Fortschr Neurol Psychiatr 2015; 83(1): 38-43
DOI: 10.1055/s-0034-1385743
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Welche Maßregelvollzug-Patienten erhalten nach der stationären Behandlung eine Weisung für die forensische Ambulanz?

Characteristics of Forensic Patients Assigned to Forensic Outpatient Treatment

Authors

  • J. Bulla

  • T. Ross

  • K. Hoffmann

  • J. Querengässer

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Publication History

15 July 2014

11 November 2014

Publication Date:
20 January 2015 (online)

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Zusammenfassung

Ziel der Studie: Beschreibung von kriminologischen und klinischen Prädiktoren, die nach erfolgter stationärer forensischer Behandlung die Aufnahme in die forensische Ambulanz vorhersagen.

Methodik: Anhand der FoDoBa für Baden-Württemberg wurden 928 entlassene Patienten untersucht.

Ergebnisse: Die Entlassenen mit Ambulanzweisung unterscheiden sich hinsichtlich soziodemografischer Daten, forensischer und psychiatrischer Anamnese kaum. Die deutlichsten Unterschiede zeigen sich in der längeren Aufenthaltsdauer.

Schlussfolgerung: Die Ambulanzindikation orientiert sich weniger an der Gefährlichkeit und mehr am Verlauf der stationären Unterbringung.

Abstract

Objective: In the Federal State of Baden-Württemberg an administrative regulation specifies which patients should be assigned to forensic outpatient treatment. Empirically, little is known about the clinical and criminological factors supporting these decisions.

Methods: A complete survey of forensic inpatients in Baden-Württemberg was undertaken.

Results: From 476 patients released from unlimited detention (§ 63 StGB) 235 (45.6 %) received a court order for forensic aftercare between 2009 and 2012. Social, forensic, and psychiatric history differed only slightly compared with patients not assigned. Schizophrenia as diagnosis was overrepresented, personality disorder and paraphilia underrepresented. Both groups differed most with respect to the duration of detention.

Conclusions: The decision for forensic outpatient treatment seems to be determined by process variables of inpatient treatment but not by criminological risk factors. This contradicts the R-N-R principles by Andrews and Bonta.