits the expanded allele. For a carrier of the risk allele G the chance is 16.5 times higher. Discussion: An expanded TGC allele with more than 50 TGC repeats in intron 2 and the described risk allele G of the polymorphism rs613872 in intron 3 of the TCF4 gene appear as an association to FECD. The chance to be affected by FECD is up to 30 times higher. With molecular genetics also donors with clinically unknown FECD may be detected.

 
  • Literatur

  • 1 Weiss JS, Møller HU, Lisch W et al. The IC3D classification of the corneal dystrophies. Cornea 2008; 27 (Suppl. 02) S1-S83
  • 2 Elhalis H, Azizi B, Jurkunas UV et al. Fuchs endothelial corneal dystrophy. Ocul Surf 2010; 8: 173-184
  • 3 Waring GO, Bourne WM, Edelhauser HF et al. The corneal endothelium. Normal and pathologic structure and function. Ophthalmology 1982; 89: 531-590
  • 4 Schmedt T, Silva MM, Ziaei A et al. Molecular bases of corneal endothelial dystrophies. Exp Eye Res 2012; 95: 24-34
  • 5 Biswas S, Munier FL, Yardley J et al. Missense mutations in COL8A2, the gene encoding the alpha2 chain of type VII collagen, cause two forms of corneal endothelial dystrophy. Hum Mol Genet 2001; 10: 2415-2423
  • 6 Gottsch JD, Sundin OH, Liu SH et al. Inheritance of a novel COL8A2 mutation defines a distinct early-onset subtype of fuchs corneal dystrophy. Invest Ophthalmol Vis Sci 2005; 46: 1934-1939
  • 7 Sundin OH, Jun AS, Broman KW et al. Linkage of late-onset Fuchs corneal dystrophy to a novel locus at 13pTel-13q12.13. Invest Ophthalmol Vis Sci 2006; 47: 140-145
  • 8 Sundin OH, Broman KW, Chang HH et al. A common locus for late-onset Fuchs corneal dystrophy maps to 18q21.2-q21.32. Invest Ophthalmol Vis Sci 2006; 47: 3919-3926
  • 9 Riazuddin SA, Eghrari AO, Al-Saif A et al. Linkage of a mild late-onset phenotype of Fuchs corneal dystrophy to a novel locus at 5q33.1-q35.2. Invest Ophthalmol Vis Sci 2009; 50: 5667-5671
  • 10 Riazuddin SA, Zaghloul NA, Al-Saif A et al. Missense mutations in TCF8 cause late-onset Fuchs corneal dystrophy and interact with FCD4 on chromosome 9p. Am J Hum Genet 2010; 86: 45-53
  • 11 Vithana EN, Morgan PE, Ramprasad V et al. SLC4A11 mutations in Fuchs endothelial corneal dystrophy. Hum Mol Genet 2008; 17: 656-666
  • 12 Riazuddin SA, Parker DS, McGlumphy EJ et al. Muations in LOXHD1, a recessive-deafness locus, cause dominant late-onset Fuchs corneal dystrophy. Am J Hum Genet 2012; 90: 533-539
  • 13 Riazuddin SA, Vasanth S, Katsanis N et al. Mutations in AGBL1 cause dominant late-onset Fuchs corneal dystrophy and alter protein-protein interaction with TCF4. Am J Hum Genet 2013; 93: 758-764
  • 14 Wieben ED, Aleff RA, Tosakulwong N et al. A common trinucleotide repeat expansion within the transcription factor 4 (TCF4, E2-2) gene predicts Fuchs corneal dystrophy. PloS One 2012; 7: e49083
  • 15 Baratz KH, Tosakulwong N, Ryu E et al. E2-2 protein and Fuchsʼs corneal dystrophy. N Engl J Med 2010; 363: 1016-1024
  • 16 Riazuddin SA, McGlumphy EJ, Yeo WS et al. Replication of the TCF4 intronic variant in late-onset Fuchs corneal dystrophy and evidence of independence from the FCD2 locus. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 2825-2829
  • 17 Li YJ, Minear MA, Rimmler J et al. Replication of TCF4 through association and linkage studies in late-onset Fuchs endothelial corneal dystrophy. PloS One 2011; 6: e18044
  • 18 Stamler JF, Roos BR, Wagoner MD et al. Confirmation of the association between the TCF4 risk allele and Fuchs endothelial corneal dystrophy in patients from the Midwestern United States. Ophthalmic Genet 2013; 34: 32-34
  • 19 Eye Bank Association of America. 2013 Eye Banking Statistical Report. Im Internet: http://www.restoresight.org/wp-content/uploads/2014/04/2013_Statistical_Report-FINAL.pdf Stand: 06.03.2015
  • 20 Price MO, Gorovoy M, Benetz BA et al. Descemetʼs stripping automated endothelial keratoplasty outcomes compared with penetrating keratoplasty from the Cornea Donor Study. Ophthalmology 2010; 117: 438-444
  • 21 Price MO, Price FW. Descemetʼs membrane endothelial keratoplasty surgery: update on the evidence and hurdles to acceptance. Curr Opin Ophthalmol 2013; 24: 329-335
  • 22 Warner JP, Barron LH, Goudie D et al. A general method for the detection of large CAG repeat expansion by fluorescent PCR. J Med Genet 1996; 33: 1022-1026
  • 23 Kakourou G, Dhanjal S, Mamas T et al. Modification of the triplet repeat primed polymerase chain reaction method for detection of the CTG repeat expansion in myotonic dystrophy type 1: application in preimplantation genetic diagnosis. Fertil Steril 2010; 94: 1674-1679
  • 24 Mootha VV, Gong X, Ku HC et al. Association and familial segregation of CTG18.1 trinucleotide repeat expansion of TCF4 gene in Fuchsʼ endothelial corneal dystrophy. Invest Ophthalmol Vis Sci 2014; 55: 33-42
  • 25 Wieben ED, Aleff RA, Eckloff BW et al. Comprehensive Assessment of Genetic Variants within TCF4 in Fuchs Endothelial Corneal Dystrophy. Invest Ophthalmol Vis Sci 2014; 55: 6101-6107
  • 26 Thalamuthu A, Khor CC, Venkataraman D et al. Association of TCF4 gene polymorphisms with Fuchsʼcorneal dystrophy in the Chinese. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 5573-5578
  • 27 Sermon K, Seneca S, De Rycke M et al. PGD in the lab for triplet repeat diseases – myotonic dystrophy, Huntingtonʼs disease and Fragile-X syndrome. Mol Cell Endocrinol 2011; 183 (Suppl. 01) S77-S85