Gesundheitswesen 2014; 76(05): 325-330
DOI: 10.1055/s-0033-1347223
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Medikamentöse Krankheitsprävention mit Vitamin D – Epidemiologische Evidenz am Beispiel von Komplika­tionen im Verlauf der Schwangerschaft und bei der Geburt

Pharmacological Prevention Disease with Vitamin D – Epidemiological Evidence using the Example of Complications during Pregnancy and Birth
W. Kirschner
1   Forschung, Beratung+Evaluation, Berlin c/o Charité Frauenklinik CVK
,
J. W. Dudenhausen
2   Professor of Obstetrics and Gynecology, Weill Cornell Medical College Medical Advisor and Head of Medical Staff Services; Professor Emeritus – Charité University Medicine Berlin, Editor in Chief – Journal of Perinatal Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 June 2013 (online)

Zusammenfassung

Nationale und internationale epidemiologische Studien zeigen, dass v. a. im Winter große Teile der Bevölkerung einen Vitamin D Mangel aufweisen und die nutritive Vitamin D Aufnahme generell zu gering ist. Dies gilt auch für Schwangere. Im Januar 2012 hat die Deutsche Gesellschaft für Ernährung die Zufuhrempfehlungen bei Vitamin D um das Vierfache erhöht. Eine ausreichende Vitamin D Versorgung soll nicht nur auf zahlreiche chronische Krankheiten protektiv wirken, sondern z. B. auch Frühgeburten verringern. Der Beitrag untersucht die Evidenz zu Zusammenhängen zwischen einem Vitamin D Mangel und Komplikationen in der Schwangerschaft bzw. bei der Geburt. Bei der derzeitigen epidemiologischen Datenlage kann von einem gesicherten Risiko eines Vitamin D Mangels für Komplika­tionen in der Schwangerschaft und bei der Geburt nicht gesprochen werden. Umso schwieriger sind rationale Antworten auf die Frage zu finden, ob und in welcher Dosis supplementiert werden und ob eine Vitamin D Serumdiagnostik erfolgen soll. Eine Beobachtungsstudie an 2 oder 3 größeren Geburtskliniken könnte die zentrale Frage recht zeitnah klären.

Abstract

National and international epidemiological studies have shown that relevant segments of populations are – especially in the winter period – vitamin D deficient and for the entire year vitamin D intake is far too low. This also applies to pregnant women. In January 2012 the German Nutrition Society has increased the intake recommendations for vitamin D by a factor of 4. It is suggested that a sufficient supply with vitamin D has high preventive potentials with respect to several chronic diseases and will potentially reduce the incidence of preterm birth. This paper considers the evidence of associations between vitamin D deficiency and adverse pregnancy outcomes. Based on the current epidemiological knowledge which is, however, sparse there is very low evidence that vitamin D deficiency is a relevant risk factor for adverse pregnancy outcomes. This makes it even more difficult to give rationale answers to emerging questions with respect to supplementation, dosage and vitamin D diagnostic measures. An observational study with 2 or 3 large obstetric clinics should be undertaken to clarify the central question without delay.

 
  • Literatur

  • 1 Linseisen J, Bechthold A, Bischoff-Ferrari HA et al. Vitamin D und Prävention ausgewählter chronischer Krankheiten: Eine Stellungnahme. Bonn: Deutsche Gesellschaft für Ernährung; 2011
  • 2 Thomas L. Labor und Diagnose. 7. Aufl. Frankfurt/Main: TH-Books Verlagsgesellschaft; 2008: 363
  • 3 Office of Dietary Supplements, National Institutes of Health. Dietary Supplement Fact Sheet: Vitamin D. Im Internet www.ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/ Stand: 26.11.2012
  • 4 Holick MF, Binkley NC, Bischoff-Ferrari HA et al. Evaluation, Treatment and Prevention of Vitamin D Deficiency: an Endocrine Society Clinical Practice Guideline. Chevy Chase, Maryland: The Endocrine Society; 2011
  • 5 Lai JKC, Lucas RM, Banks E et al. Variability in vitamin D assays impairs clinical assessment of vitamin D status. Internal Medicine Journal 2011; 42: 43-50 49
  • 6 Hintzpeter B, Volkert D. Vitamin D-Versorgung in Deutschland. In: Linseisen J, Bechthold A, Bischoff-Ferrari HA. et al. Vitamin D und Prävention ausgewählter chronischer Krankheiten: Eine Stellungnahme. Bonn: Deutsche Gesellschaft für Ernährung; 2011: 7-10
  • 7 Yetley EA, Pfeiffer CM, Schleicher RL et al. NHANES Monitoring of Serum 25-Hydroxyvitamin D. A Roundtable Summary. The Journal of Nutrition 2010; 140: 2030S-2045S
  • 8 van der Meer IM, Karamali NS, Boeke AJP et al. High prevalence of vitamin D deficiency in pregnant non-Western women in The Hague. American Journal of Clinical Nutrition 2006; 84: 350-353
  • 9 Bodnar LM, Krohn MA, Simhan HN. Maternal Vitamin D Deficiency Is Associated with Bacterial Vaginosis in the First Trimester of Pregnancy. The Journal of Nutrition 2009; 139: 1157-1161
  • 10 Bodnar LM, Simhan HN, Powers RW et al. High Prevalence of Vitamin D Insufficiency in Black and White Pregnant Women Residing in the Northern United States and Their Neonates. The Journal of Nutrition 2007; 137: 447-452
  • 11 Datta S, Alfaham M, Davies DP et al. Vitamin D deficiency in pregnant women from a non-European ethnic minority population – an interventional study. An International Journal of Obstetrics and Gynaecology 2002; 109: 905-908
  • 12 Justus-Liebig-Universität Giessen. Mangelware Vitamin D (5.10.2011). Im Internet www.uni-giessen.de/cms/ueber-uns/pressestelle/pm/pm262-11 Stand: 08.01.2013
  • 13 Dudenhausen JW, Kirschner W Evaluierung des Mikronährstoffstatus bei Frauen und Männern mit Kinderwunsch. Vergleich eines etablierten Ernährungsfragebogens mit Biomarkern des Mikronährstoffhaushaltes [Forschungsbericht]. Berlin: 2010
  • 14 D-A-CH Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr Vitamin D (2012). Im Internet www.dge.de/pdf/ws/Referenzwerte-2012-Vitamin-D.pdf Stand: 08.01.2013
  • 15 Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Calcium and ­Vitamin D, Report Brief (30.11.2010. ) Im Internet www.iom.edu/­Reports/2010/Dietary-Reference-Intakes-for-Calcium-and-Vitamin-D/Report-Brief Stand: 08.01.2013
  • 16 Max Rubner-Institut . Bundesforschungsinstitut für Ernährung und Lebensmittel, Hrsg. Nationale Verzehrsstudie II, Ergebnisbericht Teil 2. Karlsruhe: 2008: 110
  • 17 Goldenberg RL, Culhane JF, Iams JD et al. Epidemiology and causes of preterm birth. Lancet 2008; 371: 75-84
  • 18 Bodnar LM, Simhan HN. Vitamin D may be a link to black-white disparities in adverse birth outcomes. Obstetrical & Gynecological Survey 2010; 65: 273-284
  • 19 Magnus P, Eskild A. Seasonal variation in the occurrence of pre-eclampsia. An International Journal of Obstetrics and Gynaecology 2001; 108: 1116-1119
  • 20 De-Regil LM, Palacios C, Ansary A et al. Vitamin D supplementation for women during pregnancy (Review). The Cochrane Library, Published by John Wiley & Sons 2012;
  • 21 Grundmann M, von Versen-Höynck F. Vitamin D – roles in women’s reproductive health?. Reproductive Biology and Endocrinology 2011; 9: 146
  • 22 AHRQ Publications No. 09-E015 . Chung M, Balk EM, Brendel M et al. Vitamin D and Calcium: A Systematic Review of Health Outcomes (August 2009). Im Internet www.ahrq.gov/downloads/pub/evidence/pdf/vitadcal/vitadcal.pdf Stand: 07.01.2013
  • 23 Farrant HJW, Krishnaveni GV, Hill JC et al. Vitamin D insufficiency is common in Indian mothers but is not associated with gestational diabetes or variation in newborn size. European Journal of Clinical Nutrition 2009; 63: 646-652
  • 24 Shand AW, Nassar N, von Dadelszen P. Maternal vitamin D status in pregnancy and adverse pregnancy outcomes in a group at high risk for pre-eclampsia. An International Journal of Obstetrics and Gynaecology 2010; 117: 1593-1598
  • 25 Bodnar LM, Krohn MA, Simhan HN. Maternal vitamin D deficiency is associated with bacterial vaginosis in the first trimester of pregnancy. The Journal of Nutrition 2009; 139: 1157-1161
  • 26 Hensel KJ, Randis TM, Gelber SE et al. Pregnancy-specific association of vitamin D deficiency and bacterial vaginosis. American Journal of Obstetrics & Gynecology 2011; 204: 41.e1-41.e9
  • 27 Baker AM, Haeri S, Camargo Jr CA et al. A nested case-control study of first-trimester maternal vitamin D status and risk for spontaneous preterm birth. American Journal of Perinatology 2011; 28: 667-672
  • 28 Wetta L, Biggio J, Cliver S et al. Midtrimester Vitamin D status is not associated with spontaneous preterm birth prior to 35 weeks. American Journal of Obstetrics & Gynecology 2012; 206: S229-S230
  • 29 Soheilykhah S, Mojibian M, Rashidi MS et al. Maternal vitamin d status in gestational diabetes mellitus. Nutrition in Clinical Practice 2010; 25: 524-547
  • 30 Zhang C, Qiu C, Hu FB et al. Maternal plasma 25-hydroxyvitamin D concentrations and the risk for gestational diabetes mellitus. PLoS One 2008; 3: e3753
  • 31 Baker AM, Haeri S, Camargo Jr CA. et al. First-trimester maternal vitamin D status and risk for gestational diabetes (GDM) a nested case-control study. Diabetes/Metabolism Research Reviews 2012; 28: 164-168
  • 32 Clifton-Bligh RJ, McElduff P, McElduff A. Maternal vitamin D deficiency, ethnicity and gestational diabetes. Diabetic Medicine 2008; 25: 678-684
  • 33 Bodnar LM, Catov JM, Simhan HN et al. Maternal vitamin D deficiency increases the risk of preeclampsia. The Journal of Clinical Endocrinology Metabolism 2007; 92: 3517-3522
  • 34 Robinson CJ, Wagner CL, Hollis BW et al. Plasma 25-hydroxyvitamin D levels in early-onset severe preeclampsia. American Journal of Obstetrics Gynecology 2010; 203: 366.e1-366.e6
  • 35 Baker AM, Haeri S, Camargo Jr CA et al. A Nested Case-Control Study of Midgestation Vitamin D Deficiency and Risk of Severe Preeclampsia. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2010; 95: 5105-5109
  • 36 Ringrose JS, PausJenssen AM, Wilson M et al. Vitamin D and hypertension in pregnancy. Clinical and Investigative Medicine 2011; 34: E147-E154
  • 37 Powe CE, Seely EW, Rana S et al. First trimester vitamin D, vitamin D binding protein, and subsequent preeclampsia. Hypertension 2010; 56: 758-763
  • 38 Hyppönen E, Hartikainen AL, Sovio U et al. Does vitamin D supplementation in infancy reduce the risk of pre-eclampsia?. European Journal of Clinical Nutrition 2007; 61: 1136-1139
  • 39 Haugen M, Brantsaeter AL, Trogstad L et al. Vitamin D supplementation and reduced risk of preeclampsia in nulliparous women. Epidemiology 2009; 20: 720-726
  • 40 Gillie O. Vitamin D3 cuts premature birth risk and protects newborn babies (Oktober 2009). Im Internet http://archive.constantcontact.com/fs026/1102452079631/archive/1102779944533.html Stand: 09.01.2013
  • 41 Hollis BW, Johnson D, Hulsey TC et al. Vitamin D supplementation during pregnancy: double-blind, randomized clinical trial of safety and effectiveness. Journal of Bone and Mineral Research 2011; 26: 2341-2357
  • 42 Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH 16/1 – Geburtshilfe, Qualitätsindikatoren (15.06.2010). Im Internet www.sqg.de/downloads/Bundesauswertungen/2009/bu_Gesamt_16N1-GEBH_2009.pdf Stand: 2013.01.07