Abstract
Background:
Infants with very low birthweight (< 1 500 g, VLBW) are at increased risk for nosocomial
infections (NI). In 2 000, we implemented a surveillance system for VLBW infants in
Germany: NEO-KISS. In 2005, a joint committee of healthcare providers and insurance
companies required German neonatology departments to participate. As a result, NEO-KISS
is now a nationwide surveillance system for NI in VLBW infants.
Patients and Methods:
We present NEO-KISS data collected between 2007 and 2011 by 228 neonatology departments.
Rates of sepsis, pneumonia and necrotising enterocolitis (NEC) were calculated. In
order to evaluate the department-specific infection rate we introduced a new indicator:
the Standardised Infection Rate (SIR). The SIR considers the department-specific patient distribution (based on
the patients’ birthweight) and describes the ratio of observed and expected infections
(calculated from the reference data for this individual patient distribution). The
data presented comprise 33 048 VLBW infants.
Results and Conclusion:
The incidence density of CVC-associated sepsis 8.6 per 1 000 CVC-days. The incidence
of pneumonia among mechanically ventilated patients was 2.7/1 000 ventilator days.
The incidence of NEC was 0.8. The SIR showed strong variation among the participating
departments. It is an excellent tool for identifying outliers in nosocomial infection
rates and for stimulating activities to decrease the risk of nosocomial infections.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Frühgeborene mit einem Geburtsgewicht <1 500 g (VLBW – very low birthweight Neonaten)
tragen ein hohes Risiko für nosokomiale Infektionen (NI). Ab dem Jahr 2000 etablierten
wir in Deutschland ein Surveillance System für VLBW Neonaten: NEO-KISS. Der Gemeinsame
Bundesausschuss beschloss im Jahr 2005 VLBW Neonaten versorgende Abteilungen zur Teilnahme
an NEO-KISS zu verpflichten. In der Folge hat sich NEO-KISS zu einem Deutschland-weiten
Surveillance System für nosokomiale Infektionen bei VLBW Neonaten entwickelt.
Patienten und Methoden:
In diesem Artikel stellen wir aktuelle NEO-KISS Daten dar, die zwischen 2007 und 2011
erhoben wurden. Berechnet wurden die Raten für Sepsis, Pneumonie und nekrotisierende
Enterokolitis (NEC). Um Abteilungs-spezifische Infektionsraten besser beurteilen zu
können, führen wir einen neuen Indikator ein: die Standardisierte Infektionsrate (SIR).
Die SIR berücksichtigt die Risikostruktur der jeweiligen Abteilung (basierend auf
dem Geburtsgewicht der Patienten) und beschreibt das Verhältnis von aufgetretenen
zu erwarteten Infektionen.
Ergebnisse und Schlussfolgerung:
Im angegebenen Zeitraum sammelten wir Daten von 33 048 VLBW Neonaten. Die Inzidenzdichte
der ZVK-assoziierten Sepsis betrug 8,6/1 000 ZVK Tage. Die Inzidenzdichte der Pneumonie
war 0,6/1 000 Patiententage und der beatmungs-assoziierten Pneumonie 2,7 pro 1 000
Beatmungstage. Die Inzidenzdichte der NEC war 0,8/1 000 Patiententage. Die SIR-Werte
der NEO-KISS Abteilungen weisen eine starke Variation auf. Die SIR ist ein ausgezeichnetes
Mittel um Ausreißer bei NI zu identifizieren.
Key words
nosocomial infections - VLBW - surveillance - NICU
Schlüsselwörter
nosokomiale infektionen - frühgeborene - surveillance - krankenhausinfektion