Psychiatr Prax 2015; 42(05): 255-259
DOI: 10.1055/s-0034-1370007
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Qualität der stationären Versorgung von Menschen mit Depressionen im Alter[*]

Eine Analyse auf Grundlage der VIPP-DatenbankThe Quality of Inpatient Treatment of Elderly with Major DepressionA German Indicator Project in Psychiatric Hospitals
Frank Godemann
1   Klinik für Seelische Gesundheit im Alter und Verhaltensmedizin, Alexianer St. Joseph Krankenhaus, Berlin-Weißensee
,
Florian Seemüller
2   KBO-Lech-Mangfall-Kliniken, Garmisch-Partenkirchen
,
Anja Schneider
3   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universitätsmedizin Göttingen
,
Claus Wolff-Menzler
3   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universitätsmedizin Göttingen
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Publication Date:
23 May 2014 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Menschen mit Depressionen im Alter können erfolgreich in voll- und teilstationären Setting behandelt werden.

Methodik: Auf der Grundlage eines Routinedatensatzes untersucht diese Arbeit, welche Besonderheiten ältere Menschen mit Depressionen in der Diagnostik und Behandlung aufweisen.

Ergebnisse: Ältere Depressive werden seltener tagesklinisch und in einem psychotherapeutischen Setting behandelt. Auch findet sich eine niedrigere Therapiedichte. Die Liegezeiten sind bei jüngeren depressiven Patienten länger.

Schlussfolgerung: Die Möglichkeiten einer intensiven Behandlung von älteren depressiven Menschen in der stationären Versorgung sind noch nicht umgesetzt.

Abstract

Objective: There are highly effective treatments either in inpatient or day hospital settings available for elderly with major depression. It is important to consider some specific needs of elderly people (e. g. higher somatic comorbidities).

Methods: On the base of a large routine data set (139 307 patients in hospital treatment) differences between elderly and younger people with major depression are investigated.

Results: Elderly with major depression receive significantly less day hospital treatment and psychotherapy. Surprisingly, the mean length of hospital stay was significantly longer in younger patients with major depression.

Conclusion: The results from such routine data should be interpreted with caution. Never the less our results suggest that there is still room for improvement for elderly people with major depression.

* VIPP: Versorgungsrelevante Indikatoren in der Psychiatrie und Psychosomatik


 
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