Klin Padiatr 2015; 227(02): 61-65
DOI: 10.1055/s-0034-1398690
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Septic Shock in Children in an Urban Area in Western Germany – Outcome, Risk Factors for Mortality and Infection Epidemiology

Septischer Schock bei Kindern und Jugendlichen in Westdeutschland – Outcome, Risikofaktoren für Mortalität und Infektions-Epidemiologie
T. Breuling
1   Pediatrics I, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
,
E. Tschiedel
1   Pediatrics I, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
,
A. Große-Lordemann
1   Pediatrics I, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
,
C. Hünseler
2   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children’s Hospital, University of Cologne, Cologne, Germany
,
C. Schmidt
3   Department of Pediatrics, St. Vincenz Hospital, Dinslaken, Germany
,
F. Niemann
4   Department of Pediatrics, Bergmannsheil und Kinderklinik GmbH, Gelsenkirchen, Germany
,
P. Dettmer
5   Department of Pediatrics, St.-Agnes-Hospital, Bocholt, Germany
,
H. Freymann
6   Department of Pediatrics, Florence-Nightingale-Krankenhaus, Düsseldorf, Germany
,
C. von Noorden
7   Department of Pediatrics, Evangelisches Krankenhaus, Oberhausen, Germany
,
M. Wallot
8   Department of Pediatrics, Bethanien Krankenhaus, Moers, Germany
,
P. Heister
9   Centre for Child and Adolescent Health, HELIOS Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany
,
F. Heitmann
10   Department of Pediatrics, Community Hospital Dortmund, Dortmund, Germany
,
T. Rothoeft
11   Department of Pediatrics, St. Josephs Hospital, University of Bochum, Bochum, Germany
,
U. Schürmann
12   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care Medicine, University Hospital Witten/Herdecke, Datteln, Germany
,
A. Backendorf
13   Department of Neonatology, Elisabeth-Krankenhaus, Essen, Germany
,
M. Heldmann
14   Department of Pediatrics, Helios Klinikum, Wuppertal, Germany
,
E. Schubert
15   Department of Pediatrics, Klinikum Niederberg, Velbert, Germany
,
F. B. Nuńez
16   Department of Pediatrics, Klinikum Duisburg, Duisburg, Germany
,
P. Seiffert
17   Department of Pediatrics, Helios Klinikum, Duisburg, Germany
,
U. Felderhoff-Müser
1   Pediatrics I, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
,
C. Dohna-Schwake
1   Pediatrics I, University of Duisburg-Essen, Essen, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
09. März 2015 (online)

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Abstract

Background: Only sparse data exist about children with septic shock in Europe. The present study aimed to evaluate demographics, treatment, outcome and risk factors for mortality in Western Germany.

Patients: Children with septic shock aged 2 months to 17 years.

Methods: In a multi-center retrospective study of 20 children´s hospitals data were obtained and analyzed by chart review. Risk factors for mortality were identified and assessed by multivariate regression analysis.

Results: Overall mortality in 83 cases with septic shock was 25% (21 patients). Significant risk factors were high PRISM III score, low pH, low arterial systolic blood pressure, presence of disseminated intravascular coagulation and extent of multi-organ failure, but not lactate (p=0.05) and base excess (p=0.065). Mortality in hospitals which treated 10 or more patients (category 1) was 17% and increased to 22% in hospitals which treated 3–6 patients (category 2). In hospitals with only 1 or 2 patients (category 3) mortality rate was 61% (p<0.01 when compared to category 1 or 2). A stepwise increase was also seen in the severely sick patients according to PRISM III (>19): category 1: 23%, category 2: 40%, category 3: 62.5% (p<0.05 for comparison of category 1 and 3). Multivariate analysis of significant risk factors revealed low number of treated patients as the only individual risk factor for mortality.

Conclusion: Mortality from pediatric septic shock in an urban area in Western Germany is high. Disease severity and treatment in a department with few cases were associated with increased mortality.

Zusammenfassung

Hintergrund: In Europa gibt es wenige Daten über den septischen Schock bei Kindern. Die vorliegende Studie untersuchte demografische Daten, Behandlungsmodalitäten, Outcome und Risikofaktoren für Mortalität in Westdeutschland.

Patienten: Säuglinge, Kinder und Jugendliche mit septischem Schock im Alter von 2 Monaten bis 17 Jahren.

Methoden: Durch retrospektive Akteneinsicht wurde in 20 Kinderkliniken Daten gesammelt und ausgewertet. Mögliche Risikofaktoren für Mortalität wurden identifiziert und mittels multipler Regression ausgewertet.

Ergebnisse: Die Mortalität bei 83 Fällen mit septischem Schock betrug 25% (21 Patienten). Als signifikante Risikofaktoren konnten hoher PRISM III score, niedriger pH, niedriger systolischer Blutdruck, Vorhandensein einer disseminierten intravasalen Gerinnung und eine hohe Anzahl an Organdysfunktionen ermittelt werden, jedoch nicht Laktat (p=0,05) und Basenexzess (p=0,065). Die Mortalität in Kinderkliniken, die mehr als 10 Patienten behandelten (Kategorie 1), betrug 17% und stieg auf 22% in Kinderkliniken, die 3–6 Patienten behandelten (Kategorie 2). In Krankenhäusern mit 1-2 Patienten (Kategorie 3) betrug die Mortalität 61% (p<0.01 im Vergleich zu Kategorie 1 und 2). Ein schrittweiser Anstieg der Mortalität konnte auch für die schwer Erkrankten (PRISM III >19) gesehen werden: Kategorie 1: 23%, Kategorie 2: 40% und Kategorie 3: 62,5% (p<0,05 für den Vergleich Kategorie 1 und 3). Die multivariate Analyse von signifikanten Risikofaktoren ergab die Behandlung von 1-2 Patienten als einzigen individuellen Risikofaktor für Mortalität.

Schlussfolgerung: Die Mortalität des septischen Schocks im Kindesalter in Westdeutschland ist hoch. Die Schwere der Erkrankung und die Behandlung in einer Abteilung mit wenigen Fällen waren mit erhöhter Mortalität assoziiert.