Psychiatr Prax 2013; 40(02): 92-98
DOI: 10.1055/s-0032-1327378
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zur Konkordanz fremd- und selbsteingeschätzter Arbeitsfähigkeiten im Osnabrücker Arbeitsfähigkeitenprofil (O-AFP)

The Concordance of Rater- and Self-Administration of the Osnabrück Profile of Working Abilities (O-AFP)
Martin Cordes
Universität Osnabrück, Institut für Psychologie, Klinische Psychologie und Psychotherapie
,
Manuel Waldorf
Universität Osnabrück, Institut für Psychologie, Klinische Psychologie und Psychotherapie
,
Jan Ehlers
Universität Osnabrück, Institut für Psychologie, Klinische Psychologie und Psychotherapie
,
Karl H. Wiedl
Universität Osnabrück, Institut für Psychologie, Klinische Psychologie und Psychotherapie
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 December 2012 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Zusammenhangsanalyse zwischen der Fremd- und Selbsteinschätzung (FE & SE) im O-AFP.

Methode: O-AFP-Skalen zu Arbeitsfähigkeiten und -anforderungen sowie SCL-90-R bei 88 Arbeitstherapiepatienten (allgemeine Psychiatrie, AT; Suchtklinik, SM).

Ergebnisse: Nur geringe Zusammenhänge zwischen FE und SE. SE bei SM höher, bei AT niedriger als die FE. Diskrepanz zwischen SE und FE nimmt ab mit steigender Arbeitsanforderung und niedriger Symptomatik.

Schlussfolgerung: Eine generelle Verwendung der SE-Skalen statt der FE-Skalen ist nicht angezeigt. Eine Verbesserung der Übereinstimmung ist bei komplexeren Arbeitsanforderungen möglich.

Abstract

Objectives: The O-AFP can be used as a rater-administered inventory (RAI) and as a self-report scale (SRS). The study analyses the relations between these versions.

Methods: O-AFP-scales for working abilities and work complexity and SCL-90-R data of 88 vocational therapy patients (psychiatric clinic, PC; addiction clinic, AC).

Results: Only few significant correlations were found, with slightly higher scores in the AC patients. Also, AC patients rated themselves higher, whereas PC patients rated lower compared to the RAI ratings. The discrepancy between SRS and RAI scores decreased with rising work complexity and with a low symptom strain. With high GSI, SRS scores are clearly lower than RAI scores.

Conclusions: The SRS-version of the O-AFP is not appropriate for economizing the assessment process. Rather, it is helpful in therapist-patient communication on issues of work rehabilitation. Correspondence between SRS and RAI ratings can be improved by increasing work requirements.